Burfåglar iFokus

Burfåglar

Etikettpapegojor
Läst 4033 ggr
[Jappi]
1

lära gulpannad amazon sluta bitas? :)

Hej! Jo vi har en 33 årig papegoja som bits! han har bitits ända SEDAN mamma OCH pappa flyttade ihop? mamma har haft Kalle länge och sedan alltså när pappa flyttade hit så började han bitas. Så jag undrar hur får man han att sluta ? ( han har alltså bitits länge. tacksam för svar :)

Irrevirr
2

Har inga direkta råd att ge rakt av då det finns så många anledningar till att fåglar bits men en fantastiskt bra bok är The parrot problem solver av Barbara Heidenreich.

[Jappi]
0

Okej :)

[Jappi]
0

En liten sak till vi kan ju aldrig ta ut honom och  vara med han ..?

Leif Smitterberg
4

Tyvärr så är det så att en del väljer en partner som den skyddar mot andra människor. Det verkar som om eran är så. Det är väldigt svårt att få bort det beteendet. Men det kan gå, men då behöver jag ställa några frågor. Hur stor bur har den? Är det en ensamfågel? Vad får den för foder? om jag får svar på frågorna så kanske jag kan hjälpa er.

[Jappi]
2

Hej! Okej buren är 55 cm lång och 35 bred. Dock så tycker jag själv den är för liten för vi har en jätte stor bur ute nu som vi skulle kunna ta in men han är vingklippt så vet ej hur det skulle funka med en sån stor bur. Ja Kalle är den enda fågeln.  Fodret han får är från Vitakraft och är ett hälsofoder står det.

kiwo
6

Hej flikar in lite hoppas inte det gör något…

Buren är på tok för liten, inte ens laglig för en fink och en amazon är ju betydligt större! En amazon ska enligt lag ha en bur som är 160 cm lång x fågelns dubbla kroppslängd i djup x 1 meter hög.  Att ta in buren som är ute är ingen dum idé. Att han är vingklippt är ingen ursäkt, ni får anpassa buren efter honom, inred med tjocka naturpinnar som han kan klättra omkring i. Det går även att hänga upp grova rep för lite variation. Ett annat tips är mycket leksaker, då kan han sysselsätta sig själv medans man gör något annat. Dock så behöver man ju inte köpa leksaker för dyra pengar i djuraffär. Det är nästan mer intressant med en äggkartong som man kan flisa sönder eller några kottar som man kan knapra på och på sommaren är det roligt att ta in kvistar med blad på! Ja, som vanligt så sätter fantasin gränserna. Var bara noga med att kolla upp så det inte är något giftig eller något farlig som fågeln kan skada sig på… 

Hur länge har han varit vingklippt?

Att vingklippa en fågel tycker jag (och många andra) är näst intill djurplågeri. Fågeln får inte leva naturligt och det kan leda till stress eftersom den inte flyga iväg när den känner sig hotad, stress i sin tur kan resultera till fjäderplockning. (dock så är det ovanligt hos amazonerna, de tenderar till att bli skrikiga istället.) Tänk dig själv att du har fötts med 2 ben för att du ska kunna använda dem. Men helt plötsligt så bestämmer någon att nu ska vi kapa av dina ben för det passar inte att du springer iväg för minsta lilla. Så istället för att springa måste du krypa när du ska ta dig någonstans… Vissa hävdar ändå att det är för fåglarnas bästa, så de inte kraschar in i något fönster eller dylikt. Fåglarnas bästa är att de får vara ute in det vilda egentligen, men där ska inte jag höja något finger eftersom jag har fåglar själv.🤔 Så snälla om hans vingar växer ut igen klippt dem inte! Han kommer må mycket bättre av att kunna flyga och leva mer naturligt.

Angående maten så tycker inte jag att Vita-kraft är något bra basfoder. Det märket går att köpa i en vanlig Ica-butik och har inte så bra kvalité. Rätta mig om jag har fel. Tänk på att inte ge för feta fröer bara. Annars är ett alternativ papegojpellets men det råder delade meningar om man ska använda det eller inte. Men i detta fall tycker jag inte att ni ska byta eftersom han är så pass gammal. Sedan så är det viktigt med en varierad kost. Grönsaker så som broccoli, paprika osv innehåller mycket vitaminer. Frukt är även poppis, här hemma är äpple och mango favoriterna! Dock så ska det ges i lagom dos då frukt innehåller mycket socker! För att få i sig kolhydrater kan man ge, pasta, ris, potatis (kokt). För proteiner kan man ge kokt kött (okryddat) men endast ibland. Sedan kan man grodda fröer men det är ju en hel vetenskap om vilka fröer som är bäst osv.

Detta var inget svar på din fråga, men små tips som kan göra att din fågel blir lyckligare. Hoppas Leif kan komma med bra råd han kan verkligen sin sak!

Det var ingen kritik till dig eller något annat, bara hjälp! 🙂

Mvh//Kiwo

Med vänlig hälsning Kiwo med fåglar.

kiwo
3

Du kanske redan vet allt det här, i sådana fall kan säkert någon annan ta lärdom.

Leif Smitterberg
4

Från den 15/7 2014 är det inte tillåtet att vingklippa fåglar annat än om medicinska skäl föreligger. Och som #6 sa att buren är alldeles för liten. Frödiet är inte heller bra Pellets är bra mycket bättre. Dessutom kom det också den 15/7 2014 en lag som säger att fåglar skall ha en artfrände .  Att skaffa en artfrände till er Amazon skulle troligtvis inte lösa bitproblemen men men man kan ha tur också. Så mitt tips är att skaffa större bur, ge Pellets och grönsaker samt skaffa en artfrände så minskar nog problemen.

kiwo
1

Just det! Artfrände glömde jag, men undra om det inte kan bli problem eftersom han verkar ha levt själv i alla år. Men det är ju individer, vissa tar det bättre och andra sämre. Innan ni köper en till kan ni ju bjuda hem någon som har en amazon för att se hur han reagerar. Men som #8 sa så har kraven för papegojor ökat (tur det) och det är nu mera lag. Men det känns ju onödigt att ni köper en till och dem absolut inte funkar med varandra, då blir det ju att köpa en till bur och får spendera tid med dem separat. Om absolut inte kan vara med andra fåglar så känns det ju taskigt att påtvinga honom, han har ju då inget behov utav en artfrände.  Men i övrigt om fågeln skulle bli glad över en artfrände och få ett större utbyte av den så är det ett måste! Ingen människa kan ersätta en fågel.

[Jappi]
0

Hej! Jo det här med vingklippningen är ju över 20 år sedan och det var ju i hans förra hem så jag vet inte så mycket om det ( så ni får inte tro att det är vi som fixat med allt sånt . Ska prata med dom här hemma så vi kan fixa in den stora buren. Det här med en till papegoja känns lite stort just nu. Mamma sa även nu att hon hade en nymfparakit för flera år sedan som kalle var ihop med. Men tack för all hjälp. :)

[Jappi]
2

Hej igen! Har idag fixat fram buren och ska fixa nya långa pinnar så han har det! Tack för all hjälp!

Mitchan
3

Fjädrarna växer ut nya och hela igen när fågeln ruggar, så om han vingklipptes för över 20 år sen så senast så BÖR fjädrarna ha växt ut för typ 19 år sen. 
Har han fortfarande kvar en 20 år gammal vingklippning så skulle jag prata med en veterinär. Det låter jättekonstigt, och isåfall måste vingklippningen ha gått väldigt fel. Det är visserligen inte alls omöjligt att det är så, men jag tycker det låter skumt. 
Är du Säker på att han är vingklippt? Har ni alltså sett att han fortfarande inte har några vingfjädrar kvar?

Leif Smitterberg
2

En Gulpanna SKALL sitta i en bur som är MINST 160x90x100 cm ( LxBxH ) hoppas den nya buren håller dom måtten. ;)

Och som#12 säger att om inte vingpennorna vuxit ut igen så måste ni till veterinär med den och kolla upp det.

[Jappi]
0

Hur vet man att vingarna är som dom ska då ? Han kan ju böja ut dom och röra dom och ja han har ju riktiga vingar.  Buren vi ska fixa in förhoppningsvis idag är väldigt stor så det kommer nog ordna sig. När mamma tog över papegojan för flera flera år sedan så sa ägaren då att han var vingklippt så tyvärr är han det. Hjälper det om jag skickar en Bild på Kalle? :)

Mitchan
1

En vingklippning är inte permanent, det är ju trots allt bara fjädern man klipper i. Du kanske har märkt att ni får städa en hel del fjädrar vissa tider på året - det beror ju såklart på ruggningscykeln. Det brukar, vad jag vet (rätta mig gärna om jag har fel - jag är väldigt osäker. Har aldrig klippt en fågelvinge) generellt ta mellan ett par månader och ett år eller så innan alla vingens fjädrar har bytts ut (fågeln har då ruggat) så fågeln har en ny uppsättning oklippta vingar så att säga. 
Han var nog säkert vingklippt för 20 år sen. Det betyder absolut inte att han är vingklippt nu dock - han har troligtvis inte varit det på väldigt, väldigt många år. Senast bör alltså ha vart strax efter ni skaffade honom, om allt står rätt till. ^_^

Sen kan det ju mycket väl vara så att han vingklipptes för tidigt och inte hann lära sig att flyga från början heller, eller att det helt enkelt är lite svårt att komma ihåg hur man gör när man flyger efter många år av att inte ha gjort det. …Fast det är en annan historia! 

Men ja, visa gärna en bild!

Leif Smitterberg
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

På en oklippt vinge så skall vingpennorna bilda en jämn båge från kroppen till vingspetsen när dom fäller ut vingen se bild 1., när dom är vingklippta så saknas en del av vingpennorna (de som man klipper av Se bild 2. Lite dåliga bilder men hoppas det hjälper lite.

[Jappi]
0

Hej igen! På dessa bilder ovan. Min fågel har jämna vingar och hela vingpennor. Mamma berättade om Skorpan en nymfparakit och kalle hade inte varit så bra vän med så jag tror inte en till skulle vara så lyckat!

[Jappi]
0

Vill även säga att vingklippningen för flera år sedan ( före 1988) kan ha varit för han är en ögd.

Leif Smitterberg
1

Dom stämmer. Det är dom som tar fram lagen.

[Jappi]
1

Mamma och jag har kollat på denna sidan och om det stämmer så borde buren alltså vara laglig.

Leif Smitterberg
1

Toppen. hoppas ni får bukt med bitningen bara, det kan vara svårt att få bort såna beteenden.

kiwo
1

Hur har det gått för er?

Wellcraft
2

Fast en vingklippning behöver inte alls se så hackig & tråkig ut.
Nu är jag inte för vingklipp men som praktikant på djuraffär så fick jag utöva det en del.
Oftast klipps de fem främsta vingpennorna av, jämt med täckfjädrarna. Det syns knappt att fågeln är vinklippt då, jämt & fint förutom att de långa vingpennorna är borta, kan vara svårt att lägga märke till vad gäller nybörjare..

Men låt fågeln ha sina vingar.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

mina små
1

Min kakadua är mycket avundsjuk. Men hon gilar när folk hälsar på. Jag träffade en man som kom ofta. Först tyckte hon om honom men blev inte snäll när han var nära mig, hon bet hårt. Sen flyttade vi ihop och hon anföll honom och bet till. Jag visste inte vad jag skulle göra. Men vi prövade en ide som jag fick. Min sambo började natta henne varje kväll. Alltså : han tog henne och stängde in henne i buren när det var dags att sova. Det gick ett tag , hör och häpna: hon blev snällare och nu tycker hon om honom. Hon anfaller aldrig längre. Jag vet inte varför det funkade men nu går det hur bra som helst. 😆😆😆

JohannaN
1

härligt att det funkade för dig och din sambo och tack för att du delar med dig av dina erfarenheter, kanske kan det funka för någon annan också🙂

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .