Att presentera två gojor för varandra, råd tack...
Hej!
Karantänen för goja nr två är för länge sedan över och efter mycket om och men så placerades gojornas (har två vitbukspapegojor) burar (två extraburar) bredvid varandra (i badrummet).
Efter att de inte visat några som helst tecken på aggression eller dylikt (sover ofta på sittpinnar nära varandra…men då med gallret emellan) och delat rum (och filt jag täcker burarna med för natten) under några veckor; var det dags att släppa ut båda tillsammans i SAMMA rum…
Spänningen var olidlig (och rädslan stor) men jag gjorde det tillslut igår (eller ja det var teknisk sett idag för det råkade vara efter midnatt men i alla fall) och här nedan följer lite bilder på första mötet (eller ja, både första mötet i burar bredvid varandra och första mötet utanför burarna).
Det gick bra (eller ganska i alla fall), det blev lite smågnabb då jag strött ut lite frön på golvet och de kom för nära varandra då de gick och åt.
Precis mot slutet, alltså innan de fick gå in i sina burar igen för att sova (hade de bara ute en kort stund ihop för att se hur det skulle gå) så hände det jag oroat mig för…men ingen blev skadad tack och lov.
Goja nr 2 satt på min axel och goja nr 1 landade också på mig = de blev tjafs PÅ MIG!!! Inte en jätte trevlig upplevelse med två gojor som bråkar på axlarna/ryggen…men lyckades sära på de och lugnt placera de i sina burar en stund senare.
Lite orolig att detta ska hända igen och att det ska bli allvar av det dock…hur ska jag tänka kring detta beteende, är det bråk kring mig som "resurs" eller vad?
Jag gav båda fåglarna uppmärksamhet enskilt när de var ute tillsammans och gör såklart även det då de är i burarna bredvid varandra.
Jag pratade med båda, hade båda på mig (men inte samtidigt förrän på slutet, förutom vid ett tillfälle då goja 2 satt på axeln och goja 1 på ena handen vilket gick bra). Goja 1 satt också på axeln och drog mig i håret som vanligt osv. så var inte så att ena uteslöts från "axelsittande".
Såklart är det nytt för båda att kunna nå varandra och jag förstår att de inte blir bästisar på nolltid…men vill naturligtvis inte riskera att de skadar varandra; så hur ska jag gå till väga för att det inte ska hända, inte tillåta att de sitter på mig? Vilket i och för sig skulle kännas tråkigt för goja 1 älskar att sitta och dra mig i håret…eller ja, putsa mig (men jag är håröm så…).
Hur ska jag tänka kring "tjafs" vid matsituationer förresten? Tänker efter som de blev lite "näbbande" när de kom nära varandra då de åt frön på golvet. Vill ju väldigt gärna att de så småningom ska kunna dela bur (även om jag har två permanenta burar om det inte skulle vara möjligt, dock är ena betydligt större än den andra så skulle helst ha båda i den).
Varsin skål har jag ju tänkt, men känns inte som en garanti för att de ej ska bråka så…? Om jag ex. har födosöks-leksaker med frön eller så i och båda vill ha just den leksaken…så kan det ju tänkas bli problem om de ej kan samsas liksom.

Mina gojor bredvid varandra (första kvällen i samma rum). Goja 1 (svarthuvad) till höger och goja 2 (rosthuvad) till vänster <3

Hallå där, nya kompis…

Burarna bredvid varandra (extraburar, ej deras permanenta burar) för första gången :-)

Burarna på rad i badrummet, första kvällen i samma rum :-)

Kollar in badrumshyllan (under mitt lilla skåp) :-)

Kollar in vattenkranen :-)

Äter frön på golvet…tillräckligt långt ifrån varandra för att inte tjafsa tydligen…

Oh…sitter nära varandra utanför sina burar (ja, det är mat på väggen…burarna står på andra sidan…de kastar långt, haha)

Undersöker den andra gojans bur :-)

Förstör min "dyrbara" toarulle…såhär i coronatider är dessa ju inte så lätta att få tag på…

Sitter i en repring som hänger ovanför badkaret :-)

Sitter på badkaret (ja, det är av plast, haha) och kollar in handfatet :-)

Tillbaka i buren igen. Ja, min ena goja har plockat sig, vi jobbar på att bryta det och ja, det är kastad mat på väggen och lite på buren…jag ska rengöra det, de är förvånande hur "grisiga" gojor kan vara, haha

Tillbaka i buren igen. Ja, det är dags att klippa klorna…men han är lite eh…mer aggro än den andra gojan så vet ej riktigt hur jag ska göra men ska försöka snart….och ja, väggen måste rengöras…jösses vad de kan kasta mat, haha.
Mvh/Chinesecrestedlover
- Redigerat 2020-10-28 10:28 av JohannaN
Har tyvärr inga bra råd för det (mer än att försöka korta stunder att ha dem ute tillsammans och se om det blir någon förändring).
Men måste fråga vad det är för burar du har? Ser ut att kunna vara bra varianter av extrabur för mina kanariefåglar. De ser ut att gå att fälla ihop?
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#1 Jo, hoppas det ger sig med tiden…men rädd att de ska hinna skada varandra om de "ryker ihop", alltså innan jag lyckas få isär de.
I övrigt verkade de inte bry sig om varandra alls , accepterade att den andra var i närheten liksom och när de är i burarna har jag aldrig sett minsta lilla aggression ens. De visslar och pratar med varandra och sover som sagt ofta på de sittpinnar som är nära varandra…så känns inte som att det borde vara omöjligt att få de att trivas ihop
Det finns dock ett visst "men" och det är att goja 1 enligt förra ägaren attackerade deras amazon…så…ja🤪…men å andra sidan är det inte ovanligt att vitbukar hatar alla andra arter, men fungerar med andra vitbukar (och det är ju det jag hoppas på).
Jag blev ju i och för sig också attackerad i början och det är ju inte alls lika mycket sånt nu (mestadels mys från goja 1 och inte lika mycket aggressivitet från goja 2…utom när jag ska byta skålarna😃….) så det kanske rör sig om en "tillvänjningsperiod" och att de vänjer sig vid varandra och inser att jag "tillhör" båda tillslut. Skulle ju underlätta livet en hel del om båda kan vistas utanför buren (minst, helst kunna bo ihop också) tillsammans.
Burarna lär fungera utmärkt för kanariefåglar (är egentligen inte stora nog för vitbukar, men uppfyller L80 för mindre fåglar som kanariefåglar och undulater), ska egentligen vara för småfåglar och det är väldigt tätt mellan gallret. Ja, de går att fälla ihop, blir typ. helt platta (vilket är varför jag har dessa burar, ju mindre plats mina extraburar tar, gäller oavsett djurart😃 desto bättre…har inte allt för mycket förvaringsplats). Har inte hittat större modeller med dessa bra egenskaper så därav lite för smått till vitbukarna, de är ca 76x45x90 cm (Längd x Bredd/Djup x Höjd).
Verkar dock ha fått ett "måndagsex" senaste gången för ena buren till gojorna har släppt lite på vissa ställen (gallret har liksom gått av, där en sittpinne var fäst tidigare?). Detta är dock första gången jag har problem med en bur. Har två till gojorna, en likadan till råttorna samt två mindre av liknande modell (som tyvärr ej går att hitta längre) till råttorna.
Ytterligare bra med denna bur är att de är billiga. Kan vara lite besvär att få ihop den första gången (men med en tång och ev. några buntband kan man fixa det mesta😉). Du kan hitta buren här: https://www.zooplus.se/shop/fagel/fagelburar_voljarer/kanariefaglar_finkar/ovrigt_kanariefaglar/305735
Igår kväll hade jag de ute tillsammans igen och då gick det bra, sånär som på lite "näbbande" (de liksom öppnade näbbarna och höll i den andras näbb i någon sekund, typ.) vid ett tillfälle. Det var när goja 1 åt lite frön och goja 2 valde att sitta på en "sittställning" (bordsmodell) precis ovanför. Jag flyttade då goja 2 till en annan liten "sittställning" en liten bit bort och problemet var löst.
Försökte undvika att de skulle sitta på mig allt för mycket, för att minimera risken att de skulle landa på mig samtidigt (de satt ändå lite på mig, båda två men ej samtidigt).
Jag är väldigt lättad att de åtminstone inte flygattackerar varandra hela tiden eller nåt..puh! So far so good antar jag…hoppas på att det blir mer lek och mindre tjafs/risk för bråk så småningom.
#2 Perfekt den går att fälla ihop (nu har jag ju bara vanlig bur som extra bur och den tar ju rätt mycket plats ute i boden även om jag kan ha lite andra saker i den).
Hoppas det fortsätter gå bra och att de blir bra kompisar!
#4 Ja, precis…man har ju en del annat i förrådet (i mitt fall typ. femtielva mus/hamsterburar, några marsvinsburar = deras extraburar/sjukburar, samt andra mindre burar och transportburar till förbannelse; eftersom jag både köpt egna och fått med när jag tagit hand om diverse olika omplaceringar)…så hopfällbara burar som blir platta "paket" = guld värt, haha😂.
Ja, håller tummarna för att slippa fler incidenter där de bråkar på mig eller så…det var inte kul och speciellt med tanke på att min plockade lille stackare inte flyger sådär jättebra just nu (tror gojan plockat även vingpennor…och typ. vingklippt sig själv😭) och därmed skulle kunna hamna i lite underläge vid ett riktigt bråk.
#5 Precis! Har diverse fågelburar i olika storlekar, akvarium i olika storlekar, akvarieinredning (sten, bottenmaterial, rötter, lysrörsarmaturer), plastterrarium av olika storlekar och slag, kaninburar i olika storlekar och så klar transportburar av olika slag och storlekar. Sen finns en liten plats för gräsklipparen och mina krukor och odlings saker men resten är i princip djurgrejer!
Håller tummarna alla fjädrar kommer tillbaka som de ska vid nästa ruggning och att hen slutar plocka sig helt!
#6 Haha, då är vi två…tror inte jag har speciellt mycket som inte hör till djuren i mitt förråd…knappt ens i lägenheten, hahaha😉. Tomma akvarier har jag också lite här och var…de ska ehm….när som helst nu….(har tänkt göra det i flera år, haha) få nytt silikon så att de kan användas igen😂.
Ja, det är så oerhört ledsamt att se min lilla vän så…hoppas verkligen det blir bättre och hoppas att det faktum att det nu finns en vän (om de nu lär sig komma överens) ska bidra till att plockandet upphör.
Dags för uppdatering kring läget:
Mina gojor kommer bättre överens nu, men det finns fortfarande vissa tillfällen då det gör högljudda och mer "aggressiva" utfall mot varandra…eller egentligen är det den ena som attackerar den andra, föga förvånande så är det min plockade lille älskling som har starka åsikter kring vad som är ok (vet ju att den attackerat en Amazon tidigare…så…inte jätteförvånad liksom).
Dessutom med tanke på att gojan antagligen varit ensam i stora delar/hela sitt liv innan och ju är 11 år så är det ju inte så konstigt att det inte blir kanonbra på en gång. Känns som att den yngre oftast försöker flytta sig då den äldre (plockade) gojan visar sitt missnöje så det är ju bra antar jag, känns som han liksom försöker undvika konflikterna.
Dock kan de ibland (allt oftare) även liksom "käbbla" lite med varandra utan att (vad jag kan se) visa någon aggressivitet, de liksom tar tag i varandras näbbar och ser ut att vilja "brottas" lite. Jag tolkar detta som att de vill (men ännu inte riktigt känner sig bekväma) leka med varandra, vitbukar brukar ju normalt leka ganska brutalt.
Det är stor skillnad på dessa två olika tillfällen av interaktion, vilket är varför jag tolkar den ena som lek och den andra som irritation.
När de "käbblar" så är det ofta i samband med att ena gojan leker med en sak eller med mig och det känns som den andra försiktigt vill vara med.
I det andra fallet (irritationen/aggressionen) så är det (ibland, inte alltid) då den ena gojan placerat sig på min axel och den andra vill sitta på den andra axeln eller om de t.e.x får något gott och den andra kommer för nära eller så = därmed tolkar jag det som en fråga om resursförsvar?
Jag har försökt råda bot på detta genom att helt enkelt låta de byta bur med varandra så att den ena gojan får bo i den andres bur i några dagar och vise versa.
Om någon känner att den kan bidra med lite råd kring följande situation, skulle jag vara väldigt tacksam…för jag känner mig osäker på vad som är bäst:
De senaste dagarna har en situation som normalt inte brukar vara några problem blivit mer och mer svår. Det gäller "läggdags" 😃 Min första goja (min plockade lilla gullunge) som normalt sätt brukar vara mycket lätt att liksom bara placera på en pinne i buren och sedan stänga för natten…kämpar numera emot och beter sig som en unge som inte vill gå och lägga sig, haha. Detta oavsett hur mycket "utanför buren tid", lek, träning osv. som gojorna fått under dagen.
Numera går det inte till som det brukar dvs. kliver upp på min hand, låter sig föras in i buren och kliver av på en pinne, tar en godbit och låter mig stänga buren. Nu ser det mer ut som följer: Kliver upp på handen, låter sig ibland föras in i buren och till en pinne(kan t.o.m. ta godbiten), men kliver i så fall direkt upp på handen igen och går längs armen ut ur buren alt. vill inte ens låta sig föras in i buren utan flyger iväg i stället. Kan hålla på så ett flertal gånger (innan jag lyckas få gojan att stanna i buren och hänga över filten och släcka för natten) och kan dessutom ge ifrån sig lite protester i form av irriterade läten eller bita mig i handen.
Ofta sätter sig gojan på/nära den andra gojans bur när den "protesterar mot att det är läggdags"…dock inte alltid, ibland sätter den sig på någonting högt upp…allt för att göra det svårare för mig, haha.
Min fundering och vad jag vill ha er input kring vad ni tror är:
Kan det vara så att gojan helt enkelt inte vill separeras från den andra gojan och hellre skulle sova i samma bur? Den har på senaste tiden även plockat sig då jag är närvarande (vilket inte hänt tidigare)…tänkt om fjädrarna irriterar då de växer ut eller om gojan stressas av att behöva dela uppmärksamheten med den andra gojan numera…men slog mig precis då jag skriver detta att det kanske kan vara att gojan också mår dåligt av att separeras från sin kompis varje kväll (även om de har burarna precis bredvid varandra)?
Gojan går ju fortfarande till attack ibland som jag nämnt tidigare, vilket är varför jag tvekar på att ta nästa steg i introduktionen redan nu…men samtidigt så vill jag ju inte hindra de från att verkligen bli bästisar och det bästa vore ju såklart om de ville spendera all tid ihop.
Dock är jag orolig för att om jag låter de sova i samma bur…vad händer om de vill sova på samma pinne eller äta ur samma skål (även om de såklart kommer ha flera alternativ att välja på)…kommer jag vakna till ett skrik och komma in till ett blodbad då liksom? De har ju inte skadat varandra hittills, tack och lov och det är ju ingenting jag vill ska hända heller…planen är ju dock att de helst ska kunna bo tillsammans och jag vill ju inte dra ut på det i onödan heller liksom.
Min största bur (140x100x110 cm, längd x bredd/djup x höjd) som jag förhoppningsvis kan använda till båda…(om den nu inte är av ett farligt material…köpte den begagnat och när jag fick hem den blev jag osäker)…är inte klar ännu. Jag måste nämligen komma på ett sätt (inte det lättaste har det visat sig) att få upp den från golvet (och även införskaffa sagda "sätt"), så att inte hundarna kommer så nära och gojorna kan komma upp en bit, för allas trivsel och säkerhet.
Buren som jag hade till min första goja, innan jag satte burarna bredvid varandra (den bur jag ev. kommer använda som "sovbur" senare) känns för liten för att sätta ihop de i (alltså innan de är 100% vana vid och helt har accepterat varandra). Den är lite större än vad L80 säger men inte så mycket mer än så, kommer inte ihåg exakt, men kanske ca 105x65x100 cm (längd x bredd/djup x höjd) eller så.
Därför har jag kommit fram till plan B om jag ska föra ihop gojorna i samma bur nu/snart = ta bort två av kortsidorna i de extraburar som de nu bor i och sätta ihop dessa till en bur. Den skulle då bli ca 152x45x90 cm (längd x bredd/djup x höjd). Vilket är aningen för smalt, vilket jag är väldigt medveten om (extraburar som sagt), men då skulle i alla fall längden och höjden passa enligt L80 .
Problemet med plan B är ju att det kan bli lite…ehm…krångligt att snabbt sära på de om det inte fungerar, det går ju såklart dock, man behöver inte ta sönder burarna eller något sånt utan det går att bara "lyfta" av sidorna för att sätta ihop burarna.
Vad tror ni, är det dags för nästa steg eller är det en dum idé?
Uppdateringsdags!
Jag vågade inte riktigt ta steget förut när jag skrev inlägget ovan (#8) men igår kväll tog jag bort två av kortsidorna på burarna och satte ihop de till en bur.
Det hela var lite i panik eftersom ena gojan (den svarthuvade, som förövrigt är en hane och heter Munin numera😃) fastnade på ett märkligt sätt med klorna i burgallret😮. Vill försöka "skynda på" processen lite så att de (förhoppningsvis) kan flytta in i en riktig papegojbur (inte en extrabur menat för småfåglar med tätt galler) snart.
Under tiden satt gojorna i varsin liten "pytte-fågelbur" ute på uteplatsen och visslade😍 och njöt i solen.
Det var betydligt jobbigare än jag trott och tog längre tid än jag räknat med så när det var läggdags för gojorna var jag inte klar ännu (höll på att inreda buren med sittpinnar och leksaker). Därför fick mina små gullungar spendera natten i de små burarna och sedan har de suttit ute på uteplatsen under dagen idag också.
Gojorna har verkat mycket nöjda med att få sitta i solen…tänk så trevligt det vore om de "bara" ville låta mig sätta på deras flygselar. Någon gång ska jag lyckas övertala mina små raringar att selar inte är jätteläskiga och att man får gå ut och ha roligt, om man tar på sig en sådan.
De fick duscha med jämna mellanrum i vattenslangen (varmt och skönt vatten naturligtvis och inte någon "direkt stråle" såklart) och såg ut som de trivdes riktigt bra med att både få sola, vissla (och skrika, och kraxa…sorry grannar😞) och duscha ute. Gullungar ❤️
Jag höll på att storstäda (och bygga om) råttburarna och tänkte att de kan lika gärna få sitta i solen och njuta. Vågar ju inte lämna de där hur som helst liksom, men igår och idag har jag spenderat väldigt mycket tid på min uteplats och därmed kunnat vakta så att inga katter (eller elaka skator) kommit och stört.
Råttburarna ville inte samarbeta🤪 och det har tagit massor med tid…hade tänkt låta de flyga fritt mycket tidigare (så de skulle ha mååååånga timmar innan läggdags att inse att de ska bo ihop, typ)…men i alla fall…skam den som ger sig.
Nu har jag i stort sett brottats färdigt med råttburarna; så nu har jag låtit gojorna undersöka sin "nya" bur. Hoppas verkligen att de ska vilja sova ihop (lugnt och fredligt) sen när det är sovdags, nu flyger de fritt i badrummet.

Inga kortsidor…en enda öppen bur nu…

En bur…inte två längre…hoppas det går bra nu… OBS! Inte helt färdiginredd på bilden (de har t.ex. varsin matskål och varsin vattenskål fortfarande)

Två glada grabbar (Hugin, rosthuvad och Munin, svarthuvad) på uteplatsen <3
Är så härligt när de kan vara ute i solen :D Känns så skönt att jag kan ha mina kanariefåglar boende ute under sommarhalvåret, de älskar att ligga och sola på förmiddagen!
Brorsans pappegoja brukar vi ibland rulla ut buren (på landet) ut på altanen men han tycker mest det är läskigt (inte så van att vara ute) men ibland uppskattar han att kraxa och skrika på badgästerna :P
Håller tummarna det blir en lugn natt för dem.
#10 Ja, att jag inte tänkt på att använda mig av de där burarna tidigare… Har hela tiden tänkt att det ska bli så kul att låta de få vara ute NÄR (för det ska gå på något sätt) de lärt sig att det är ok med sele.
Så därför har buren Hugin kom i när han flyttade hit och buren som mina råttor kom i…bara stått oanvända. Inte precis lämpliga för något att bo i (galet små…och så kallas de fågelburar😮…transportbur möjligen), men fungerar ju kanon för att sitta i tillfälligt. Nu kan de ju få sol, trots att de ännu ej accepterar sele.
Skulle dock gärna ha en större bur för gojorna på uteplatsen…eller ja, drömmen vore ju en gigantisk voljär🤤 men…en bur får jag nog nöja mig med.
Skrika på badgästerna, haha. Hittills har mina "bara" skrikit och visslat så att ena grannen var tvungen och komma och titta (nyfiken på vad det var för gojor)😃.
Hittills har det gått över förväntan. De har ju en stor portion attityd (och väldigt bestämda åsikter om vad som är ok och inte) mina små gojor, så var mest orolig för, hur de skulle reagera då en goja kom nära matskålen/när en annan goja åt. Inget tjafs alls hittills, lite protesterande ljud på sin höjd (inga "näbbiga-hot"😉).
När det var läggdags så satte de sig efter en stund på SAMMA sittpinne! De valde samma sittpinne för att sova på och satt lugnt, tyst och verkade nöjda! Jag stört-bölade ju naturligtvis 😂 (av lättnad och lycka)!
Äntligen…Munin slipper vara ensam mer (vet inte om han haft någon kompis under några av sina 12 levnadsår). Tanken på att han (som är en så social och mysig kille) tvingats leva ensam…kanske under hela sitt liv…"it breaks my 💔".
Nu har han dock äntligen fått en kompis och t.o.m. en burkamrat (hoppas och tror jag i alla fall). Han plockar sig ju fortfarande, men mindre sedan han fått bo "vägg-i-vägg" med Hugin och nu när de (som sagt förhoppningsvis) kan bo ihop och riktigt mysa med varandra…så tror jag att det kommer bli ännu bättre.
Just nu känner jag mig bara så glad! Whoohooo!🥳🍸🎂🎈Mina raringar slipper vara ensamma mer!

Precis stängt buren…med båda två i (var nervös så jag höll på att spricka, haha) :-)

Äter…utan tjafs och i samma bur!! Yes!

Nära varandra och i samma bur! Whoa! :-)

Sovdags…på samma sittpinne <3

Härligt det gick bra :) Hoppas det fortsätter åt rätt håll!
Mina kanariefåglar bor till och med större under sommaren då jag har en "voljärbur" på altanen för dem. Men innan den buren fick flytta ut (och det byggdes en ny för dem inne som är uppdelad så jag kan separera dem vid behov) så hade jag en mindre bur jag träna mina dåvarande kanariefåglar med att hoppa in i själva så de kunde sitta ute i solen lite då och då.
#12 Ja, än så länge håller de sams och jag är såååååååååååå lättad och glad. Jag lyckades och slipper ha separata burar för alltid (mycket skönt, för jag bor tyvärr inte i ett slott med hur mycket plats som helst😡).
Det var en otrolig lättnad när de kunde flyga fritt ihop (kändes jobbigt att behöva dela upp de hela tiden…ville ju att de skulle bli vänner) men att de nu även kan bo ihop…jippie och hurra!😂
Så obeskrivligt glad för deras skull, det är ju skillnad på att ha burarna bredvid varandra och att faktiskt kunna dela sittpinne m.m.
Drömmen skulle som sagt vara en stooooooor voljär med massor med flygutrymme…men en mer realistisk tanke är en mindre voljär/bur på uteplatsen. Allra helst en med dubbla dörrar "sluss" så att det inte riskerar att gå åt pipan vid flytt från "uteburen" till lägenheten.
Hm🤔…man kanske kan försöka bygga så att de kan släppas ut genom det lilla "vädringsfönstret" i sovrummet…och slippa bära ut de alls (och därmed slippa risken med att de flyger bort…hemska tanke😭), då skulle de ju kunna välja var de vill vara…men frågan är om det skulle uppskattas av hyresvärden, haha.
Fortfarande kompisar 😃

Hugin gnager på lönngrenar, verkade mycket uppskattat :-)

Munin gillade också lönngrenarna :-)

Hugin <3

Munin "söker föda" i en av skålarna med små leksaker (och lite frön i)

Munin <3

Lönngrenar i buren
Jag skulle tipsa om skålar i rostfritt istället för plast. Dels kan plast läcka ämnen men även svårt att hålla hygieniskt rent, samlas gärna bakterier i minsta repa. Bara ett tips! Jag hade oxå sådana i plast men bytte ut alla till rostfritt.
#15 De rosa plastskålarna har jag bara just nu som "lite födosök men framförallt leksaks-förvaring". De har normalt sätt rostfria skålar för vatten och mat (som syns på vissa av bilderna).
Ok jag missade visst de rostfria, såg bara de rosa färgade. Men då är det ju ok om det bara är leksaker i 👍
#17 Ja, de är "leksakslådor" 😃 Slänger dit något frö eller en liten "söka-föda-leksak" ibland så de får kasta ur alla små leksaker, för att komma åt en godbit i botten.
Grabbarna har tjafsat lite idag…hoppas det var något tillfälligt. Ingen blev skadad (tack och lov) men nu är jag orolig att jag ska tvingas separera de igen😕.
Hoppas verkligen inte det, för mellan deras tjafsande så verkar de nöjda med varandras sällskap. Munin gjorde t.o.m. ett litet försök till att få putsa Hugin vid läggdags (aldrig hänt innan!), men Hugin verkade inte vilja det just då tyvärr (visade det lugnt och Munin slutade då). Han ville putsa sin kompis…naturligtvis började jag grina igen (vad är det för fel på mig, haha)😂…det är ju precis det jag vill att de ska kunna göra ihop…vill verkligen inte behöva ha separata burar.
Jag vet inte riktigt hur "allvarligt menat" dessa tjafs/bråk är…vitbukar har ju attityd och leker väldigt tuffa lekar så…men det ser ut som irritation i alla fall. Sen är det klart att det kan ju kanske bara röra sig om att de bor ihop och säger åt den andra…utan att det för den skull kommer eskalera till något värre.
Mina hundar fungerar ju kanonbra ihop, men det betyder ju inte att de aldrig blir sura på varandra eller säger att de vill vara ifred. Inte för att gojor är hundar…men jag tänker, att bor man ihop så blir det väl förr eller senare något man är oense om. Hoppas verkligen att det bara är det och inget värre.
Det är jobbigt när man inte är sådär superbra på att läsa gojspråk ännu…och allt går så jäkla fort också, så att man knappt hinner uppfatta något innan det "näbbas", väsnas och flaxas…
Har även hört inte allt för glada ljud från buren/rummet vid några tillfällen när jag inte varit i närheten/i samma rum… men när jag kommer in (med hjärtat i halsgropen och undrar om de dödat varandra) så sitter de lugnt på varsin sittpinne eller så…?
De har ju skrikit åt varandra surt annars också (det är ju vitbukar jag har liksom😉inte några mesfåglar…vi snackar bestämda små😈 med en extremt stor portion attityd😃)…men det känns betydligt läskigare nu; när jag vet att de faktiskt kan komma åt varandra och skada varandra om de skulle vilja.

Mina små raringar <3
Idag har det (hittills) varit ganska lugnt mellan mina två söta grabbar. Lite småtjafs. men inget allvarligt eller så.
De blev lite sura på varandra när jag endast hade fått in ena skålen med mat…båda gick till en skål = "du din😈 ska inte sno mitt käk"😉 men det lugnade sig när jag satt in den andra skålen också. Då gick en goja direkt till den andra skålen och sedan åt de i lugn och ro.
De har suttit mycket på samma sittpinne och nära varandra idag ❤️ ,så jag hoppas fortfarande på att detta ska fortsätta vara ganska så lugnt och att de kan fortsätta bo ihop.
De är så söta ihop😍 (ja, kanske inte just då de "kommer i näbben på varandra" och skriker och gapar åt varandra…men…annars alltså).