Burfåglar iFokus

Burfåglar

Etikettövriga-fågelarter
Läst 1580 ggr
valorous.kid
0

transport av duvor

hej!

jag har två frågor angående transport av duvor :)

1. kan man transportera ett (skratt)duvepar i ca 2 timmar i en kattransportbur(eventuellt avdelad så att de får halva)?

2. kan man ha dem i en båt i ca 1 timme i den buren då? det är lite skumpigt men det låter inte och det finns väggar och tak som skyddar mot blåst

tack!

Fridafj
1

Hum, jag undrar också över detta faktiskt. Har själv köpt en kattransportbur, hård pga. av att jag inte vill råka klämma fåglarna, och för att den också är ganska mörklagd och jag hoppas att de kommer att bli lugna av det. Jag ska också ha 2 st skrattduvor som ska pendla på tåg lite då och då, men jag har som sagt inte testat det än. Jag har tidigare haft en liten gallerbur som transportbur - å ena sidan verkar fåglarna uppskatta att kunna se sig omkring, men jag har fått täcka över den med ett tygstycke när jag ex. har gått in i väntrummet hos veterinären, och rent praktiskt var det ganska jobbigt. Jag tror att fåglarna även blir lika lugna av att det är stängt på alla sidor utom den främre eftersom de då inte blir störda av rörelser/hundar/läskiga saker i bakgrunden, och om det inte är en resa man gör varje dag så hoppas jag att de inte bryr sig om de inte kan se runtomkring sig. :)

Men just duvor är ju ganska lugna fåglar, så jag hoppas att det ska gå bra! Men det finns kanske någon som har mer erfarenhet av stängda transportburar?

[Emma--]
3

Använde en kattransportbur när jag hämtade mina duvor och det gick då hur bra som helst. Dom höll sig lugna hela vägen och det tog väl kanske runt 1 timma med all väntetid på bussarna.

Fridafj
0

Åh, det låter ju bra :) Tack!