Fråga angående återkommande duvor
Alltså jag har absolut INGEN aning om vart jag ska fråga denna fråga. Nämligen så att jag de senaste dagarna har fått besök av två duvor varje kväll som jag ger mat och vatten till bla vetekärnor då. Eftersom det verkar som om de kommer att fortsätta att komma tillbaka (något vi tror är syskon) så är jag nyfiken på vad mer än vetefrön som man kan ge till dem? Har inget emot heller att de kommer varje dag för att besöka oss utan det är bara trevligt.
Undrar också hur man fångar en duva på bästa sätt som litar hyfsat på en. Skulle behöva klippa bort svart plasttråd som är fastlindad runt en av duvornas fötter inte allt för hårt lyckligtvis men inte tillräckligt löst för att det ska gå av på egen hand.
Tacksam för svar från någon som har ingen aning om vart hon ska placera detta inlägg.
Köp vilt frö, det borde väl fungera då duvor äter det mesta verkar det som.
Du kanske kan fånga den i en handduk eller en håv.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Håv brukar vara bra när man ska fånga fåglar.
Det finns speciella duvfröblandningar (av olika varianter) man kan köpa i vissa djuraffärer (oftast lättast att beställa via nätet). Många gånger innehåller duvblandningar ärtor och majs utöver vete och andra fröer.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

"Plast tråden" är troligen ett buntband, något som inte är ovanligt bland duvfolk! Det framgår inte om det är vilda duvor el tamduvor men låter som att du har besök av ett par tamduvor, ungarna e ute på sina första turer å stannar gärna till om det bjuds på mat. Om du går in på FB finner du ett forum som heter "Bortflugna brevduvor" där kan du nog finna ägaren. Är det högflgare rekommenderar jag Higflyer sweden på fb!
#3 Det var inte ett buntband utan en väldigt tunn plasttråd liknande vid nät man har frukt i osv. Det är borta nu iaf.