Burfåglar iFokus

Burfåglar

Läst 110 ggr
Hunken89
1

Frigående fåglar

Måste en papegoja/fågel som bor inomhus ha en bur? Funkar det att ha de helt frigående med ett antal sittpinnar?

[Undertaker]
2

Jag skulle råda dig att ha en bur som fågeln får spendera nätterna i. Dels för din skull och dels för fågels skull. Så kan den inte trassla till det i huset (om nätterna eller när ingen är hemma) och du vet säkert vart den befinner sig, samtidigt så har fågeln en plats som den känner sig trygg med att dra sig tillbaka till för att sova. Det ger en en viss säkerhet.
En fågel kan dock leva utan problem utan, så länge den har platser där den verkligen vet att den får lugn och ro, kan dra sig tillbaka till och kan känna sig trygg.

Det beror även helt på fågelns personlighet, ålder och hur den levt innan dess. Men det funkar egentligen att hålla fåglar utan bur.

• Redigerat 2022-05-09 22:46 av [Undertaker]
Maleficum
1

Under en längre period när jag hade skrattduvor (och även födde upp dem) så bodde de helt frigående inne utan bur. Hade en hörnhylla (med fyra hyllplan) som var deras (hade mat och vatten och sånt på de olika hyllplanen).

Det funkade riktigt bra. Har även haft undulater i princip friflygande men jag skulle inte rekommendera att ha mindre fåglar än skrattduvor helt fritt pga av skaderisk (hade en undulat som på något vis tog sig ner i akvariet och drunkna trots ordentligt täckglas på det). Små fåglar kan lätt råka trilla ner bakom saker och fastna (tex bakom kyl har jag haft fåglar som fastnat).

Med papegojor så kan det ju vara svårt att gnag säkra allt så där är det bättre med större voljär åt dem när man inte är nära och kan ha uppsikt.

Sen gäller det att ha "sluss" vid dörrar och inte öppna fönster då de lätt kan smita med ut.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu