Ensam först?
Eftersom man ska skaffa två papegojor så undrar jag hur lätt de blir tama. På vissa sidor så har folk skrivit att de först skaffade en papegoja och gjorde så at den blev tam och sedan skaffade en partner till den, funkar den här metoden? För jag har tänkt att det nog är en risk att den tama papegojan inte då accepterar den nya och då har man plötsligt två ensamma papegojor och behöver köpa en permanent bur till den nya, vilket inte direkt är den situationen som är ideal.
Så undrar om ni tycker det här var en bra taktik eller om ni brukar göra något annorlunda🤔
Vad är det för papegoja du menar då?:)
Dunisarna: Chic, Twix, Mango, Mintie, Sparky, Phoenix o Boss
Ja, den metoden fungerar väldigt bra de flesta gånger. Men då kan man tänka mer på varför den fungerar så bra.. Är det för att en ensam fågel år glad, tycker det är kul att vara ensam och därför blir mer social och snäll? Eller för att de ÄR flockdjur som behöver kompisar för att må bra och när de är ensamma så blir de otrygga och ledsna och därför måste de söka kontakt hos en människa, för att de inte har något val? Att ta ifrån fågelns behov av en artfrände bara för att man är egoistisk och måste ha en tam fågel tycker jag inte är det minsta bra.
Skaffa båda samtidigt, så får du Jonna med båda att dom blir tama:)
*jobba