Skrattduvor
Hej
Jag är relativt ny på allt detta med skrattduvor.
Jag försöker googla en del men tycker inte jag får information eller svar om de Jag söker.
I går kläckes ett ägg ❤
Hade koll på fåglarna under dagen/kvällen.
I morse såg jag hur mamman matade, allt såg bra ut.
Men… pappan… När han är i boet när mamman inte är där. Då tittar han bara på fågelungen.
Han envisas i bland att trängas med mamman eller stå på mamman när hon är i boet.
Fast sen hände de som inte får hända 😔
Fågelbäbisen var igäl trampad.
De är ett okläckt ägg kvar, så min fundering är om man kan ta ut pappan ur buren så mamman tar hand om den guldklimpen själv så de inte blir så här igen.
Eller måste hon ha sin hanne i buren?
Hur gamla är dem?
Är det deras första kull?
Hur länge har de bott ihop och bott hos dig?
Hur har de betet sig innan äggläggning och under ruvning?
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#1: tyvärr är dom köpta i butik så ålder vet jag inte.
Men tror det är första kullen.
Mamman ruvade fint. Pappan ruva i bland, i bland "uppvaktade" han äggen.
Dom har bott här i ca 2,5 månad så det är då första kullen.
Innan ägg lades var dom väl inte direkt jätte keliga med varan, men de hände
Om de är unga och det är första kullen så kan saker gå lite fel.
Honan brukar ruva på natten och hanen brukar ruva på dagen. Fick de ordentlig uppmatning innan häckningen eller lät du dem bara boa på egen hand?
Hur ser boet ut? Vart är det placerat i buren (i relation till sittpinnar mm)?
Min gissning är att de helt enkelt är för oerfarna och inte har bondat ordentligt innan de börja boa. Om inte andra ägget kläcks eller den ungen klarar sig skulle jag ha tagit bort boet och låta dem bonda ordentligt först innan eventuellt nya häckningsförsök görs och under den tiden försöka hitta så mycket fakta du kan om häckning och uppmatning och sånt (det är extremt påfrestande för dem att häcka och inget man bör låta dem göra hur som helst).
Det kan vara lättare att hitta lite info på engelska (Ringneck doves).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Det är en större korg för stora fåglar, en pinne breve den. Jag gjorde iordning boet lite till dom sen har dom fixat till boet själva.
Men de kan vara som du säger att dom är för unga och inte riktigt hittat varan.
Hanen dansar och låter dygnet runt och för det andra paret vi har. Samma att han dansar och uppvaktar äggen
Tack för svar ❤
Hej!
Ursäkta, lite off topic men… Får jag fråga var du fick tag i dina skrattduvor? Jag vill gärna skaffa men vet inte var man kan köpa. Hittar ingen information om uppfödare på internet.
Tacksam för hjälp!