Burfåglar iFokus

Burfåglar

Läst 47 ggr
Pralin80
0

Vitbukspapegoja

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick hem en 1 åring vitbukspapegoja för 3 dagar sen.
Den va inte tam då jag fick den.
Hon äter nu ur handen när hon sitter på andra handens pekfinger. (I buren)
Ungefär hur länge ska hon göra så innan man vågar släppa ut hon?

[Undertaker]
1

Beror lite på fågel. Jag har hela mitt liv haft fåglar, hopräknat nu fem exemplar och alla har varit väldigt olika. De första fåglarna som jag växte upp med tog min familj över. De var redan vana vid att ha buren öppen över dagen och på kvällen gå in för att sova. Fågeln jag tog över när den ena gick bort bodde i voljär tidigare. Hon var inte van vid människor men fäste sig snabbt vid den andra fågeln och, om jag nu minns rätt, så fick de börja vara ute efter en vecka tillsammans. Bör tillägga att hon är blind och det i början uppstod lite kaos när hon skulle hitta in men den andra fågeln hjälpte samt att hon vid det laget börjat lita på mig.
Jag tog nyligen över två unga nymfparakiter som är handtama och verkligen ville vara med. De kunde redan kliva upp på handen och var absolut inte skygga från dag ett utan ville gärna vara med och gosa. Dag 3 bestämde jag mig för att släppa ut dem tillsammans med min andra fågel, såg till att göra det en ledig dag så att jag säkert hade nog tid. Egentligen väntar jag hellre längre samt ser till att introducera fåglarna under en längre period men de nya uppförde sig och min gamla fågel visade stort intresse vid det nya sällskapet. Det kändes som om de nya var redo. Dock så begränsade jag ytan genom att stänga dörrar till andra rum.
I början avråder jag från att ge fågeln tillgång till mat ute, bara så att du säkert kan få in den med hjälp av mat. Nu tränar jag lite olika saker med dem ute med mat då jag vet att jag får in dem samt att de vet hur processen går till. Ett annat tips är att ge fågeln möjligheter att sysselsätta sig inte bara i buren men även ute. Så brukar de tendera till att inte hitta på fullt så mycket tok.
Kort sagt: Det beror helt på fågel och är svårt att säga med den information du gett men om fågeln kliver upp på handen utan mat och värkar vara trygg i din närvaro så ser jag egentligen inget större problem med det första utevistelserna. Kan alltid vara bra att ha ett nät i nödfall oavsett om du nu väljer att fortsätta mata i buren ett tag till eller inte. Var redo på att det kan bli en fråga om tålamod att få in fågeln, framförallt om buren inte är rolig (då bör man gestalta den lite mer) eller du börjar umgås mer med den när den är ute. Just i början är det viktigt att den verkligen ser buren som trygghet och även platsen den kan finna ro när den har frigång.

Sedan något jag lagt märke till i din bur: Pinnarna ser ut att vara väldigt släta. Det är bättre får fågelns fötter att ha naturgrenar och även roligare. Kan uppstå sår på fötterna av de släta pinnarna.

Pralin80
1

Hej! Tack för svar :)
Hon ska få träpinnar så småningom 😊

[Undertaker]
0

#2: Hoppas jag kunde hjälpa lite trots inget direkt svar.

Vad bra.