Burfåglar iFokus

Burfåglar

Etikettfinkar
Läst 5869 ggr
MrsBex
0

Frågor om Zebrafinkar

Hej hopp!

Jag har alltid älskat zebrafinkar, de är så söta och deras ljud är ju helt ljuvliga! Jag skulle gärna vilja skaffa några nästa år.
Men jag har ju aldrig haft fåglar själv förut och kan i princip ingenting om dem.

Jag har tre barn och katt hemma, vilket kanske inte är det mest optimala om man skall skaffa småfåglar. Barnen går väl an, men min katt jagar mycket ute och kommer med största sannorlikhet att vilja ge sig på de små liven.

Nästa år är mitt yngsta barn 5 år och stor nog att förstå att man måste vara försiktig med djuren.

Men hur tama blir finkar?
Jag läste om att de häckar lätt om de är hona och hane, men att honan kan få problem med att lägga äggen om hon är under året.
Hur gör man då?
Kan man ha bara hanar, eller bara honor?
Hur många är mest optimalt att ha?
Hur stor bur är en bra bur, man vill ju inte skaffa minsta möjliga.
Jag kommer kanske inte kunna släppa ut fåglarna varje dag, går det, eller kommer de att må dåligt om de inte får komma ut varje dag?
Med tanke på både katt och barn, är risken stor både att de blir utsläppta av misstag och/eller att en hungrig katt släpps in.

Ja, jag vill ha alla tips och råd helt enkelt!

Ordmärkeri är den lindrigt intelligentes sätt att hävda sig

Zebrafink
1

Hej! jag har själv Zebrafinkar hemma! =) Med att dom är tama.Ja..ibland blir dom det.Men det är inte så enkelt vet du väl ;) Det finns några Zebrafinkar som är tama.I blocket tillexempel.Med att släpa ut dem,går det illa..Gorde det för en vecka sen.Mina 2 Zebrafinkar släppte jag ut.Hannen flög omkring men honan var lung och snäll,sen när vi skulle ta in dom i buren hittade inte vi hannen..så vi tänkte att när han blir hungri kommer han.Nästa dag kom han inte.Så jag öppnade balakongen och skulle ställa buren där ute..Och då! kom hannen och flög ut =( och jag såg aldrig honom mer ='( så gör aldrig så! De tama kan du göra med =) Men se till att fönstren är stängda!! Att dom häckar lätt är sant..Det tar bara cirka 8-15 dar tills dom parar sig =) men först måste det vara en hane och honna(du kan ha fler men det går illa då)Med äggen så lägger det 1-7 ägg varje dag(med 2 dagars mellanrum)Ungarna tar de hand om själva.De får sina fjädrar om 2 veckor =) Om Pappan tar fjädrar från ryggen(från ungen allltså)måste du genast skilja dom! annars dör de =( Om du har 2 zebrafinkar(hanne o honna)kan de ha en liten bur,men inte så att de blir trångt! Du kan tänka så här:En zebrafink är 10 cm lång så att man kan välja rätt bur på direkten =) Med katten,ja du kan ha dina fåglar hemma..men inte nära katten =) annars äter hon/han up dem.Lägg dem där de får se dig och att de kan känna dig mer =) jag kan säga färgerna på hannerna till dig =) Det finns:Black Face Black breast(sök på det i google om du vill se färgen=) ) Black Breast Ligthback(sök på alla färgerna på google som jag säger) Black Breast normal.ligth back normal,Normal dilute,Normal,normal fawn,black face ligthblack face normal,albino split settle back,ligth back cheek,pastel,penguin,orange breast,isabel grey,black cheek dilute,isabel fawn, Det ät alla =) vill du se färgerna så kolla på min vidio :http://www.youtube.com/watch?v=U5FR9bfQw1A Färger på honnorna =) penguin,isable grey,ligthback,fawn,black cheek normal,white de är alla. Vill du se de kolla på min andra vidio http://www.youtube.com/watch?v=RosvQPXbTlU&list=TLZJxDPWL78-z7v-88-i0AE_3yGAKDFfAT den vita är inte med .. hoppas du fick mycket information.

jecki
2

Zebrafinkar lever i flock i det vilda och vill gärna leva så. De har inget behov av mänsklig kontakt,men vill gärna ha människor runtomkring sig.

När det gäller burstorlek så är det lättast att gå in och kolla på jordbruksverket,där finns det riktlinjer på hur stor bur man ska ha. Själv har jag 8 stycken i en 120 bur. Buren ska hellre vara lång istället för hög. De mår inte dåligt av att inte få komma ut.

Risken är om honan lägger ägg för tidigt eller för ofta,är att den kan få värpnöd,dvs att ägget fastnar och sen kan hon avlida. Ha inga bon i buren om du absolut inte ska låta dom häcka. Ibland lägger de äg ändå,men de är bara att plocka bort och slänga. Zebrafinken är den lättaste fågeln att få i häck.

Det går bra att bara ha ett kön.

Lycka till! :)

rimfrost417
1

Vill du slippa problem med äggläggning skaffa en grupp med bara hanar.Det är

det enklaste och de är vackrare i färgerna än honorna dessutom.Det är vad

jag rekommenderar.

Idakarrlsson
2

Har finkar, dock inte Zebrafinkar men några svar kan jag väl ge och så får vi se ifall dem är till någon hjälp. 😃

Men hur tama blir finkar?

Finkar blir ej så tama så som tex undulater kan bli. Jag "tamtränar" inte mina finkar då dem inte är behov av mänsklig kontakt i den bemärkelsen. Och jag tycker inte finkar är tamfåglar.

Jag läste om att de häckar lätt om de är hona och hane, men att honan kan få problem med att lägga äggen om hon är under året.  Hur gör man då?

Det finns mycket kan påverkar och sätta igång häckningsproceduren. Försök att ta bort dem ev sakerna. Om honan inte har ett bo att flyga in i brukar det inte vara något problem (inte för mig men vet inte hur Zebrefinkar är inför häckning). 

Kan man ha bara hanar, eller bara honor?

Ja du kan ha enbart honor eller  enbart hanar. Men om du vill ha ungar så blir det ju lite svårt😉**
Hur många är mest optimalt att ha?**

4 st minst tycker jag men det är personligt tycke. Mest för att likna en flock som mycket som möjligt.

Hur stor bur är en bra bur, man vill ju inte skaffa minsta möjliga. Jag kommer kanske inte kunna släppa ut fåglarna varje dag, går det, eller kommer de att må dåligt om de inte får komma ut varje dag? Med tanke på både katt och barn, är risken stor både att de blir utsläppta av misstag och/eller att en hungrig katt släpps in.

Jag skulle inte släppa ut finkar för att få flyga fritt för enligt mig är dem inte tamfåglar och jag ser det som att dem bara blir stressade. Dock finns det folk som gör det men då ligger det mycket träning bakom. Jag tycker hellre en stor bur/voljär är ett bättre förslag till finkar överlag. Som du nämner finns det risker med att släppa ut fåglarna och då skulle jag inte göra det ifall dem inte är tama. Hur stor bur du ska ha beror förstås på hur många fåglar du ska ha. Minsta måttet kan du hitta på jordbruksverkets sida som du hittar här. Sen säger jag bra desto större desto bättre. Att bygga en egen bur är ett bra alt. Om du ska köpa bur så brukar den inte vara så stora, och den är dyr + att hemmabygga får du precis var du vill ha. Vet inte hur många ggr jag stört mig på att burdörrar mm har suttit på fel ställe (enligt mig😂)

Sist men inte minst vill jag säga Lycka till! Se till att läsa på ordentligt, det finns alltid något nytt att lära sig! 🙂

MVH Ida

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎