Burfåglar iFokus

Burfåglar

Etikettpapegojor
Läst 6239 ggr
tofflans
2

Papegojor ute?

Jo jag tänkte fråga, kan man ha papegojor ute? Hur varmt/kallt får det vara? Och hur har man dem ute?  Om det finns en tråd om det kan någon snälla länka? Har ingen kunskap om fåglar men min låtsas farfar har papegojor. Han vet inte riktigt hur man gör eller om man får ha dom ute. Så tänkte fråga er här :)

Med vänliga hälsningar, Victoria 😊

tlover
0

Ja det kan man om det inte är för stor temperaturskillnad mellan ute och inne. När vi hade dvärggojjor så brukade vi gå på "promenad" med dom på sommaren (det finns till och med flygselar man kan köpa, vi hade ingen sån så vi skaffade en portabel bur istället).

Det är till och med bra för gojjorna att få sig lite solljus (Jag har ingen länk däremot det var ett bra tag sen vi hade dvärggojjor)

l'm back

Pialinn
0

De enda papegojor jag vet som är ute är den vilda flock som finns i Köln i Tyskland. Och den överlever fast det kan va ganska kallt där på vintern.

Trodde inte det var sant när jag såg den första gången. Det satt gröna papegojor i träden!

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

tlover
0

#2 halsbandsparakit (inte en goja men en tropisk fågel) lever vilt i London också

l'm back

tofflans
0

Okej tack för svar ^^

Med vänliga hälsningar, Victoria 😊

Mitchan
2

#3 …Är halsbandsparakiter inte papegojor? Det var mer än vad jag visste.. ;) 

(Jo, det är dom. Alla parakiter, och även undulater etc, är såklart också papegojor🙂 Titta bara på näbbarna och fötterna!)

On Topic: Jag tycker det bästa sättet att ta ut gojor på är Aviator-selen, men alla gojor vill inte ha sele på sig. Jag tar ut mina i transportbur. :)

tlover
1

#5 Men parakiter hör väl inte till papegojorna, smarta fåglar ja men dom hör väl inte till papegojor (zoologiskt)?

Edit: kollade upp det, dom hör till olika familjer (Papegojor och Cacatuidae) men samma släkte (Papegojorna) det var därför jag var förvirrad 🤪

l'm back

Mitchan
1

Förlåt så mycket för all denna off-topic i din tråd, tofflans! ❤️

#6 Inte riktigt så heller, haha. Cacatuidae-familjen består ju av kakaduor (både stora vita kakaduor och små nymfer), och Psittacoidea (Papegojor, eller "äkta papegojor") av… Ja, allt från aror till undulater så att säga. Så visst tillhör alla ordningen papegojfåglar, men till och med lite (eller en hel del) närmre släkt än du (och många andra) tror! 

Exempelvis har vi, inom familjen Psittacoidea, en underfamilj som kallas för Arinae. Där hittar vi bland annat både aror, amazonpapegojor, kilstjärtsparakiter och små katarinaparakiter. Om vi går ännu djupare hittar vi inom Arinae en tribus som kallas för Arini. Här hittar vi bland annat både stora hyacintaror och små solparakiter. 

Parakit är inget vetenskapligt begrepp, det finns inga särskilda släkten eller familjer eller så, där man skulle hitta alla världens parakiter, därför att "parakit" är bara ett annat ord för "lite mindre papegoja som gärna får ha lång stjärt" ungefär :P 

För att gå tillbaka till halsbandsparakiten; på engelska kallas den ibland för "rose-ringed parakeet", ibland för "ringneck parrot", och ofta bara "Indian ringneck". 

Det hela verkar kanske rätt förvirrande, men kort sagt: ser du en fågel med den där kurviga kroknäbben vi alla känner igen, och även zygodaktyla fötter (dvs två tår som pekar bakåt och två som pekar framåt), så kan du dra slutsatsen att det är en papegoja. Om den även är ganska liten och har ganska långa stjärtfjädrar, så kan du gissa dig till att den antagligen brukar kallas för parakit. :)

tlover
0

#7 Nog för i alla fall nymfparakiter (som nu vad jag förstår heter kakadua) är underordnade Cacatuidae De var de enda parakiter som jag hittade är jag tittade på "papegojsläktträdet" och eftersom dom bara tog exempel där såg drog jag slutsatsen att andra parakiter även hörde dit.

Men hursomhaver var det pga att det var olika familjer jag förr trott att de inte var släkt (för bara för att djur ser lika ut betyder det inte alls att dom behöver vara släkt i vanliga fall)

l'm back

Leif Smitterberg
4

Jag har vänner som bor långt upp i Norrland och friflyger sina Aror även på vintern.

Det viktigaste är att fötter och näbb inte blir kalla på dom.

Carerik
0

Vi har två blågula aror och bor norröver, aror ska absolut inte vara ute på vintern, sommar ok, de vill ju vara med oss så att man har dem ute ganska fritt är inga problem, däremot är de mkt nyfikna så man får passa så dom ej gör illa sig. Vi har en jättekruka med en martall i , dom håller sig där ganska bra, naturligtvis övervakade. Innetemp bör vara kring 22-26 , så då kan man ju fatta att de inte ska vara ute när det är under 20.

Leif Smitterberg
1

Hävdar fortfarande på att det inte är några som helst problem att ta ut Arorna på vintern så länge dom inte blir kalla om fötter och näbb. Detta gäller dom flesta papegojor bara man skyddar dom mot drag vid transport t.ex. Jag tar ut mina i transportbur på vintern när vi åker på träffar inga problem alls.

Ixectrona
1

Alla fåglar med två tår fram, två tår bak, och en krokig övernäbb som har en led (alltså rör på sig och sitter in fast som andra fåglars övernäbb) är papegojfåglar, Psittaciformes.

Kakaduor har en egen famil, Cacatuidae, Nya Zeeländska papegojor som kakapon och kean har en annan familj, och alla andra papegojor är i familjen Psittacidae - sanna papegojor, allt från amazoner och aror till undulater, gräsparakiter och allt däremellan.

"Parakit" är inte en grupp fåglar, det är bara en benämning på en mindre papegoja med långa stjärtfjädrar.

Maleficum
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Man kan ju även ha fågelhus med voljär för dem. Så länge fågelhuset alltid har plusgrader och de fått vänja sig successivt  så kan man ha de flesta burfåglar ute året runt. Finns väl en hel del uppfödare som har sina fåglar på det sättet.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

MiSSeFuN
0

Blåser det inte för mycket, fötterna samt näbben är varma och fågeln rör på sig dvs flyger. så är det ingen fara att vara ute kortare perioder med (inne fåglar). Vissa har ju voljärfåglar ute året om , ifall fågeln väljer det (dem har ett inne rum).

MiSSeFuN
0

Selen är bra om man vill ut och inte har den relationen än att fåglarna kan friflyga :)