Burfåglar iFokus

Burfåglar

Etikettövrigt
Läst 217 ggr
db_bruden@hotmail.com
2020-11-09 09:02
1

Skrattduvor

Hej
Jag och min man har 4 st skrattduvor.
Vi har ingen erfarenhet av dom. Jag/vi googlar för info men i bland känns det inte som man får dom svar man söker. Så jag tänkte testa här 😊
Vi ville ha 2 honor och två hanar. Det skulle inte vara något problem sa dom på djurbutiken.
Men nu efter vi har haft dom nästan 1,5 vecka så börjar jag fundera på om vi har 3 hanor och 1 hona.
Och en hanne är så elak mot 2 av dom andra. Och jag vet inte vad jag ska göra för jag tycker synd om dom andra 2 han hackar på 😔

Staffan
2020-11-09 09:16
2

Jag hade nog tagit reda på ifall vi fått fel och isf gått tillbaka till djurbutiken som sålde duvorna för att rätt till misstaget.

db_bruden@hotmail.com
2020-11-09 09:44
1

#1: jag har funderat på det och försökt googla vad man har för rättigheter när man köper djur i butik.
Men det får nog bli att ta kontakt med veterinär och ta blodprov för att få veta kön på alla 4 😊

Maleficum
2020-11-09 11:44
2

Jag hade en period fyra skrattduvor (Thaum som var min första och en hane, Paloma som var en äldre omplaceringshona, Octarine som var en hona som kom tillsammans med Berilia och en hona) och ett tag funka det bra men efter att Berilia lagt ägg så blev hon helt utmobbad av de andra och de andra tre tog helt över och födde upp Berilias ungar tillsammans. Det sluta med att jag helt enkelt omplacera Berilia.

Har sen senare haft sparade ungar och även fick överta en annan duva (och Paloma dog pga ålder bla) och det har alltid skiftat lite mellan dem inbördes vem favoritkompisen varit men har inte haft sån utmobbning av en individ som det blev med Berilia. Så jag hade nog försökt se om det gick att byta honom (man kan ju alltid fråga i djuraffären men beror ju lite på vad det är för affär och om de har fåglar inne eller måste beställa) eller försöka omplacera den som är elak.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

db_bruden@hotmail.com
2020-11-09 13:47
0

#3: tack 🙂
Mmm våran hane hakar på huvudet på 2 av fåglarna 😔 där av börjar jag fundera om det är hanar dim 2 han hackar på.
För honan är han snäll emot. Fast i bland uppvaktar han dom andra 2 fåglarna han är elak emot.
Ja denna djurbutik har en fågel inne så ska kanske fråga om jag kan byta

Maleficum
2020-11-09 17:00
2

#4: Vad jag märkte under de år jag födde upp skrattduvor så var individer viktigare än kön när det kom till hur de kom överens!

Hade honor som föredrog varandra och uppvakta varandra och hade även hanar som gjorde samma sak med varandra fast de alla bodde i grupp och kunde välja helt fritt. Sen kom perioder när de helt plötsligt fick för sig att byta partners och med min första hane och två av honorna hade de ett komplicerat trevägs förhållande med varandra.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu