Befruktat ägg?
Hej! Jag ska Kläcka fram höns snart och har en liten fråga, är ägget nedanför befruktat? (Bilden) Det är en liten vit fläck på det, och det är spärma om jag inte har fel, eller? Och har en till fråga, varför är det ena ägget lösare än det andra? Det är mer som en soppa och det andra är en fast och fin äggula.
Nej. Det är inte sperman. Det kallas äggsnodd och håller gulan på plats.
Det vita där kallas äggsnodd och finns för att hålla äggulan på plats i ägget. Det har inget med befruktning att göra.
Ja ha! Men hur vet man om ägget är beftuktat? Jag trodde att om det såg ut så, så var ägget befruktat ☺️ Men då har jag trott fel 😕
"3 Det finns en liten röd prick i ett befruktat ägg.

det låter som om du behöver läsa på lite innan du börjar kläcka fram höns, som de andra påpekat är det en äggsnodd, och varför det ena ägget ser ut "som en soppa" är för att ägggulesäcken spruckit, har du aldrig sett det förut ?
och man knäcker ju inte äggen för att se om de är befruktade
You can't spell Bitchy without Itchy
Beror väl lite på om du kläcker via äggkläckare eller låter hönan ruva. Men om man väntar 2-3 dagar efter ägget har blivit lagt och ruvad på kan man lysa med en ficklampa på ägget. Ser man en "spindel" i ägget är det befruktat annars är det inte det.
Hut 2 3 4 ^w^