Burfåglar iFokus

Burfåglar

Etiketthälsa-och-skötsel
Läst 851 ggr
MontEverest
0

Dammar minst resp. Mest?

Vilka fåglar dammar mest respektive minst? Vet att kakaduor o Jako är extremt dammiga… men sen då?? är fåglar från Sydamerika mindre dammiga än tex från Australien?? De som har olje körtel dammar kankse minst? Men samtidigt dammar ändå undulater rätt mkt ändå? Vill gärna vet även bland finkar o duvor. Rex skrattduvor o diamant…

Chinesecrestedlover
0
MontEverest
0

Tack jätte bra info!!

zickan
0

Jag tycker 4 undulater dammar mer än 3 gulhuvade amazoner. Men det kan även bero på annat. Som att jag har bara papper till underlag åt amazon och mina amazoner flyger ogärna om de inte måste. 
Medan undulaterna har bottenströ av hamp/lättströ som kan damma lite. Och de flyger konstant runt i både bur och utanför. Med det dammar dom troligen mer för de rör sig mer och de rör troligen runt damm på ytor i mitt hem.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

MontEverest
0

Ja , det blir nog dammigare med små fåglar eftersom de ofta flyger mer. Har 5 undulater o de dammar rätt mkt. Mkt fröskal o fjädrar o dun runtom oxå. dock inte överdrivet mkt fjäder damm i alla fall. Har oxå tidningspapper till de. Har funderat på conurer så småningom. Grönkindad.