Burfåglar iFokus

Burfåglar

Läst 365 ggr
Sasha W
0

Bli Burfågel ägare?

Hej hej!
Har börjat fundera lite lätt på att äga burfågel eller burfåglar men jag skulle nog inte vilja bestämma mig förrens jag är helt säker på att jag vet hur man tar hand om en eller två helt korrekt, skulle ni vilja förse mig med information om… Tja… Allt?

Burar, hållning, raser, foder, skötsel, hela rubbet 😁

Maleficum
0

Oj, kan vara svårt att skriva något kortfattat om skötsel och sånt för blandade fåglar, är ju lite som att försöka kortfattat beskriva skötsel för alla däggdjur :P

Bur beror helt på art vilken storlek som är minimum men över lag är ju större desto bättre, sen är längre burar bättre än höga och smala. På jordbruksverkets sida kan man läsa om minsta tillåtna bur mått och vilka lagar som gäller.

Skulle föreslå dig att kika runt på lite olika fåglar och kanske låna en burfågelbok och läsa på lite om olika fåglar. Vill du ha en mindre fågel eller lite större? Något som "bara" är vacker och sjunger fint eller något du vill försöka få tam?

De flesta fåglar är flocklevande eller parlevande och man bör alltid ha minst två individer då det är svårt att ge fågeln sällskap i tillräcklig mängd på egen hand (om man inte är hemma jämt och har de helt friflygande hela tiden).

Vad dem äter är helt beroende på art men ofta delas de in i fröätare (vanligast), fruktätare, insektsätare och nektarätare. JohannaN här på forumet har skrivit många bra artiklar om olika arters foderkrav!

Många av de vanligare finkarna är lätta att hålla. Zebrafinkar (livliga men en del tycker de låter konstigt), Måsfinkar, Gouldsamadiner (färgglada och har ett väldigt tyst läte) och Kanariefåglar (finns i många varianter och sjunger ofta mycket och kraftigt).

Sen finns ju klassiker som undulat och nymfkakadua som hör till papegojfåglarna, kan bli tama och väldigt trevliga. Är nyfikna och vill gärna leka med saker och utforska men kan gnaga sönder saker (även om skadorna blir mindre än större papegojor). Sen finns även andra mindre papegojarter som sparvpapegoja, katarinaparakit mf.

Skrattduva ("trolleriduva") är en lite större fågel som lätt kan bli tam men förstör inte som papegojor. Lämnar inte efter sig fröskal (som många andra fåglar som skalar frön gör) men kan lämna efter sig ett damm precis som kakaduor.

Skulle själv inte rekommendera större arter av papegojor då dem kräver mycket och lever länge och tyvärr ofta hamnar i omplaceringscirkusen av olika anledningar (min bror har en amazon som inte gillar tjejer vilket funka bra när han bodde själv men nu är han gift och har barn vilket gör saker väldigt knepigt).

Det är trevligt med fåglar (har haft olika varianter av burfåglar i mer än 20 år nu) men de kan vara skräpigt och ibland öronbedövande beroende på arter.
Brukar gå att hitta bra filmer på youtube på hur olika arter låter så det är ett tips att lyssna på de olika arterna du eventuellt är intresserad av.

http://www.stjarnas.com/26/Burf%C3%A5glar Du kan kolla listan längst upp som heter våra djur så finns en flik med burfåglar där det finns en hel del arter som kan finnas som burfåglar (en del är svåra att få tag på) och de har även lite fakta om dem och minsta bur mått.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Djurskyddsregler för burfåglar
Sasha W
0

Kikar lite på och undulat och liknande mindre papegojfåglar :D

Söker då en fågel som kan bli rätt så tam. Är inne på undulat. Då jag är hemna hela dagarna och vill ha fågel för det primära syftet att jag vill ha sällskap då jag känner mig rätt så ensam misstänker jag att det bara blir en, iallafall till en början 😁

Så det är primärt dom jag söker information om, vilka burmått skulle du rekommendera? 😁❣️ Sen tenderar jag att köpa mycket större än det rekkomenderade 😅😅😅

Maleficum
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2: Är det just undulater du söker så finns det mycket bra information på Undulater ifkous.

Minsta lagliga bur för undulater är 70cm lång, 45cm djup och 60cm hög. Vet många som gillar GD rival för sina undulater. Går ofta att få tag på second hand också.

En bra artikel om vad de ska äta finns här.

Jag skulle i ditt fall sikta på att ha minst två undulater för dem är flocklevande och väldigt sociala och busiga och även om man är hemma hela tiden är det svårt att helt tillgodose dem det sociala. Jag hade en tam undulat, Fjalar, utan artfrände under en kortare period och även om han fick jättemycket tid av mig och min familj och han bodde med en kanariefågel (och han var helt dödskär i min brorsas papegoja och härmade det gojan sa) så blev han så extremt glad när han fick sig en kompis av samma art! En bild på när han träffar Fröken för första gången! (Fjalar är den gröna). Att ha kompis gjorde honom inte mindre tam heller utan han kom gärna och försökte sno mat direkt man var på väg att stoppa det i munnen eller kom för att kolla vad man pyssla med.

Undulater ifokus är intressesajten för oss alla undulattokar! Varesig du har, har haft, eller helt enkelt bara är intresserad av undulater är detta den rätta sajten för dig! Välkommen till undulater.ifokus.
Sasha W
0

På ön där jag bor säljs bara Zebrafink, Kanariefågel och Undulat….

Maleficum
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4: Alla tre väldigt trevliga fåglar! (Har haft alla tre sorterna och fött upp alla utom kanariefåglar då de flesta kanariefåglar jag haft är räddningsfåglar och jag har ingen koll på bakgrund och de flesta var sjuka när de kom hit så har inte känts som något jag vill avla på).

Har även haft en tam kanariefågel (som hellre ville vara med mig än med sina kompisar). Hon skulle alltid sitta mitt i boken om man satt och läste och gilla att "åka runt" uppe på huvudet på en.

Zebrafinkar var mina första fåglar och jag återkommer alltid till dem emellanåt och är igen sugen på att skaffa ett gäng. De kan dock vara lite för aktiva och buffliga för att ha med kanariefåglar så det lär bli när mina två kvarvarande kanariefåglar inte länge är i livet.

Av de tre sorterna skulle jag nog anse kanariefåglarna är dem som kan klara sig bäst själv (med mycket sällskap) då de inte verkar ha riktigt samma behov av kompisar (sitter inte och putsar på varandra hela tiden som jag upplevde zebrafinkarna och framför allt undulaterna göra).

Sasha W
0

Stämmer det att dom är svåra att få tama?

De två jag mest är intresserad av är Zebrafink och undulat…

Maleficum
0

#6: Vilka då? Kanariefåglar? Jag har aldrig aktivt försökt få mina kanariefåglar tama så Amy (på bilden) gjorde sig tam själv men har en gammal bok om kanariefåglar där de står de lätt kan gå att få tama då dem är nyfikna och gärna är med och ser vad man gör.

Vet för många år sedan gick ett barnprogram där en av de medverkande hade en tam Zebrafink med sig. Försökte dock aldrig försöka tämja mina men hade en (egen uppfödning) som var ganska orädd av sig och säkerligen hade kunnat bli tam om man jobbat på det.

Att tänka på är ju att, oavsett fågelart, så är dem ju individer så man kan ju råka ut för individer som aldrig blir riktigt tama samtidigt som man kan ha chansen att få en som "tämjer sig själv" i princip.