Burfåglar iFokus

Burfåglar

Etiketterpapegojorparakiterbeteende-och-lek
Läst 66 ggr
#cornelis#
0

Kakarikis som bråkar.

Hej.
Jag skulle behöva lite hjälp och hoppas kunna få det här.

Jag har precis köpt en andra kakariki som jag tror är hona. 2-3 år.
Hon vill inte prata alls med min "gamla" kakariki, som är en hane. 4 år.
Han har varit ensam en tid då hans partner gått bort.
Han verkade glad när hon kom men hon vill inte prata med honom alls. Han har försökt prata lite försiktigt med henne nu i flera dagar men hon vill inte. Däremot vill hon vara i närheten av honom hela tiden.
Nu har det gått 4 dagar och dom börjar bli arga på varandra, bråkar och bits.
Ingen av dom pratar knappt alls nu.
Och hanen som alltid ropar på oss om han vill något har knappt velat komma ut o flyga eller bada eller något av det som han tidigare gjort dagligen.
Han lämnar buren men inte rummet buren står i.
Kan den nya vara en hane och att det är därför dom bråkar eller vad kan det annars bero på? Och varför vill "hon inte prata med honom? Jag testade att spela upp kakarikiläten på telefonen och då svarade hon och började leta efter vart det kom ifrån.

Ska jag behöva sätta dom i olika rum eller vad ska jag göra?
Meningen var ju att han skulle få sällskap. Inte att jag skulle ha 2 ensamma fåglar. 🥺

PatrikCarlEriksson
0

#0: Hej,

Ja att få fåglar att samsas är inte alltid det lättaste och att könsbestämma en Kakariki är inte heller så lätt. Har du bilder så lägg gärna upp dem på dem så kanske vi kan hjälpa att identifiera.

Vanligtvis brukar jag intruducera nya fåglar till varandra mycket långsamt och försiktigt. Brukar ha dem i separata burar första veckan eller 2 så att dem lär känna och höra varandra lite grann och sedan sakta introducera dem till varandra utanför burarna.

Om man direkt släpper in en ny i en bur som en gamal fågel har haft länge så kan det också blir lite dynamik problem imellan fåglarna beroende på hur deras tidigare relationer har sett ut.

Nästan alla fåglar lär sig att ändå uppskatta varandra till slut men det kan ta sin lilla stund. Om det är så att dem biter varandra så skulle jag separerat dem i olika burar men ändå i samma rum.

Sedan brukar alltid godis av olika slag göra att man glömmer allt annat.

En sak till som man ska komma ihåg om det inte redan gjorts är att nya fåglar ska hälst sitta i karantän i dem första 30 dagarna så att man kan se om den har några sjukdommar eller liknande så att det inte sprids till dina gamla fåglar.

#cornelis#
0

Ledsen att mitt svar dröjt men haft problem att logga in.
Jag är jättetacksam för svaret.🤗

Dom har kommit någorlunda överens efter jag skrev men vi har lagt oss i bråken som sker ibland (kanske en gång i veckan)för dom är inte bästisar.
Killen, som älskade sin förra partner, har slutat prata med oss människor nästan helt. Han badar kanske en gång i månaden och flyger inte runt som han brukar.
Han brukade flyga ut i köket säga till att han ville ha ett bad varje dag men nu stannar han i rummet där buren står så jag har ställt in ett bad i buren men han badar ändå inte.
Hans nya partner gör mest som han och följer efter honom trots att dom inte är så bra kompisar.
Ingen av dom är speciellt tama. Förra tjejen kunde sitta i handen och äta men det gör inte dessa.
Godis funkar inte på vår kille. Han äter inget annat än sin vanliga fröblandning. Vår nya tjej får grönsaker och frukt varje dag och hon äter allt men man kan inte ge henne i handen.

Vilken mat ska man ge en kräsen kakariki så han får i sig allt han behöver?

JohannaN
1

Sorg hos papegojor är väldigt, väldigt vanligt, mer vanligare än vi kan tro <3 Symptom på en fågel som sörjer sin partner är beteendeförändringar, aptitlöshet, aggression, fjäderplockning och en förändring i sömnvanor. Varje ovanligt beteende efter en förlust kan vara ett tydligt tecken på att fågeln sörjer så det är viktigt att hålla ett öga på dom. Göra förändringar och ha en lugn miljö är viktigt, även foderberikning är viktigt så dom får något annat att tänka på.
Det är alltså viktigt att låta det ta sin tid och precis så som ni gör, ingripa när bråk uppstår, hannen behöver lugn och ro precis som vi människor behöver i sorgedelen. Dom brukar komma över det men precis som vi behöver dom få tid på sig.

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .