Att bada...
Hej, jag köpte för ett litet tag sedan en undulathane, han var helt otam men har blivit tam nu efter daglig hantering och dagliga flygturer i rummet. Men jag har några saker jag skulle vilja få råd om.
Efter att ha hört efter med uppfödaren (som jag nu förstått i prinsip inte visste ettt dugg om undulathållning) Så visade sig det att han aldrig ätit färskmat eller badat någonsin!
Jag har försökt lite olika sorters frukter och grönsaker/örter, men han kollar på mig som om jag blivit tokig och vägrar äta dem.
Och jag har försökt få honom att bada, satt in ett kar med vatten till honom, försökt med blomspruta (han blev helt galen av ljudet och flög runt som en tok) Till och med försökt att få honom att bada i handfatet, men han är helt ointresserad. Hur ska jag få honom att börja bada?
Så hur ska jag få honom att äta färskt och att börja bada??
Vi ska hämta en hona till honom senare i veckan som är från en bra och erfaren uppfödare som är heltam och äter och badar. Tror ni att han kanske kan lära sig utav henne??
Tacksam för svar 🙂
De har ofta lättare att lära sig av andra. Är han riktigt tam kanske han till och med vill testa smaka om han ser dig sitta och äta av det. När jag väl lyckats lära mitt gamla gäng äta pellets så var det mycket lättare att lära de nya som tillkom senare att också äta pellets.
Många av mina undulater gillade att bada på droppar på gallret snarare än bada i badkar. Även stora blöta salladsblad har dem använt som badplats.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Tack så mycket, ska prova det 👍🙂
Åh de frågor och problem du tar upp är just vad jag hade med mina undulater för 1 år sedan! Dem är omplaceringsfåglar och var otroligt rädda och skeptiska till allt som var okänt. Att få dem att våga landa på golvet tog 1 år och 3 månader!
Men fastän dem var rädda för mycket så var badning något som dem började efter några månader hos mig, det krävdes en del trixande och tålamod men det funkade till slut. Färsk mat hade mina aldrig fått heller men nu går det bättre. Även där en del trixande och en stor dos av tålamod men så är det när man har med fåglar att göra^^
Just hur man får dem att börja äta nyttigt tycker jag att Johanna har en jättebra artikel om Länk http://undulater.ifokus.se/articles/552e85ccce12c40af70003de-lara-vara-undulater-att-ata-nyttigt-steg-for-steg?articles-1
Du kan hitta väldigt bra råd på undulatportalen också. Jag själv började med hallon kokta ägg och blåbär. Ägg älskade dem från dag ett men hallon o sånt lurar jag i dem genom att mosa hallon och blanda det med deras frön, då får dem i sig av hallonet varje gång dem letar med näbben i skålen. Jag köper frysta ekologiska hallon och blåbär och tinar dem i kylskåpet under natten. 1-2 hallon räcker för 2 fåglar. Du kan även köra med ärtor och spenat, dem kan vara svårare att mosa till gegga så om du har en mixer kan du göra mos av sånt som ej går att mosa med gaffel. Det är lite som att försöka vänja småbarn vid fast mat :p
Jag har många bra råd angående hur man kan få undulater att vilja bad. Men vågar jag skriva här? :p Det skulle nog bli en väldigt lång text! Kan DM annars eller skriva här om det är ok med så lång text ^^
Ser att det är många som har de problemet och jag känner att om mina fåglar som var livrädda för lärde sig bada tror jag att många fler tryggare undulater kan med lite guidning och trixande från er sida :D
#3 #4 Tack för länken, har lite ekologiska hallon i frysen så jag prövar det i morgon 😃 Och du får görna skriva hur lång text du vill, skulle vara väldigt hjälpsamt 🙂 Känner själv att man skriver lite för långa texter ibland, men det kan behövas för att få fram ens budskap 😉
ps, Jätte söt bild, fina fåglar, mina här hemma är grå/blå och kobolt blå 🙂
Åh jag hade missat att du svarat här! Sorry! 😞
Jag ska så snart jag kan dela med mig av mina tips :)