Dusch/Bad av nymfparakit?
Hejsan, jag har tre gulliga nymfparakiter som jag köpte för mer än 2 år sedan. Dom är inte så förtjusta i att duscha och har varit så sedan jag köpte dom. Har alltid framme en liten balja med rent vatten till dom där de kan tvätta sig. De brukar bara tvätta bröstkorgen ungefär en gång varannan månad. Förra ägaren hade en liten bur som i stort sett var öppen dygnet runt förutom på natten och när hon var iväg. Hon brukade då ha alla fåglarna i buren och ställa in i duschen och duscha av lite smått emellanåt. Jag har en stor bur som inte får plats i duschen och som nästan alltid är öppen men stängd på nätterna. Har precis införskaffat mej en liten transportbur till dom eftersom vi har ett möte om några dagar med veterinär angående en annan grej. De är väldigt ovana att vara instängda på dagarna och speciellt med den nya buren, låtit buren stå i deras rum ca en månad nu utan att de har krupit in en gång.
Så min fråga är ju då hur man kan göra för att bada/tvätta sina fåglar på bästa sätt utan att de blir för oroliga?
De gillar inte duschen eftersom de bara flyger iväg när de får lite stänk på sig. Dem badar sällan självmant. De är ovana att vara i transportburen där jag hade kunnat stoppa in hela buren i duschen och duschat av dom och de är också väldigt ovana att vara instängda på dagen överlag.
Mvh My Söderberg
Jag har undulater där vissa älskar att bada, och andra inte. Tar jag fram deras bad däremot, så badar dem flesta självmant. Nymfparakiterna fick jag hem för ca. 2 veckor sedan så dem har inte vågat prova på badet än. Druckit har de gjort, men inte mer än så.
Men det kanske vore något att prova på?
Medlem i Svensk Undulathobby — SUH
Du kan följa min uppfödning av Engelska undulater här
Undulatungarna kommer ha fast ringmärkning och stamtavla.
Medarbetare på sajten undulater
#1: Jag brukar nämligen också ställa fram ett bad där de bara dricker ifrån. Förra ägaren till fåglarna brukade ju ha dom i en liten bur samtidigt som hon duschar av dom. Jag har en stor bur som inte får plats i duschen och jag köpte nyligen en transportbur till dom för att jag delvis ska kunna aha för att kunna ställa de i duschen. Hade transportburen framme i över en månad och de blir stressade och oroliga när jag stoppar in dom där. Därför skulle jag inte vilja stoppa in dom i buren och sen i duschen när dom redan är stressade. Men din fråga var om jag kanske ville prova på undulater, svaret är ändå ja. Men jag hade även viljat se att mina små gullingar får ett bra och trevligt hem som ger de all kärlek och näring de får här då de är mina små diamanter.
Mvh My Söderberg
#2: Nej nej, jag menade om badet kanske vore något att prova på. 😆 Märkte nu att jag endast skrev 'bad', skulle skrivit fontänbad. Ber om ursäkt. 🫣
Testa annars ett sånt här bad och lägg lite salladsblad i? Läst att det funkat för många med salladsblad, fast då har dem ju använt en stor ugnsform i glas. Mina är mer förtjusta i fontänbad än "vanligt" bad som inte rör sig.

Alternativt:

Medlem i Svensk Undulathobby — SUH
Du kan följa min uppfödning av Engelska undulater här
Undulatungarna kommer ha fast ringmärkning och stamtavla.
Medarbetare på sajten undulater
- Redigerat 2025-01-05 13:54 av Nilinthil
Har du testat sprayflaska?
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!