Ensamhet utan djur
Hej!
Detta inlägg har jag lagt på flera ”ifokus” sidor då jag inte hittar något allmänt för alla djur… (har jag missat att det finns?)
Jag bor i en större tvåa på 70kvm. Jag arbetar väldigt olika tider på hela dygnet och har även ett distansförhållande så ibland åks det iväg ett par dagar ibland. (Familjen bor nära och kan hjälpa till)
Nu till ämnet & frågan… under hela min uppväxt har det varit djur. Fiskar, ödlor, sköldpaddor, hundar och fåglar. Allt har varit otroligt och det finns inget större intresse för mig än djur. Så fort jag får chans går jag på mässor, utställningar och olika djurparker (medveten om att åsikter går isär angående det).
På grund av att min situation ser ut som den gör kan jag ju inte ha exempelvis en hund som vore drömmen. Men allt jag tänker & läser om är djur och jag känner mig så otroligt ensam utan djur när jag är hemma.
Vad hade ni gjort? (Utom dumpa tjejen, byt jobb osv hehe…) Finns det något som går att ha eller vad rekommenderar ni?
Ursäkta för långt och mvh.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ja detta kan va svårt för oss ensamma!
Men jag är nu 67 år snart och för tre år sen så dog den sista hunden jag hade i mitt liv. Det var svårt då jag aldrig sen jag var 19 år varit utan hund. 5 hundar blev det uppöver åren. Men med kol, medfödd ryggproblem måste jag prioritera förnuftet framför önskan, så det blev två nymfparakiter.
Fördelen med två nymfparakiter är att dom har varandra när du är borta. Men passa på att du har en stor volontär-bur som jag har. Passa på att dom har en hel del prylar att bryna sej på, som gungor, tjocka naturträ-pinnar, osv, ja se några av mina foton här. Ett badkar måste dom ha, så att dom får badat minimum en gång pr vecka.
Kasta ut alla plast-matskålar och pinnar som följer med ett bur, plast er en bakteriesamlare. Köp/använd bara stål-mat och vattenskålar. Tvätta alla mat och vattenskålar varje dag. Använd/köp bara tjocka naturpinnar då detta gör att dom slipar klorna på naturligt sätt
Jag byter och gör rent botten en gång pr vecka, jag tvättar hela buret utvändigt och invändigt varje tredje månad. Annars tvättar jag av om jag ser något på pinnar och annat i buret några gånger pr vecka. Jag placerar prylarna på så sätt att inte fåglarna shiiter på nånting under en pinne mv. Fåglar är väldigt tåliga men bakterier borde man akta sej för och alltid vara noga med att hålla rent, speciellt mat och vattenskålar. Alla leksaker mv måste också plockas ut och tvättas i bland.
Alla djur kräver bra mat. Läs dej till vad nymfparakiter vill äta, vad som är bra för dom och vad som inte är bra eller farligt för dom. Jag kunde inte nånting om nymfparakiter för två år sen, nu har jag fått två nya kompisar. PS: inte ge nymfparakiter eggfoder i onödan. Eggfoder bidrar till att fåglarna häckar hela tiden, det fick jag höra på senare tid. Dom får lite i bland men väldigt lite då, bara för smakens skull, men inte varje dag.
Men jag kan lova dej att; Har man tålamod och anpassar sej nymfparakiterna så får man 100% tillbaka. Och för din del är det väl det bästa alternativet som jag ser det. Men oavsett vilket djur du tar till dej så måste du förstå att djuret har kommit för att stanna hos dej, för alltid, är du beredd på detta?
Lycka till med ditt val, oavsett vilket val du väljer.

PS: Filmen är äldre än bilden som blev tagna i slutet på december.
Ketil Ervik
- Redigerat 2025-01-16 00:39 av KetilErvik
Var har du köpt den fina buren???