Sparvpapegoja eller dvärgpapegoja
Hur skiljer sig dessa fåglar med varandra. Personligheten bland annat. Och vilken blir mest tam.Vilken hade ni föredragit. Månadskostnaden för dessa fåglar? Vilken mat ska man ge dom. Pellets eller fröblandning?
Jag har 2 stycken skarvpapegojor(mycket tama och tillgivna),sedan nästan 1 år tillbaka.Fåglarna flyger dagtid fritt hemma,och har verkligen sina egna personligheter,lekfulla,lättskötta och relativt tystlåtna men också helt orädda utav sig,lite som besserwisser:),dom ger sig inte i första taget och gör sig påminda med att bita till när dom blir missnöjda,skrämda eller ifall man pyntar i nåt i deras revir(bur),när dom är där.Jag har under en kort tid haft en dvärgpapegoja (var fågelvakt),men det gick inte alls att ha alla 3 fritt flygande hemma,utan sparvpapegojorna var väldigt aggressiva mot dvärgpapegojan.Jag uppfattar att dvärgpapegojor(som art),är lugnare i sätt,men viktigt med särskilt dvärgpapegojor att hålla dom parvis,i.o.m dom annars väldigt lätt mår dåligt.sparvpapegojorna mina kostar kanhända 100 kr i månaden(i foder),och det är max,i.o.m dom verkar vara mera intresserade att äta det jag har på matbordet :).Jag har haft olika fåglar i nästan 40 år från och till.Lycka till!