Burfåglar iFokus

Burfåglar

Etikettallmänt-om-burfåglar
Läst 57 ggr
zickan
0

Tips om "snäll" fågel

En fråga som egentligen är mycket dum iom hur individer är olika och låter olika. Vet även att det finns flera trådar om samma ämne, suittit och kikat lite i en del trådar redan. Tips på typ nybörjar fågel som inte låter hela dagen och inte känd för att ha ett hemskt humör. Samt helst inte ge några hemska bett om den väl biter men även gärna va mer social mot folk. Ljud är absolut inga problem. Men hellre en art som låter mycket en period men inte känd att låta hela dagen som många småfåglar. Plus om det skulle va en art som kan gå att få prata.

Själv har jag fågelvana. Äger lite tuffare och rätt krävande papegojor. Men funderar på att utöka senare. Lite med tanke på att karln kan få sina egna fåglar. Några han kan hålla på med, ha på axeln och träna. Samt lära känna fåglar lite bättre. Ha en större chans att inte bli sönderbiten på vägen. Mina gulhuvade amazoner är inte lätt art att börja med och de är äldre från hem där de inte blivit hanterade på det sättet. Han vill så gärna göra mer, men mina fåglar accepterar inte det ännu och det kan ta lång tid att ta oss dit om vi gör det övh. Märker att amazonerna reagerar en del på att min partner kan andas mycket tungt genom näsan efter en skada inom kampsporten. Haft tre år med utredningar och väntan på operation som sker nu i månaden. Kanske blir bättre efter det att de inte få lust att äta upp honom på samma sätt.
Men min hund måste snart tas bort pga ålder. Och blivit lite av husses hund.
Istället för en ny hund överväger jag att ge honom två "egna" fåglar. Vet att han vill så gärna.

Önskar lite tips på arter att läsa på om. Antingen va art som fungerar att hålla tillsammans med andra arter att vi bygger ut min voljär. Annars art som är max 45 cm, gärna mindre för att kunna hålla laglig vettig yta när de inte kan va lösa.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

• Redigerat 2023-08-12 15:44 av zickan
[Undertaker]
0

Jag har haft flera nymfkakaduor genom åren. Har nu två unga och en gammal. Enligt mig så har hittills alla individer jag haft nog uppfyllt de krav du har. De är gärna med och väldigt nyfikna av sig. Dessutom har mina alltid gått att övertyga kring hur ofarliga gäster och annat är. Med lite mat har även gäster och främlingar de fräst åt blivit vänner. ;)
Nymfkakaduor går även att hålla med andra fåglar. Fågeluppfångningssationen där de räddar misshandlade fåglar har en stor voljär med nymf, rosa kakaduor och undulater. Har varit där många gånger då jag fick mina småttingar därifrån och gruppen där är harmonisk.

Men! Enligt mig ska arten ha mer än en voljär i utrymme för att flyga runt. Jag bor hos mina föräldrar och jag märker hur de uppskattar den öppna planlösningen. Det är ett stort hus så de kan flyga långa rundor och på så vis få sin motion. De går även att ha i en större bur eller liknande när ingen är hemma så länge buren är möblerad så att man kan flyga eller förstöra saker.