Burfåglar iFokus

Burfåglar

Läst 72 ggr
FabbeB
0

Vilken fågel?

Hej! Jag undrar om någon har något tips på en bra nybörjarfågel, gärna inte någon stor papegoja utan hellre någon mindre fågel eller parakit. Jag letar efter en liten krabat som jag kan skapa en start relation med och som gillar att umgås och leka. Jag har tänkt mycket på undulater men de verkar vara lätt för dem att få hälsoproblem och sjukdomar vilket gör att det är väldigt mycket att tänka på (luftrenare, inget damm i lägenheten mm).

Mvh Fabian(:

Fridaaaa
1

Undulater blir inte lättare sjuka än många andra fåglar.
Och fåglar i sig dammar. Undulater är inte mer att tänka på än tex kakariki, nymfkakaduor mm

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Undertaker]
3

Viktigast är att du inte skaffar en fågel utan flera!

Vi människor ersätter inte andra fåglar och fåglar lever i stora grupper. De blir inte mer sociala av att man har dem själv och hålla fåglar själv riskerar att skapa en hel del psykiska problem som även kan bli fysiska.

Nilinthil
0

Nymfkakaduor dammar mer än undulater. Man brukar säga att nymfar inte är för de som är känsliga emot damm på grund av det, och därför ska du ha luftrenare och/eller luftfuktare.

Jag har 30 undulater och 3 nymfkakaduor och har aldrig sett så mycket damm som blir sedan nymfarna flyttade in.

Undulater blir inte sjukare än andra arter - fåglar i sig är väldigt känsliga. Blir de sjuka så brukar de dölja det tills det är för sent. Så minsta tecken på sjukdom så är det veterinär som gäller.

Rekommendrerar undulater. Vill du ha lite lugnare undulater så satsa på engelska varianten. De brukar vara lite slöare och lugnare i sättet i det flesta fall. Självklart finns det ju engelska som är lika galna som australiska - jag har några såna. 😁

Medlem i Svensk Undulathobby — SUH
Du kan följa min uppfödning av Engelska undulater här

Undulatungarna kommer ha fast ringmärkning och stamtavla.

Medarbetare på sajten undulater