Könsmogen??
Jag skaffade mig en undulathona till min hane igår och fick rådet att låta honan få föda upp en kull med ungar för att tillfredställa modersinstinkterna sedan när hon väl har blivit könsmogen. Så jag undrar ungefär när en hona blir könsmogen? Vill vara förbered med inköp av bo, ägg-foder, läsa på om komplikationer vid ägg-läggning m,m. Just nu är hon 2 månader så jag antar att jag har lite tid på mig att förbereda 😃 , men ville höra vad ni med erfarenhet har att säga 🙂
Tackar på förhand för svar 🙂
Undulaten är könsmogen vid ca 4-6 månader men bör inte sättas i häck förrän vid minst 10-12 månaders ålder
Du kan hitta mer info här
#1 Tack för infon 🙂 Då har jag ca 8-10 månader att förbereda 👍😃
Om du klickar på länken ser du en bild på en omogen undulat!
mycket viktigt att att tänka efter innan man sätter igång att häcka🙂
1. Har jag plats för dom ungar som inte kommer att säljas.
2. Tänka efter mer än en gång då det redan finns så många oönskade undulater ute på köpmarknaden, är det värt det??
3.Vad är mitt syfte att föda upp ??
4. Är jag redo att åta mig om jag måste handmata ungarna om något går fel med allt vad det innebär??
Alla gånger är inte avel det bästa ur fåglars perspektiv när det kommer till alla dom oönskade små liven och vanvårdade liven. Föda upp är ingen dans på rosor och det kan bli många ungar🙂bara lite tankar på vägen🤗
tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .
#4 Har kollat runt på hemsidan, mycket bra information 👍
#5 Håller med, kommer vara fullt påläst om allt man behöver veta om häckning när det väl gäller, sammt att jag kommer att ha honans uppfödare till hands om jag stöter på problem 🙂 Och jag hade tänkt behålla ungarna i från kullen, och eventuellt gett dem en partner, men om det blir upp mot 7-9 st så har jag bekanta som också har undulater som kanske skulle vara intresserade att bli med en ny flock medlem, men det får vi se efter det eventuellt blivit en kull👍🙂 Men tack för tankeställaren, fick mig att tänka från en annan vinkel 🤔🙂
Kan inte förstå att den myten lever kvar än idag? Så sa man om hund tikar, honkatter och kaniner också! Riktigt seglivad myt må jag säga! Men så kanske den som sa det till dig är från en äldre generation? Mitt kortfattade svar till dem som kommer med såna myter "Bara för att hon har en livmoder behöver hon inte genomleva den stressen att bära och föda fram ungar!" Moderinstinkt är inte vad jag skulle kalla det och djuret lider inte av att inte ha behövt avla fram avkommor, in my opinion. Vill inte låta hätsk! Utan tror verkligen på god ton^^. Och mina ord är ej riktade mot dig! :) Utan jag är bara emot myten ovan som en ursäkt att avla . Om man gärna vill avla och kommer glädjas av ungar så är det förtås ens ensak att göra^^ Om du väljer att avla önskar jag dig all lycka:) Det kommer säkert gå bra och du kommer alltid få bra råd och stöd av alla här i alla lägen <3
#7 Jo så tänkte jag med i början när jag först hörde det, men sedan när jag började läsa på om häckning så blev jag intresserad utav att ta eventuellt ta en kull, har som sagt ca 8-10 månader att avgöra ifall det blir någon kull eller inte 🙂 Och kommer behålla de flesta utav ungarna som blir då, om inte alla 😉 Men jag förstår helt hur du menar 🙂
Ok vad bra att du gör det enbart för att du är intresserad! :) Du kommer alltid hitta bra hjälp här hos dem som är kunniga^^
Jag har själv alltid varit sugen att låta mina djur para sig för ungar, haft kaniner och nu fåglar men det blir aldrig av för mig på grund av två orsaker; Att jag inte har plats för eventuella osålda ungar plus att jag får ångest bara jag tänker på skräck scenarier om att de ungar som kommer till nya hem kan hamna på oseriösa hem :(
Har varit med om det förut att personen verkar så intresserad och kunnig men allt är bara en fasad och hen tröttnar på djuret osv :(
Så för mig är det dessa 2 saker som håller mig från att avla förutom att jag är liite skeptiskt till att sätta nya ungar till världen, samtidigt som jag förstår att det är så otroligt roligt och intressant att föda upp en unge och vara där från första andetaget och se dem växa upp, så underbart! Haha ja jag är så kluven som man märker :p
Så för dem som kan behålla och hittar jätte bra hem till sina ungar önskar jag all lycka! <3