Burfåglar iFokus

Burfåglar

Läst 99 ggr
PutteNymf
0

Ringmärkning Nymfparakit

Hej.
Har köpt fågel hos Zoo.se
Hur ser jag på ringmärkningen att det är en svensk uppfödare?
Hur tolkar man bokstäverna på ringen?

Maleficum
1

Kan du läsa av och skriva här allt som står på ringen?

Har de sagt att den ska vara svenskuppfödd?

Vet att de iaf haft kanariefåglar som importerats från Nederländerna.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

PutteNymf
0

#1: Jag tog förgivet att fågeln skulle vara svenskuppfödd. Företaget har liksom aldrig sagt vartifrån de får in sina nymfparakiter.

Men märkningen säger så här:
NL 21 GL 5.5 641

PutteNymf
0

#2:
Värt att nämna är att fågelns ring inte är sluten. Utan den har en liten öppning. Den är inte färgad och är gjord av metall

Maleficum
1

#3: Är ringen inte sluten går det tyvärr inte garantera att det är originalringen till just den fågeln (tyvärr kan det fuskas massor när det kommer till fågelringar :( ).

Verkar som att din fågel (eller iaf ringen :P) kommer från Nederländerna (NL) född 2021. GL kan vara uppfödaren eller förening, 5.5 är storleken på ringen, och 641 är troligen löpnumret (så det antal fåglar uppfödaren fött upp det året fram till och med din fågel).

Så jag skulle säga att din fågel troligen kommer från en Grossist i Nederländerna (vilket de kanariefåglar jag hade som ursprungligen kom från den Zooaffären gjorde).

Nu är det ju redan gjort så inget att ångra men för framtiden skulle jag rekommendera att inte köpa djur i djuraffär (och speciellt inte från Zoo.se då de redan uppdagats en hel del fulheter när de kommer till inköp och ursprung av en del av deras djur).

PutteNymf
1

#4:
Okej, tack för svar.
Får nog tänka på det i framtiden.
Våran nymfis är inte ett jätte stort fan av människor och händer framförallt.
Kanske är därför han är ganska fräsig mot oss.

Men ska defintivt ta det vidare i framtiden inför köp av fåglar.
Vi har ju haft lite misstankar kring Zoo.se
Och sen har man ju sett någon kort granskning av de och då känner man ju sig ganska dum att ha handlat därifrån.
Granskningen kom ju ut bara någon månad efter att vi skaffat honom.
Men ska absolut inte handla från de ngt mer, får kolla upp uppfödare om jag skaffar någon mer nymfis eller andra fågelsorter.

Tack för hjälpen!

Maleficum
1

#5: Lycka till med honom! Med massa tålamod och kärlek så hoppas jag han kommer börja lita på er mer.

Nilinthil
0

#4: Nu vart jag nyfiken. Vilka fulheter har dem gjort? Minns att det uppdrag granskning tog upp dem för ett tag sedan.

Medlem i Svensk Undulathobby — SUH
Du kan följa min uppfödning av Engelska undulater här

Undulatungarna kommer ha fast ringmärkning och stamtavla.

Medarbetare på sajten undulater

PutteNymf
0

#7:
Ett exempel på en sak de gjort enligt en granskning av 200 sekunder är att de djur de säljer och som blir sjuka, har något problem med kroppen eller inte blir sålda, blir nackade.
Här kan du se videon:

https://youtu.be/-dtdRttGnBU

Under pandemin har efterfrågan på smådjur rusat i höjden. Zoo.se har två butiker i Stockholm och öppnar nu en tredje.Enligt uppgift köper bolaget in djur som...
Nilinthil
0

#8: Ja, just det. Det var ju detta jag menade. Handlar som tur är inte där längre.

Hittat en bra butik i Haninge (Stockholm) som har massor med saker, något dyrare men som har stort utbud med saker till fåglar, hundar, katter och andra djur.

PutteNymf
0

#9:
Ja, man hade ju velat haft en chans att kunna köpa från bättre ställen, eller hitta bra uppfödare där jag bor.
De flesta som verkar vettiga är ju nästan 5h bort, vilket blir alldeles för långt att åka för att köpa saker till fågel eller köpa fågel.
Så jag beställer det mesta online till fågeln, från tyskland.
Tänkte jag skulle utöka familjen och skaffa sparvpapegojor eller undulater. Men det är inte det lättaste haha

Men det är fruktansvärt över hur de behandlar sina djur, borde egentligen stängas ned med tanke på vad de håller på med

Maleficum
0

#7: De har/haft samarbete med djursmugglare https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qAm4zE/zoose-samarbetade-med-okand-handlare

Har genom alla åren (ända sen de enbart hade liten butik i Vällingby) haft problem med sina fiskar och det var ofta fiskarna tog med sig smittor och dog när man fick hem dem (skaffar aldrig fisk därifrån längre).

Vet de som fått hem sjuka kaniner trots "hälsokontroll" och intyg.

De fåglar som kom därifrån jag fick hem var sjuka (inte jag som köpte de i butiken utan fick de efter att den som köpt dem använt de klart för något reklam projekt).

Dessutom är ägaren inge skoj att ha att göra med (och har aldrig varit).

Zoo.se har under flera års tid samarbetat med en ökänd djurhandlare – trots att de varnats. Affärsförbindelsen upphörde när en lastbil med 200 smuggeldjur stoppades på Öresundsbron och alla djur avlivades. Flera djur skulle till Zoo.se. – Jag ångrar djupt att vi överhuvudtaget gjorde några affärer där han mer eller mindre öppet har varit inblandad, säger vd Suzanne Hulthén.
Nilinthil
0

#10: Är det inte dyrt att importera maten så? Kikade online på mat/leksaker från Nederländerna och frakten skulle kosta över 800.

Så jag beställer för det mesta, mat/leksaker/tillbehör ifrån Fågelboden, då ägaren bor i närheten och jag kan åka och hämta det jag köpt.

• Redigerat 2023-06-28 17:53 av Nilinthil
PutteNymf
0

#12: Neaj, kommer inte ihåg vad frakten låg på riktigt. Men det var ingen direkt dyr frakt tyckte jag. Beställer från Zooplus.
Snabb leverans.
Fågelboden var något nytt, aldrig hört talas om det. Ska kolla in det faktiskt

Nilinthil
0

#13: Aha, ja, zooplus har jag beställt ifrån förut. Men dem har inga märkvärdiga leksaker tycker jag tyvärr!

Det är en undulat uppfödare som äger Fågelboden. :)

• Redigerat 2023-06-28 20:20 av Nilinthil
Novaaa3112
0

#0: Vart i landet är de köpt ifrån? Hittat en undulat utomhus som verkar ha ungefär samma märkning med NL och GL och siffror. Så försöker lista ut om han då är från zoo.se eller så? Men alla djuraffärer kanske köper från samma ställe ungefär..?

Maleficum
0

#15: Låter troligt den är från samma grossist ( och född i Nederländerna). Vilken djuraffär beror på vilka som tar in från samma grossist (men är väl få djuraffärer numera som säljer djur).