Vilken papegoja?
Hej!
Jag har läst på lite om papegojor tidigare då jag i framtiden har tänkt skaffa papegoja. Men funderar kring vilken art som skulle passa mig/oss bäst? Har alltid velat ha papegoja så jag vet att jag kommer lägga ner stort engagemang. Kommer bli två för jag anser det är viktigt med kompis. Skulle gärna ha en av båda könen, en hona och hane. Ifall vi skulle vilja ta ungar på dem i framtiden.
Vill gärna ha en social, nyfiken, snäll, lekfull/lugn, orädd, lättlärd och inte allt för skrikig goja. Lite orolig om den biter på möbler och inredning. Inte en allt för stökig goja heller. Ingen vingklippning, utan sele som gäller.
Det kommer byggas en utomhus voljär/bur för sommarbruk, 20kvm och uppåt beroende på vilken art det blir. Hade tänkt köpa en inomhusbur som liknar dessa:
Hund finns med i bilden och undrar då om det finns någon speciell papegoja som skulle vara bättre lämpad tillsammans med hund? Är med lite fundersam hur papegojan kommer reagera den dagen det blir dags för barn. Livslängden på gojan funderar jag med på. Har tidigare haft dvärgpapegojor men de kändes lite som en för liten goja för mig.
Har tittat lite på:
Amazon papegojor
Grå jako/ Timneh Jako
Morhuvad, Meyers, Rödbukad, Brunhuvad papegoja
Vitbukspapegojor - svarthuvad, rosthuvad
Pionuspapegojor
Det känns som en djungel då det finns så många arter.. vet att jako sägs vara fega av sig och har lätt för att plocka sig.
Men frågan är vilken är bäst lämpad för oss? tips? Hur gick ni tillväga för att hitta rätt art? Berätta gärna om eran papegoja och hur ni upplever arten. Visa gärna foto på eran goja :)
Jätte bra att du tänker på allt innan du köper dem. Vi har 3. Jo jako ligger i topp med att plocka sig. Men det är ju något som är eller har varit fel i livet. De kan fortsätta plocka dig av gammal vana. Ingen av våra plockat sig. När vi fick Ticko en grå jako född 07 för två år sedan hade hon plockat sig av tristess. Men hon slutade faktiskt direkt när hon kom hit och har inte rört en fjäder sedan dess. Viktigt att duscha jakon regelbundet. Antingen att de hänger med när ni duschar eller en blomstra. Har du två tror jag inte det blir problem med barn i framtiden. Men har man bara en kan det säkert bli. Vi har två brunhuvade också. De är också underbara. Ofta mycket modigare än jako och de plockar sällan sig. Men alla är olika. Min mans föräldrar har 3 blåpannad amazoner. Föräldrar och en unge efter dem. Amazon hanar är rätt tuffa fåglar. Speciellt könsmogna hanar. De är lite tuffare än jakon oftast. Goda talare. Men jakon är oftast ännu bättre. Våra härmar olika röster och ljud exakt. Man blir ofta lurad 😊 Tick på bilden som var kal på magen när vi fick henne
Jag kan säga nymfparakiter,undulater eller en halsbandsparakit. Nymfparakiter är jätte lungna och biter inte på saker. Undulat är lätt att häcka(undulaten är en papejoja,en mini papegoja) Halsbandsparakt kan prata
Vill tipsa om undulater, jätte fina och roliga fåglar =)
Pionusarterna tycker jag själv verkar intressanta. Sägs vara hyfsat tystlåtna, plockar sig inte så ofta, inte lika ettriga som t ex morhuvade kan ha en tendens att vara och så i en rätt lagom storlek. Tycker att artikeln här är väldigt bra faktiskt att läsa igenom. http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=3028639
Själv har jag morhuvade som jag älskar massor men honan blir duktigt hormonell då och då och de kan vara ganska mycket goja ibland. Mango är annars väldigt lugnt för att vara morhuvad känns det som. Hon är enormt tystlåten och snäll. Älskar främmande människor och går med på det mesta. Min andra är inte tam.
Ett par vänner har tre hanar som är betydligt skrikigare och mer krävande. Plus att två av dem har svårt för vissa människor. Alla våra morhuvade är omplaceringar och har en del i bagaget, så en del av deras beteenden sitter i sen tidigare.
#1 Tack så mycket och vilka fina gojor ni har :) Hur ofta duschar ni era grå jako i veckan/månaden?
Har kommit fram till att det kommer bli Grå jako eller Amazon men jag är fortfarande öppen och intresserad av de andra jag nämnt. Det som känns minus med jakon är att de verkar vara lite känsligare och att de dammar mer än Amazoner? Minus med Amazoner är att de kanske är för tuffa? och är mer högljudda än jakon? och är inte lika goda talare men fortfarande duktiga. Amazoner är väldigt vackra att titta på men fortfarande tycker jag att Grå jako är en väldigt vacker goja även om de inte är färgglada.
Ni har båda erfarenhet av grå jako och amazon? så jag undrar då vad fick er till att köra på grå jako istället för Amazon? och varför är grå jako en favorit?
#8 Ja pionusarterna finns det intresse för, men det känns som dem är svåra att få tag på? Har läst den artikeln tidigare och den är intressant och ger en bra råd och info om arterna:)
#2 ganska gammal tråd😇 men vart köpte ni era brunhuvade? Har försökt hitta uppfödare till de väldigt länge men har inte hittat någon🙂
Jag tipsar om att bygga en voljär istället då det är bättre och roligare för fåglarna:)