bur delar
Började planera bygga egen bur. Köpte in delar osv. Inte helt nöjd ändå. Vill inte ha trä. Så det projektet blev aldrig av.
Men vill ändå ha lite större voljär än jag har nu. Vill utnyttja hela ytan. Just nu är bur dörren på ena sidan. Skulle vilja flytta den till fram. Och bygga ut längden på buren så den täcker hela den delen av köket.
Lär inte va så svårt att skarva med aluminium. Men har svårt att hitta var man kan köpa sånt. Såg lite dyrt ut att köpa delar från flexipet med frakt o allt.
Var är bäst ställe att hitta 4 kantsrör, aluminium eller vad de kallas?
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Hur har för mig att flexipet har dessa🙂
http://www.flexipet.se/goer-det-sjaelv/36-materialsatser
tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .
Skrev att jag tycker det är dyrt med flexipet och deras frakt. Bad om andra tips ;)
leta upp närmaste företag som säljer plåt så har dom där aluminiumprofiler. Normalt pris per meter för aluminiumprofiler brukar ligga på cirka 33-35kr.
Flexipet är lägger ju på cirka 10kr/meter.
Knutar kan du köpa från http://www.ackurat.se/
Blir även det mycket billigare än flexipet.
Hoppas detta hjälper ditt bygge
Hos ditt närmaste metallföretag kan du även få alla delar uppsågade efter dina egna önskemål & mått på millimetern.
Blir ju en del oväsen om man sågar själv i aluminiumprofiler.
Tack för bra tips
oxå intresserad av att ev bygga en voljär liknande flexi pets. Dock undrar jag om man tjänar så mkt på att bygga själv än att köpa voljärdelar från de?? Tänker om det är värt tiden?
Men annars när man väl har aluminiumprofiler….är det bara knutar (är det de plastsakerna som håller ihop allt?) och nät som fattas då eller vad mer behöver man till en voljär ca 2x2x1m ungefär?? måste ha en dörr oxå…och vad ska man ha till golv?? plastmatta?
skulle gärna vilja att det fanns en exakt beskrivning på exakt allt man behöver köpa och hur de sakerna ser ut plus mått till nätet mm ….skulle vara lättare att göra eget då….vet inte hur många profiler o mått man behöver mm….
Hur mycket skulle det gå på ung med en 2x2x1 voljär med nät för undulater?? Undrar även om undulat nät håller för större fåglar om man någon gång vill ha andra papegojor i voljären när man inte har såna små?
Hur mycket skulle det gå på ung med en 2x2x1 voljär med nät för undulater?? Undrar även om undulat nät håller för större fåglar om man någon gång vill ha andra papegojor i voljären när man inte har såna små?
Ursäkta om jag kapade din tråd zickan
Ursäkta om jag kapade din tråd zickan
#6 Nätet är den dyra delen i ett sådant bygge som blir som flexipets burar/voljärer.
Ju större bur/voljärer desto mer lönsammare att köpa delarna från andra ställen än flexipet.
Att bygga en bur eller voljär tar endast några timmar och det som tar tid är att skruva fast nätet.
https://burfaglar.ifokus.se/discussions/4f9acd4ad4ebea6ad50008b1-burbygge-del-1-del-2
Mina gamla trådar då jag byggde lite burar.
Rätt enkelt bygga själv om man har plats och verktyg. Jag kan fixa. Men jag är lat och bor i lägenhet. Inte ultimat att såga aluminum. Även körkortslös som försvårar allt.
Första är att utgå från vad som skall bo i buren. Eller om amn vill köra på med en gång att göra så den funkar för även stora arter:
Kolla upp lagliga burmåttet för arten. Gärna lägga på lite.
Jag tycker det är enklast mäta och göra en skiss på hur jag vill ha buren. Mäta alla delar på hur långa de skall va. Var jag vill ha burdörr eller burlucka mm. Om man vill ha till något mer i buren på en gång.
Fyrkants stavar av aluminium går att köpa lite var som. Många byggvaruhus har.
Enklaste är att köpa skruv med lite större huvud. Jag föredrar platta huvuden.
Mins inte om de heter nått speciellt. När jag bytte bort hårdplast fronten till nät så köpte jag även till runda ringar att ha tillsammans med skruven för mer stabilitet.
Använder stora sådana ringar att hålla fast trä grenar i buren sedan. Lätt att bara borra dit med skruvdragare.
Borra hål i aluminiumet på utsidan eller insidan. Jag föredrar utsidan. Välja den storlek på borr som är på skruven man tänker fästa nätet med.
Mellan delar att fästa borde också finnas på byggvaruhus. Inte koll på det.
Min botten består av plåt. Playwood har jag hört ska va helt okej. Sett någon som tagit billig spånskiva och häftat fast vaxduk. Själv känns det som att det skulle bli lite för halt om fågel är på bottnen.
Nätet är de mer svåra och dyrare. Inte bra att snåla på nätet. Akta så det inte är zink. Det lär ge zink förgiftning. Det och även för smalt galler till arten. Kan ge sår på fötterna och sämre fädrar.
Små fåglar klarar de billigare smalare näten. Större fåglar bör ha tjockare nät och större maskor. Men vill man gardera för att kunna ha en större i framtiden. Kan man lika gärna köpa lite större maskor och tjocklek med en gång.
Nät https://www.crtzoo.se/fagel/burar/voljarer
finns på andra håll med. men det är den dyrare biten.
Jag har kontaktat en bekant som håller på mycket med metall och plåt. Fasad nummer, krokar mm. Skulle se om hon inte kunde få till det jag ville ha :-) https://www.facebook.com/ideatolove/?__tn__=%2CdK-R-R&eid=ARCV7PP4650W8SZBUTEN98MPP80D0FrBn_IDB6fsE3AjuesIo5wayrhBV8rZstL42StWf2hpD5guSSn7&fref=mentions
Fin tråd med fina burtips, ser att jag skrivit i den tidigare. Ja man kanske får det billigare om man bygger själv ändå. Får klura på det. Är inte jätte aktuellt ännu. Tack även för ingående bur byggar info, har aldrig byggt nått sånt förut. Men när man räknar ut måtten på aluminium profiler räknar man med den svarta plastföremålet som håller ihop buren??trycker man in aluminiumprofilen i den svarta delen eller sätter ihop utanpå? Är aluminiumprofilerna ihåliga?
#17 Profilerna är ihåliga ja.
Plastknutarna som fogar samman profilerna och dessa bankar man ihop med en gummihammare.
#18 Om man väljer samma dimensioner som jag använde i mina byggen så mäter själva knuten 2,5cm.
Så en bur med mått 100cm med en lucka så tar ju knutarna upp 10cm totalt som du kan se i min tråd där jag byggde burar som totalt var 160cm långa.
Tack för svar,Jaha, ja då är knutarna rätt långa. Är det svårt att borra i aluminium ??
#20 nej det är lätt att borra i aluminium.
vad tänkte du borra?
zickan skrev i beskrivningen ovan att man borrar i profilerna om man ska sätta fast nätet på de??
#22 det ordnar man med montageskruv från biltema som borrar in sig själva så det behövs bara en skruvdragare. Borra hål blir ju överkurs.
#23 jaha montageskruv, verkar ju smidigare att slippa borra. Vet ju inte än om jag verkligen kommer bygga en själv ännu men om man gör en större voljär på vilket sätt måste man stötta nätet i taket då?? #14 hur kan man förbereda nätet för två arter samtidigt tex undulat och vissa mindre papegojor såsom rödbukad papegoja. Vilket nät ska man ta om det ska passa båda maskstorlek och styrka? Tänker inte ha de samtidigt men om man någon gång byter sort… Tänker mig botten, kan man inte bara lägga en bit plastgolv?
#24 Bygger man en större voljär så får man ju sätta ett par profiler i taket så blir det ju stabilare. Det är ju inte på det viset att nätet är klent när det väl fäst på profilerna utan det blir rätt stabilt. Det är ju inte hönsnät man bygger med som är klent i jämförelse mot mer riktiga burnät.
Har man undulater så väljer man ett ett nät med 19mm maska och den tråden i det nätet är så pass kraftig så den håller gått & väl för dvärgpapegojor och nymfkakaduor och väldigt troligt att en rödbukad goja inte klarar bita av det nätet.
Aha, så nätet är rätt starkt då. 19 maskor, har läst på andra sidor att det skulle vara för stort för undulater, att de kan fastna med huvudet ? Men det låter inte så stort egentligen…., men hade varit bra att ha det nät som passar för större oxå
Aha, så nätet är rätt starkt då. 19 maskor, har läst på andra sidor att det skulle vara för stort för undulater, att de kan fastna med huvudet ? Men det låter inte så stort egentligen…., men hade varit bra att ha det nät som passar för större oxå
#27 Tittar du på länken i inlägg #15 så ser du även att nätet som har 12maska har en trådtjocklek på 1,45mm och nätet som har maska 19mm har en trådtjocklek på 1,05mm.
12mm maska är precis så att man kan sätta en vanlig bläckpenna i själva hålet.
Bästa sättet att välja nät är att se det i en butik och mäta lite.
#28 jaha, ja jag tittade där men som du säger lättare om man ser det i verkligheten. 12 maskan måste vara ytterst liten om en penna passar där. Jag får väl se sen när det blir dags att bygga om jag nu gör det. Tack.
Jag har 12 maskor till mina kanariefåglar. Får in spetsen på lillfingret (fram till första leden) utan problem genom gallret.
Funkar perfekt att hänga skålar i och grenhållare och andra liknande saker.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#30 ser ok ut, dock är mitt problem att jag skulle vilja om jag nu satsar på att bygga en voljär att nätet går till dels små fåglar såsom risfåglar o undulater zebrafink etc men samtidigt passa fåglar i storlek rosella, nymf, kakariki, rödbukad papegojor alltså även mindre papegojor. Men kanske inte går att ha ett nät som skulle passa alla dessa?? Om 12 maskan är för svag i tjock lek för rödbukad papegoja eller kakarikis näbbar ?
#31 En nymfkakadua klarar inte att bita av näten som har 12maska.
Får nog till en amazon papegoja för att klara det.
#32 ok det låter ju bra. Rödbukad papegoja o den storleken borde väl inte heller klara det då. Så man kankse får satsa på ett litet nät då i såna fall