Undulater + Dvärgpapegojor
Hej!! Har just nu 2 undulater och har funderat på att skaffa 2 dvärgpapegojor som sällskap. Skulle detta kunna funka eller finns det något som råder mot det? Tacksam för svar!! - Sofia
Vad jag vet så är dvärgpapegojor generellt ganska aggressiva mot andra fåglar och har för mig att de inte tvekar på att ge sig på även större fåglar, så jag tror inte att det är en så bra idé (om du hade tänkt ha de ihop i samma bur/flyga fritt tillsammans).
Om jag minns rätt så läste jag någonstans att en undulat blivit illa skadad i foten av just en dvärgpapegoja, de är ju små men har mycket kraftigare näbbar än undulater…men jag kan komma ihåg fel (det var nog ett par år sedan jag läste om det).
Tror inte heller det är en så bra idee. Ifall du vill ha en fågel som är lite mer åt papegoj-hållet så kan du kanske ta Nymphparakiter. Har själv haft Nymphparakiter och undulater i samma bur och rum och det funkar jättebra. Se bara till att ha ställen som bara Undulaterna får plats att sitta på så att dom kan dra sig tillbaka.
Okej! Tack så mycket! Har tänkt på att skaffa nymfparakiter ett långt tag också så det känns bra att höra! :)
#3 Nymfer är nog ett betydligt bättre val om du vill kunna ha de tillsammans utan att det riskerar att bli en massaker och de är ju jätte söta och roliga fåglar.
Önskar att jag kunde ha nymfer, alltid gillat de…men jag känner mig tveksam till fjäderdammet (har allergi inom familjen, jag är inte allergisk och bor ensam…men vill inte riskera att utveckla något).
Jag har ju dock min absoluta drömfågelart (vitbukspapegoja) hemma så är inte så ledsen trots allt, haha.
#4 Jag absolut älskar vitbukspapegojor! Ville skaffa en innan jag skaffade undulaterna men vi köpte undulaterna istället :)
#4 Förstår att du inte vill chansa med allergier. Det är så synd när man måste ge bort djur pågrund av sådana saker. Dom som hade våran ena nymf hade en dotter som utvecklade en allergi mot dammet. Dom dammar ganska mycket men det är ganska lugnt om dom får en dusch då och då. #3 Ifall du inte vill ha nymfer från när dom är små (dom kan bli 25 i bra hållning… våra är 17 och 19) så finns det säkert några äldre som blir överlyckliga över att få ett nytt hem. Flyger dina fåglar fritt?
#6 mina fåglar bor i bur men dörren till buren är öppen nästa hela tiden förutom när vi ska gå och lägga oss. Jag hade faktiskt tänkt mig skaffa tama, äldre fåglar :) mina undulater är väldigt unga (ca 8 veckor) och är lite svåra att tämja. Men de får daglig uppmärksamhet och har alltid sällskap :)
#7 Samma hos oss. Våra brukar också vara ute och flyga eller vandra runt på golvet. Vi har två nu äldre varav den ena kom till senare och båda är ”handtama” men dom kommer bara när dom vill. Dom är dock ett väldigt roligt sällskap.
#8 wow vad mysigt!! hoppas att mina undulater snart också blir lite mer tama :D
#9 Undulater brukar bli väldigt handtama. Vi brukade handmata våra fåglar ibland (det första åren efter att vi fick dom) och i början var dom nyfikna men fortfarande tillbakadragna. Nu går det inte att ens bygga en Ikea-möbel utan att dom är med. Våran undulat som förut var sällskapet till våran nyfm var dock väldigt lättskrämd. Det varierar ju mellan fågel och fågel beroende på deras personlighet.
#10 Vad skönt att höra :) började nästan kännas lite hopplöst med att försöka tämja dem men har mycket tålamod och hopp hahah