Burfåglar iFokus

Burfåglar

Läst 410 ggr
Jigr
0

Svarthuvad vitbukspapegoja

Hejsan!

Jag har beslutat mig för att skaffa mig "Caiquer" läser på vad jag behöver införskaffa och hur jag i allmänhet ska ta hand om dem.

Alla råd mottages :)

Med denna tråd undrar jag dock i första hand om vad det kostar att köpa en Svarthuvad vitbukspapegoja från uppfödare - Hittar ingenting via googling liksom.

Chinesecrestedlover
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#0 Hej!
Läs på, läs på, läs på och fundera både en, två och femtielva gånger INNAN du skaffar några. Allt för att du/ni ska veta vad du/ni ger dig/er in på. Ser alldeles för många gojor som omplaceras hit och dit.

Dessa gojor är väldigt roliga men också väldigt krävande. Att de är galet aktiva är roligt, men kan också vara jobbigt och det ställer även höga krav på ägaren.

Räkna med ett gäng gråa hår minst sagt, haha. Tänk typ. ”ADHD-flygande valp-apa med avbitartång i ansiktet”.

De har en tendens att gilla en leksak i en sekund för att vilja leka med en ny eller allra helst ge sig på saker de inte ska ha.

De är små gojor men de har en jäkla massa attityd och de är allt annat än fega. De kan vara gulliga ena sekunden för att vända på en femöring och bitas (och vi snackar hårt och smärtsamt).

Om du/ni funderar på att skaffa någon annan art av fåglar längre fram så tänk en extra gång, då dessa gojor har en tendens att inte gilla andra arter (och som sagt de är inte fega så de kan ge sig på även större arter).

Tänk också på att en ung goja som blir könsmogen kan vara en rejält jobbig varelse. Skulle rekommendera dig att titta på lite äldre (som passerat könsmognaden) omplaceringar istället för att skaffa bebisar (särskilt sedan dessa verkar vara dina första gojor och det finns en risk att få en rejält negativ upplevelse annars, för de är som sagt inte enkla då de börjar bli/blir könsmogna).

Skaffa inte två av olika kön om du inte är beredd på att ta hand om ungar med allt vad det innebär (de kan häcka även utan holk, vill de så kommer de hitta en plats att lägga ägg på).

Vad gäller vad som behöver införskaffas:

En så stor bur/voljär som du kan få plats med (minsta mått för arten enligt L80 är Längd: 90 cm x bredd/djup: 50 x höjd: 60 cm). Se upp med Zink som kan orsaka zinkförgiftning. Eller två…om de inte bor ihop i början utan måste vänjas vid varandra.

Ett ton leksaker och säkra saker att bygga leksaker av (se upp med rep av bomull, dessa kan bli farliga och jag skulle rekommendera att inte ha den typen av leksaker i buren utan endast under uppsikt, inga ”fluffiga tält” – dessa kan vara farliga samt riskerar att trigga häckningsbeteenden).

Bra pellets och ingredienser till att laga färsk mat/fixa ”chop” till gojorna och kanske en frömix (för att belöna med/ha i födosöksleksaker dvs. detta ska inte ges som huvudföda).

Sittpinnar i olika tjocklek (naturgrenar av ex. äppelträd osv. inte släta rundstavar).

Transportbur/transportväska (eller burar/väskor om de inte bor tillsammans från början och måste vänjas vid varandra).

Sedan behövs diverse saker för att gojsäkra hemmet (ex. kabelskydd m.m.). Glöm inte heller att rensa ut allt hemma som kan skada gojorna; rengöringsmedel osv. – dags att börja använda naturliga grejer som såpa och ättika hemma istället för de ”vanliga”, ljus = kasta ut (farliga ångor), stekpannor/kastruller/brödrost/kaffebryggare/diverse bakformar osv. – se till att de inte har teflon eller andra PFAS/PFOS/PFOA ämnen i sig då dessa kan döda gojorna omedelbart (extremt giftiga ångor), säkra pannor/formar är ex. rostfria, glas och gjutjärn. Hårspray, nagellack osv. = farligt (starka dofter/ångor osv. överlag är farligt, gojor har väldigt känsliga luftrör/lungor). Avokado = mycket giftigt.

Tips läs detta:
https://forums.avianavenue.com/index.php?threads/the-good-the-bad-and-the-ugly-about-caiques.106476/

Kolla in detta:
https://www.youtube.com/watch?v=xUwAtRnUMw0
https://www.youtube.com/watch?v=3r90tdJkxoM
https://www.youtube.com/watch?v=kJmPFqGSnDo

Som sagt de är roliga och underbara, men också extremt jobbiga små skithögar och de passar verkligen inte alla. Jag funderade i ca 20 år innan jag skaffade mina gossar, det är inte som att skaffa andra djur.

Att skaffa gojor är typ. som att skaffa barn…men de växer aldrig upp, det är som att ha småbarn (med avbitartång i ansiktet och vingar och galna röstresurser) och väljer man vitbukar…då har de även typ. ADHD dvs. noll möjlighet att sitta still och de undersöker allt (precis allt), haha.

Man måste helt enkelt vara lite galen för att trivas som ”gojförälder”. Tror man att det är som att skaffa katt/hund eller så kommer det troligen inte bli så bra för någon (varken ägaren eller gojorna).

De är vilda djur med vilda instinkter (ej domesticerade) och de är inte lika enkla att ”läsa” som många andra djur och de är snabba så in i h…vete och går som sagt från ”lalala…du är fin matte” till ”du ska dö” på nolltid = aj som f..!

Angående kostnader: Räkna med att en goja kostar ca 4–5000 kr (det har i alla fall de flesta omplaceringar jag sett kostat). Naturligtvis kan det variera lite, men jag skulle ha räknat med 10 000 kr för bara gojorna och sedan ca 6–9000 kr till för bur/voljären (tips: kolla begagnatmarknaden, man kan göra fynd där, men kom ihåg att rengöra den ordentligt "just in case" innan du använder den till dina gojor). Leksaker kostar allt från 0 kr (toarullar är kul/kan bli kul) till flera hundra kronor/styck och vissa slaktas på några minuter/timmar. Sedan tillkommer ju pellets, grönsaker och annat färskt samt "godis" (frömix m.m.).

Mvh/Chinesecrestedlover med vitbuks-odågorna Hugin (Rosthuvad) och Munin (Svarthuvad)

The attributes listed in this thread are the experiences of each individual and your experiences may differ with your individual bird. I guess i'll start...