Köpa papegoja - tips
Hej!
Vi är intresserade av att skaffa fågel till familjen, främst till min 12-årige son som älskar och är väldigt intresserad av fåglar. Jag har djurvårdarbakgrund (i och för sig länge sedan nu) och har själv haft albakakadua, nymfkakaduor och undulater.
Vi bor i ett stort hus med möjlighet att bygga voljär ute. Tanken är att fågeln ska husera i sonens rum men så småningom, när den vant sig vid oss och omgivningen, kunna flyga mer fritt i huset. Vi tänker oss en mindre papegoja och just en till en början, möjligen fler framöver. Jag arbetar hemifrån så fågeln har sällskap hela dagarna.
Vi önskar såklart att fågeln blir så tam som möjligt och en del av familjen. Sonens dröm är en solparakit men jag har förstått att dessa är svåra att få tag i och även väldigt högljudda.
Ni som kan och vet, vilken fågel skulle ni rekommendera? Tacksam för alla tips!
/Johanna
Även om ni önskar papegoja (och du har erfarenhet av det) skulle jag rekommendera skrattduva ("trolleriduvor")! Helt underbara fåglar som lätt blir tama, är väldigt nyfikna och vill gärna vara med! Men man slipper det destruktiva beteende många papegojor har (så man slipper söndertuggade prylar i hemmet). Har själv fött upp dem för ett antal år sedan och hade dem helt burfria inomhus! Dem skulle gärna sitta med mig vad jag än gjorde (även min mer nervösa hane som inte var 100% handtam skulle vara nära och låg gärna och sov i sängen).
Lever oftast i ungefär 15 år men det finns dem som blivit över 30 år (hade en som blev minst 18 år, lite osäkert då tidigare ägarna hade haft den i 16 år men visste inte hur gammal den var när dem fick den och hon bodde hos mig i två år innan hon dog).
Min bror har en amazonpapegoja och han är inte rolig att ha att göra med om man inte är min bror eller min pappa (eller möjligtvis någon annan av manligt kön). Så det finns ju en risk att papegojan väljer ut nån i familjen den gillar. Sen kan de ju verkligen bitas hårt och ge ganska ordentliga skador om de blir sura (brorsans goja bet hål rakt igenom mammas öra en gång, blev sur för något och bara flög och attackera henne).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#1: Tack snälla du för svar =) Duvor har jag inte alls haft i åtanke och jag tror att vi fortsätter tänka papegoja. Om läget förändras så läser jag gärna på mer om duvor.
Allt gott,
Johanna
#2: Tyvärr verkar dem väldigt underskattade! Vilket jag inte förstår mig på just för de är väldigt trevliga fåglar som lätt blir tama (samt att man slipper många av de problem som papegojor tyvärr kan ge). Därför försöker jag alltid förespråka dem lite när någon funderar på att skaffa fågel.
Oavsett hoppas jag ni hittar någon passande fågel oavsett vad det blir i slutänden.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#0 Hej!
Ja, solparakiter är väldigt högljudda när de vill vara det, men även andra arter kan ju skrika på rätt bra (vilket du borde ha koll på med tanke på alban…de har ju definitivt röstresurser).
Jag vet inte om jag skulle rekommendera sådana eller papegojor i liknande storlek (eller större) för ett barn dock. Jag har visserligen inte just solparakiter, men jag har två vitbukspapegojor, så de är av liknande storlek. De kan bitas rätt rejält kan jag säga (vitbukar har en hel del eh…bestämda åsikter) och det gör ont så in i h..vete… Just vitbukar kan dessutom vara gose-gos-gulliga ena sekunden för att i nästa sekund gå till attack. Ibland kan man därför få sig en mindre trevlig överraskning (som gör ont). Till barn skulle jag försöka undvika den typen av "vända på en femöring" fåglar.
Sen känner jag mig tvungen att påpeka att ni borde (egentligen tycker jag inte att det ska finnas kryphål för att komma undan detta) skaffa er två fåglar av samma eller liknande art. Papegojor är otroligt sociala och har ett väldigt stort behov av minst en artfrände.
En människa kan aldrig ersätta en artfrände för ett socialt djur; oavsett om det gäller en papegoja eller ex. en kanin eller vad det nu är. Det är bra att man har tid för sina djur (naturligtvis) men hur mycket tid man än spenderar med sitt djur så kan man inte ersätta en individ av samma art.
Dessutom kan jag intyga av egen erfarenhet att processen för att sammanföra två gojor som inte känner varandra kan vara ganska lång, läskig (för man vet inte hur det ska gå) och omständlig. Dessutom är det inte ens säkert att de gillar varandra i slutändan (fast i mitt fall så har de blivit vänner). Att hitta en passande individ kan ta tid också (för mig tog det närmare ett år och då sökte jag konstant). Mina grabbar (som båda är omplaceringar) hade suttit ensamma i x-antal år, vilket jag direkt ville ändra på, men det tog tid innan de accepterade varandra.
Att köpa två samtidigt (som redan känner varandra) lär vara betydligt smidigare och dessutom bättre för papegojorna än att behöva sitta ensamma.
Undulater eller nymfer skulle jag nog satsa på för ett barn. Betydligt mindre smärtsamt att bli biten av sådana.
Vill man ändå satsa på lite större fåglar så skulle kanske ex. grönkindade parakiter (green-cheeked conures) kunna vara något? De är mig veterligen tystare än solparakiter.
Här är lite fler tips på "barn-fåglar": https://www.youtube.com/watch?v=-8lPa5ac39c
Här är tips på bra "lägenhetsfåglar" (dvs. fåglar som är lite åt det tystare hållet…även om alla såklart låter). Observera att dessa dock inte nödvändigtvis är bra fåglar för barn, även om det finns en del som är det:
https://www.youtube.com/watch?v=rRwpt-PhpZQ
Tänk också på att den förväntade livslängden mellan arter varierar ganska rejält. Barn riskerar att tröttna eller/och få andra intressen som tar mycket tid och sedan kommer även studier ta mer och mer tid ju äldre barnet blir = mindre tid för fåglarna.
Nu har ju även du uppenbarligen intresse för fåglar vilket är väldigt bra, men det kan vara bra att ha med det (barnens eventuellt minskade intresse) i planeringen/tankarna inför köpet. Det är alldeles för många djur som omplaceras för att barnen inte är intresserade längre eller som inte får det de behöver för att må bra (ex. för att föräldrarna inte vill stå för kostnader som uppkommer).
Lycka till och hoppas ni hittar de perfekta fåglarna för er familj.
Mvh/Chinesecrestedlover
Hej, är intresserad av att skaffa mig sierraparakiter, men har svårt att hitta dessa, har ni några tips/kontakter ? Helst i Stockholms området.
Mvh Alexander
#4: Tack snälla för bra synpunkter och tips - det uppskattas!
Vänligen,
Johanna