Burfåglar iFokus

Burfåglar

Etikettermålarfärgburfåglar
Läst 55 ggr
KetilErvik
0

Målarfärg och burfåglar!

Jag tänkte måla min lägenhet lite här och var, men tål mina nymfparakiter vattenbaserad målning? är inte målarfärg numera ofarlig i dag för människor och djur? det var väl för i tiden dessa kemikalier var farliga, eller?

Ketil Ervik

Namiko
1

Ofarlig för djur behöver tyvärr inte betyda säker för fåglar, dom är mycket känsligare än andra djur, speciellt deras luftvägar. Allt som hamnar i luften riskerar att vara skadligt. Man hör ju tex aldrig om att man inte ska tända ljus eller använda teflon med husdjur hemma, förutom med fåglar.

Det säkraste är om du kan ha fåglarna hos någon annan i några dagar så färgen hinner torka och du kan vädra ordentligt. Jag tycker inte att det är värt risken att ha kvar dom hemma medan du målar.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

KetilErvik
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ok, tack för info. Jag kommer att köpa en mellandorr/dragdorr mellan vardagsrummet och resten av lägenheten, så kan jag ta in dom på köket när jag målar i vardagsrummet. Men målning behövs i köket mest. har dessvärre ingen som kan passa dom. men nu är det ju hösten så det blir ingen målning för sommaren så jag kan vädra tills det blir målningen blir torr. Vattenbaserad är ändå bättre, men jag menar målarfärgen inte är så farlig som den var tidigare, då det har kommit många hårda regeln på målarfärg dom senaste åren.

Ketil Ervik