Burfåglar iFokus

Burfåglar

Etikettavel-och-uppfödning
Läst 1003 ggr
Dulcia7
1

Zebrafinkar ! Häckning när ??

Har köpt 2 stycken zebrafinkar en hane och en hona från min Djuraffär (grossist).

Fick hem dem för ca 4 veckor sedan. Dessa 2 har fattat tycke för varandra och nu har jag varje morgon fått plocka bort ägg som honan lagt. Jag vet inte ålder på dem och undrar hur gamla dessa fåglar kan vara när de lägger ägg ?? Tycker att det känns tråkigt att ta bort äggen (som de lagt i matskålen). Kan jag istället sätta in en bokrog och låta dem få ungar på riktigt ?? Är det skadligt för fåglarna att få ungar i tidig ålder?

Mycket tacksam för svar !😃

Djur.livet
1

Man måste häcka dom när dom är 1 år eller helst över, föst måste man uppmata fåglarna ge dom bär,grönsaker, frukt och annat, sen så måste man ha en uv lampa, äggfoder sen ska måste man också groda frön, du ska absolut inte häcka dina fåglar en om dom inte är ett år eller över för det kan vara skadligt för honan och honan kan dö, du ska absolut inte häcka dom en! ha en trevlig kväll:)

Dulcia7
1

Men vad gör jag när de lägger ägg varje dag i matskålen ??  Är inte det också farligt för honan ?

Djur.livet
1

Jo det är farligt, jag glömde att skriva om det,köp en foderatomat och ta bort matskålen, för honan kan inte lägga ägg i en foderatomat dom finns på dom flesta djuraffärerna:) ha en trevlig dag😊

Dulcia7
1

Tack för svar ! Skaffar en foderautomat….