Angående kost
Hej :)
Jag gör mitt bästa att ge mina fåglar en bra kost, vill gärna få feedback vad ni tycker om kosten jag ger.
Jag har nymfparakiter och jag brukar ge groddade parakitblandning varje dag. Brukar servera det tillsammans med mixtrade grönsaker, dem har tillgång till pellets varje dag. En gång i veckan kokt ägg.
Tillsätter maten eller vattnet med vitamin preparat, calci-lux, nekton-s och nekton-biotin.
Tacksam för svar och tips ^_^
Det höres bra ut. Jag ger också grönsaker av olikt slag, samt äpplen och päron varje dag tillsammans med det ordinära vitaminrika fodret (Versele Prestige Loro Parque) som jag blandar med Versele-Laga NutriBird 614 Tropical. Jag strör lite äggpulver och Trixie vocel-crit överst på fodret. Tropican Lifetime Formula Granules for Cockatiels pellets är på intåg, men det vil säkerligen ta ett tag innan dom lär sej att äta detta!
Fick mina första nymfparakit par för en och en halv månad sen, mycket har jag läst och mycket har jag lärd. Men självklart lär man hela tiden. Har just köpt in en luftrenare från Electrolux som fungerar tillfredställande här hos mej och mina fåglar.
En mycket stor bur är monterad och inredd för en vecka sen. Dom flyr för det mesta runt i vardagsrummet och går in och ut av buren som dom vill. Bara när jag måste ut i bland som jag tar dom in i buren och stänger dörren. Men det accepterar dom.
Mina var handtama när jag fick dom, omtrent 11 månader är dom nu. Nu är dom så avhängig av mej och dom kommer med en gång å setter sej på mina skuldror så fort jag kommer in in vardagsrummet, kontakten blir bara mer och mer nära och förtroendet stiger mellan oss för varje dag. Nej fåglar är inte bara fåglar, det inser vi som har dom så nära på oss. Klart man måste ge dom utrymme och låta dom utvecklas på deras vilkår.
Ketil Ervik
- Redigerat 2022-05-22 21:54 av KetilErvik
#1: Aha det låter ju bra, nästan samma kost som vi ger våra fåglar mat.
Jag köper dock parakitblandning från en e-butik som heter undulatshopen.se.
Rekommenderar starkt att köpa mat därifrån. Dem har också massa andra produkter för just fåglar.
Pelletsen så har ag ganska nyligen börjat med Harrisons bird high potency och Nutribird pellets.
Va kul att höra, visst är det toppen när fåglarna har förtroende för en.
En av våra nymfparakiter köpte vi för ca 3-4 veckor från zoo. Och hon va rätt så rädd av sig, men med tiden har hon börjat närma sig självmant. Och vill vara där man är.
Hon har börjat ganska nyligen att flyga till armen när hon känner för det. Det är jätteroligt att se att dem får förtroende för en.
Sen har jag en annan hona som vi inte heller haft så länge, dock va hon redan tam. Det är så synd om henne den tidigare ägaren har klippt hennes vingar två gånger och hon är bara ca 6 månader gammal.
Så hon kan inte flyga med dem andra fåglarna, hon faller på golvet och jag blir så ledsen. Hon är jättesöt och charmig, hon för första gången igår kom självmant och lade sitt vid mina händer för att bli kliad.
Fåglar är underbar och intelligenta, dem är våra familjemedlemmar hemma.
Höres fantastisk ut. Vingarna växer väl ut igen! får vi hoppas.
Ketil Ervik
Det finns en grej som jag skulle ta bort då dom blir väldigt lätt häckningssugna och svåra att sluta med detta och det är ägg ^^ :) Annars tycker jag det låter super :D
tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .