Bottenmaterial för skrattduvor?
Hej! Jag vill gärna skaffa två skrattduvor och håller på att ta reda på allt som behövs och så. Men jag har lite svårt att bestämma mig för vilket bottenmaterial som är bäst.
Jag tänker mig att de ska ha ett stort, brett skåp som jag gör till en bur genom att såga ut delar av väggarna och så sätter jag dit galler. Detta skåp kommer ha en öggning på ena sidan där de alltid kan gå ut och gå omkring i mitt rum. (Snälla säg om det är en bra idé).
Men en del av mitt rum (den sidan där öppningen är) vill jag också täcka med bottenmaterialet. Jag kommer troligtvis ha badet och nästan allt annat där ute också och buren är bara en plats där de kan få extra lugn och ro.
Jag har haft råttor tidigare och då la jag filtar på deras golv, de var superlätt att städa buren och de verkade trivas mer med det än med spån (som var speciellt till för råttor).
Jag tänker att det kanske man kan ha till skrattduvor också? Eller är det för mjukt för deras fötter? Jag kommer såklart ha massa olika sorters pinnar med ojämn yta (självklart så att fåglarna fortfarande har plats att flyga på). Men räcker det? Eller finns det något annat bra bottenmaterial som är hyfsat billigt och lätt att städa?
Jag brukar förresten inte vara inne på den här sidan och har aldrig frågat något förut så jag hoppas att jag bara startar en ny diskussion som jag precis har gjort. Hehe
När jag födde upp skrattduvor en gång i tiden hade jag under en längre period aldrig någon bur utan hade billiga IKEA mattor jag klippt till och lagt på hyllplanen på en hörnhylla där de gärna vistades (och där de hade mat och vatten) men även på andra poppis platser. Lätt att bara borsta bort bajset och då och då köra dem i tvättmaskinen.
När de haft bur har jag ofta haft typ tidningspapper i botten. Någon gång hade jag hö (sånt kaninen inte ville äta) och numera har duvan handdukar i botten på buren i sommarstugan (han bor för tillfället hos min brorsa och tror de använder papper i botten).
De bajsar ju ofta ganska stora och torra bajs som är lätta att torka upp med hushållspapper (eller disktrasa) så la bara skydd där man märkte att de ofta bajsa annars så tog jag någon vända då och då och torka bort där det hamna.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#1: Tack så jättemycket!! Kommer definitivt använda mig av dina tips :DD