Tips hur man får in sin papegoja?
Hej. Jag har en Alexanderparakit på ett år som är lite svår att få in i buren. Vi släpper ut henne minst en gång om dagen minst 1 timme per dag, oftast mer. Hon är väldigt fäst vid mig och min mamma och kan sällan vara ensam i ett rum utan att hon flyger efter eller skriker efter oss. Jag vet inte om hon har kopplat buren med att hon blir ensam då vi ibland går och gör något annat i rummen bredvid eller åker iväg nån stund på dagen. Eller om att hon tycker att buren helt enkelt är tråkig, jag har försökt att göra och köpa fler leksaker till henne så hon kan sysselsätta sig men det är svårt att sätta dem så hon inte fastnar i dem. Enda sättet att få in henne är att vänta tills hon är hungrig och går in själv, vilket kan ta 1 till 3 timmar, och ska man iväg har man liksom inte tid men man vill ju att hon ska få vara ute i alla fall. Tror ni att hon behöver en kompis? Eller är det buren som är för tråkig?
Hut 2 3 4 ^w^
Stackarn blir lämnad ensam i en bur hon inte tycker om fastän hon tydligt visar obehag och att hon inte gillar det. Hon behöver en kompis, och antagligen även en bättre/roligare bur (beroende på hur den är nu).
#1 fler roligare leksaker då. Om jag ska skaffa en vän till henne måste det vara samma ras? Kan bli svårt att skaffa en alexanderparakit såhär års om jag inte hittar en som ska bli omplacerad.
Hut 2 3 4 ^w^
Tror absolut att hon behöver en fågelkompis! Papegojfåglar är väldigt sociala flockdjur som i naturen alltid håller till i par eller flockar, dom är praktiskt taget ALDRIG ensamma, någon tid på dygnet, och dom har fortfarande det behovet av sällskap. Det är väldigt svårt att som människa uppfylla det!
Ja, en till Alexanderparakit är bäst! Är nog rätt svårt att få tag i omplaceringar också dock haha, ser inte så många Psittacula-arter i sverige faktiskt. Såg en hane för omplacering på Blocket häromveckan men han verkar vara såld nu.
Det skulle även kunna funka fint med en annan Psittacula-art, men kanske helst en kinaparakit (ej att blandas ihop med mustaschparakit) då det är den enda arten som är i ungefär samma storlek som Alexanderparakiten.
Jag har en halsbandsparakit ihop med en alexanderparakit och det funkar också, men kanske främst för att min alexanderparakit fortfarande är ung och försiktig och halsbandsparakiten har chans att "uppfostra" henne lite så att säga, hon är ju en hel del större än halsbandsparakiten.
Hon gick in frivilligt idag efter hon varit ute i 2 timmar, vet inte vad det beror på. Har gjort fler leksaker och ska köpa lite nya i morgon. Finns det något annat tips som går att ordna snabbt och inte tar tid, som att leta upp en kompis till henne, vore det tacksamt ☺ #3 jo de är inte helt lätta att få tag på. Men kan hålla utkik på olika sidor. Låter de mycket? Har klagomål från min ena bror och mer "oljud" behövs inte. Jag tycker dock hon sjunger vackert. ☺
Hut 2 3 4 ^w^
Blir hon alltid instängd så fort hon går in i buren?
Annars kan det vara bra att öva på att gå in i buren och få en godbit utan att buren stängs direkt så hon kan gå ut igen. Är hon ute flera gånger under dagen också?
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#5 jo hon blir intstängd aå fort hon går in. Vi försökte innan att låta henne gå in och sen komma ut men det gjorde att hon blev jobbigare att få in senare. Om vi kan får hon ibland komma ut sen men oftast är det en gång per dag 🙁 tyvär får vi inget gjort när hon är ute. Men kan ju öva lite när man har tid och inte ska iväg.
Hut 2 3 4 ^w^
Hut 2 3 4 ^w^
Jag har stött på ett annat problem nu. När jag försöker visa att hon kan gå in utan att vi låser in henne så tar det så lång tid att när hon väl går in måste vi låsa in henne. :/
Hut 2 3 4 ^w^
#8 problemet löste sig. Hon går nu in själv utan någon hjälp bara man lägger in något gott till henne och inte stänger dörren efter :) tack för alla tips! Ska försöka hålla buren så rolig som möjligt i framtiden
Hut 2 3 4 ^w^