snälla snälla snälla hjälp! :'(
får inte tyst på mig äckliga nymfparakit, skriker halsen av sig dag in och ut och blir så *** trött. det är helt seriöst bud på att slänga ut han genom fönstret för jag är mentalt trött alltså.
hjälper inte vad*** jag än gör, pratar lugnt med han, han skriker skiten ur sig ändå. skriker, hjälper inte. bytat mat, vatten allt. vad*** vill han egentligen? åååh jag orkar inte!
så *** jobbigt, hjälp mig innan jag tappar kontrollen helt och gör något vidrigt!
Inte för att jag har någon erfarenhet av nymfer men fåglar generellt kan väl vara betydligt skrikigare ifall dom hålls som ensamfåglar än om dom har en artfrände.
Att skaffa en burkompis vore en bra idé. Om inte annat för dens välbefinnande.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
då måste jag skaffa massa pengar först, får försöka fixa det för orkar verkligen inte med han.

Ledsen, men det var det värsta inläget jag läst på länge!
En fågel ska inte vara ensam och saknar den partner så ställer det höga krav på dig som ägare att kompensera detta - annars ska man itne skaffa någon ensampippi.
Att säga att du kanske tar till några vidrigheter är väldigt ledsamt att höra
-för fågelns skull! Jag tycker att du som människa ska veta bättre än att lasta fågeln för att den förmodligen hålls fel. Och att skriva att den är "äcklig"?
Låter inte alls särskilt omtänksamt.
Lämna bort den till en djurvän eller köp en till.
Håller med föregående!
De kräver mycket sysselsättning, gnagbara leksaker, komma ut och flyga, stor bur.
(minsta mått för nymf 120 cm långsidan 70cm bred
och minst 80 cm hög)
Och framförallt en artfrände!
Papegojfåglar har en känsligt psyke, och vid fel skötsel så kan det bli såhär. De kräver mycket tid att bli sysselsatta. Sedan krävs det av ägaren att man läser på om just sin fågelsort, vad den mår bäst av foder sysselsätning osv.
Vissa skulle *** inte ha djur, sälj fågeln om du ogillar den så mycket :(
Och varför sitter den själv? :(
varför ska alla på iFokus hoppa på alla? hur ska ni veta hur jag tar hand om min fågel? svara på detta så skulle jag vara nöjd.
ni kallar mig för en dålig djurägare utan att ni har någon som helst aning. har haft många fåglar innan som har varit ensamma utan problem, har sagt att jag inte visste att jag behövde två utav samma ras från början. och nu har jag inga pengar alls, får inga utav morsan. nu kommer jag skita i att vara inne på denna sidanlängre för jag tar för mycket skit utav er allihopa.
hellre att jag lägger in ett inlägg och frågar hur jag ska göra än att jag skiter i det och gör något annat? nej jag orkar faktiskt inte mer.
Det är väll inte så konstigt att folk reagerar när du utrycker dig som du gör i det inlägget.
man har ju inte så mycket annat att gå på.
Klart man blir förbannad när du skriver att fågeln är äcklig och att du hotar med att "göra något vidrigt".. Nymfparakiter låter en hel *** del. borde du tänkt på innan du skaffade den.
En sten torde vara ett mer passande husdjur för din del.
Men snälla nån, flickan kommer till iFokus för att be om hjälp. Tycker inte att hon hotar om att göra något vidrigt, hon ber ju er om hjälp för att hon inte vet vad hon ska göra..
Och att hon kallar den för äcklig är väll ganska så *** förståligt i och med att den skriker hela tiden. Folk borde lära sig att inte överreagera, ni fattar väll själv att man blir *** trött av allt skrikande efter ett tag.
Och att sedan hoppa på henne personligt och kalla henne för dålig djurägare pga detta inlägg.. Ni kan ju be om mer information istället? Är väll inte så *** svårt?!
Blir otroligt besviken på folk när jag läser sånt här. Ni borde tänka på vad *** ni skriver. Trycka ner människor på detta sätt. Dåligt, väldigt dåligt måste jag säga.
Försök hjälpa henne istället..
MVH Sur Tant
Man säger inte sådana saker om sitt djur, oavsett hur arg man är.
Sälj fågeln till ett hem den får det den behöver, till någon som förstår sig på fåglar.
*hostharrkel*
Nu får jag ta på mig stränghatten.
*** = bortredigerade svordomar. Det var för många inlägg med det för att jag ska orka skriva in det i varje så det här får bli en generell info + varning.
På burfåglar.ifokus så har vi skrivregler som ska följas, i dessa står att man inte ska ägna sig åt svordommar och ovårdat språk så jag ber er att sluta med det.
Jag gillar inte tonen tråden igenom, men samtidigt så sätter #0 tonen för hela tråden (eftersom denna ton inte återfinns på sajten i övrigt). Skriver man att djuret är äckligt och att man kommer göra något vidrigt med det för att det gör en helt naturlig grej så får man faktiskt också finna sig i att folk kommer att påpeka att man gör något fel och borde tänka om.
Men överlag; utgå från det som skrivs och dra inte i för stora växlar, vi vet inget mer än så, även om vi kan anta saker så bör vi inte gissa hejvilt. Ingen vinner på det, snarare tvärtom.
Över och ut
- Eder Medarbetare på burfåglar.ifokus
Paulina
Bra Aviendha. Det är såklart tråkigt om en medlem inte vill/inte vågar skriva här något mer. Men i detta fallet var det att kasta sten i glashus.

1. Köp en kompis till den
2. ge bort den till en fågelvän om punkt 1 inte är möjligt
Flyga fritt några timmar om dagen och många leksaker och pinnar är en utgångspunkt för lite sysselsättning
Men fåglar låter - så många alternativ finns inte mer än ovan
Han flyger fritt hela dagen, kan inte ens vara i buren för han får panik och flyger in i burväggarna och skriker och verkar jätterädd. så han sitter i sitt gym hela dagarna och flyger när han känner för det.
han verkar dock må bättre nu för har ägnat mer uppmärksamhet åt han, försöker lära han att vissla och tar han på fingret. han försöker verkligen lära sig och det är väldigt underhållande eftersom att han blir arg när han inser att de inte låter som han vill haha :p
men ska fixa nya leksaker och mer att hålla på med osv, så får jag väll se om det hjälper tills jag får pengar och kan köpa en kompis till honom. men som sagt så verkar han mycket gladare :)
hade pms när jag skrev inlägget så ni får ursäkta, och gick igenom en dålig sak just då. och förstod inte direkt att han mådde dåligt och kände sig ensam. men vad ska man göra.
aja tack ni/du som har svarat och hjälp mig iallafall..
Men så bra då, ja det var inte konstigt att man började undra.
Låter ju toppen att du börjat träna lite med honom,
då han som sagt är ett flockdjur och de som bekant inte tycker om att vara ensamma.
Kul att han verkar lite gladare! :)
Men även om han blir såpass "bra" att han inte är jobbig för dig längre så strunta inte i att skaffa en kompis. Det går inte att nog poängtera hur extremt viktigt det är för en nymf med artfränder. När man tänker på att de i det vilda härjar fram i flockar på några hundra individer så kan man ganska lätt förstå att en ensam nymf inte är en jättelycklig nymf.
Inte sagt att du kommer strunta i att skaffa en kompis (men det är ju väldigt lätt hänt att det inte blir av om/när det värsta "problemet" är borta) men jag skriver det för att återigen trycka på betydelsen av det, det kan ju vara många som läser och tar till sig av det som skrivs :)
Paulina
Först och främst måste jag säga att jag blir väldigt ledsen av att läsa ditt inlägg. Varför har du ens skaffat fågeln? Tydligen var du inte särskilt påläst innan du tog på dig ansvaret man som fågelägare har.
Som flera andra tidigare skrivit så är det faktiskt lag enligt L80 att ha minst 2 artfränder tillsammans, det är alltså inte tillåtet att ha en ensam fågel.
Och hur kan man skriva att fågeln är äcklig? Det är rent ut sagt vidrigt!
Nej vet du vad, ta och sätt in en annons på stackars fågeln och hitta honom ett nytt hem där han får all kärlek och omtanke han behöver och förtjänar.
Mvh
Caroline, Sajtvärd burfåglar.ifokus
som sagt så orkar jag inte höra mer, har ursäktat mig och tycker att det räcker med idiotförklaringar faktiskt. :)
#19 Jag menar inte att idiotförklara dig, men när du skriver ett sådant otrevligt inlägg som du faktiskt gjorde enligt både mig och flera andra, då måste du vara beredd på att bli ifrågasatt.
Och ifrågasatt har hon ju blivit, och även förklarat varför hon betedde sig som hon gjorde i hennes inlägg, och även gett en lite större bild av hur fågeln har det, och även att TS har börjat ge fågeln mer uppmärksamhet, och att hon ska ordna pengar så att hon kan köpa en kamrat till fågeln.
Kanske var hon påläst när hon skaffade den, kanske inte, men ska man gå efter hennes senaste inlägg, så gör hon så gott hon kan för att muntra upp fågeln hon har.
Har man inte råd ska man inte ha djur. DJUR har BEHOV, djur är inte nån leksak man lägger undan när man tröttnat, och kallar den äcklig osv..
Alltså, jag har 2 fantastiska nymfs som ibland skriker skrik som verkar handgjorda för att driva en in i den totala galenskapen. Jag vet inte hur många gånger jag muttrat och svurit över dem för mig själv å då är det både det ena å det andra jag ska göra med de små kräken. Fast även om jag ibland kallar de kräk eller hotar dem med arkebusering så är det ju inget jag menar allvar med. Jag älskar dem små liven…även när de driver mig till vansinne å jag måste svära över dem, å jag skulle naturligtvis aldrig skada dem. Själv fnissade jag när jag läste inlägget för jag kände igen mig. Det kan ju tolkas på olika sätt menar jag å jag tänker att när någon skriver att hennes fågel är äcklig osv så är det inte på allvar. Hon kryddade till det lite extra för att visa sin frustration, i en skämtsam ton. Det går förstås inte veta hur det ligger till men jag ville bara påpeka att folk härinne går till attack väldigt snabbt och trycker till människor som ber om hjälp. Tycker det vore så mycket trevligare och lättare att kommunicera på forumet om folk kunde vara lite lättsammare:)
Har som ung haft ensam nymf, men då viste jag inte bättre. Efter hand har jag lärt mig i regel att buren ska vara så stor de bara går, Speciellt om fågenl inte kan vara lös flera timmar per dag. Mycket olika leksaker, gärna sånt som går sönder, alltid kul att riva papper och smula kex. Byt leksaker, se till att pinnarna i buren är naaturlika i skiftande form och tjocklek Bara kolla på ett träd så får du insperation =)
Som många säger aldrig ensam, min var det men då hade vi även en ensam undulat som gillade att reta honom och min dåvarande kompis hade en nymf så vi brukade turas om att ha dom tillsammans.
Min systeryster har 2 helt hopplösa undulater nu, de är köpta handmatade. Men absolut livrädda för allt. Vägrar komma ut ur buren även när den är öppen. Skriker när man spolar i kranen, skalar potatis (skalarn låter tydligen kul). Och är allmänt som fåglar är.
Visa gärna bilder på buren och för att få tips på vad du kan sätta in. =)
Förstår frustrationen när man inte vet vad man ska göra. Lycka till
Lever denna tråd?
Kan man få hjälp med köns-fråga på nymf här?
Har av Kramis (här på ifokus) fått veta att min förmodligen är en hona. Men så,härom veckan,så kom grannens syrra (nymf-ägare)förbi och kollade,och sa att det är en hane..?
Jag vill gärna veta kön,för jag ska snart skaffa en till,i motsatt kön.
Någon som kan allt det här med hona,hane,färger och beteende?
Oj såg n uatt tråden var gammal.
#25 när det gäller orginalfägenra så toror jag det är så att hanarna har starkare oranga kinder.. Men är inte säker. Och idag är det kanske svårt att gå på de då det finns så många mutationer.
Googlade lite på detta med kön och de finns lite olika knep.
Du kan inte se de färens dom är vuxna. Men hanar har skarpare färger. Honor är randiga på undersidan av tjärtfjädrarna och oftast mycket mer tystlåtna en hanar.
Du kan se att det är en hona på lutinos också. Dom har ljusgula ränder.
Men dessa täcken ungdjur och en del brokiga och albinoindivider går det inte att avgöra kön med hjälp av detta.
Googlade fram detta… Så lovar inte att de stämmer
#25 Det beror helt på vilken färg nymfen är. Bild?
H*n är pärl-brokig-isabell. Har jag fått veta 🙂Jag har googlat färger,beteenden och så,men det verkar vara en tvåkönad individ haha
Lägger upp en bild som jag tog nu. Finns fler bilder på tråden lång näbb långa klor undulat ,frågan hamnade där av bara farten;)
P.S Denna nymf visslar melodier och säger enstaka ord,och det gör tydligen inte honor..?
#29 Du har tur som har en fågel som är pärl! Är fågeln över ett år gammal är den en solklar hona. En hane hade tappat sina pärlor vid 8-10 månaders ålder. Är inte fågeln så gammal så får du facit snart. :)
Honor kan också sjunga, prata och vissla men det är vanligare att hanarna gör det. Det är dock individuellt.
Då måste det nog vara en hona. 2st fågelexperter som sagt det nu 🙂
Exakt ålder är svårt att säga,då den är köpt i butik (tyvärr)
Men hon har ruggat ordentligt en (1) gång,och det var för ett par månader sen.
Pärl verkar vara en "populär" färg,och det förstår jag,för det är vackert 🙂
Nästa nymf,blir då en hane,tänkte jag. Men då är frågan: Hur ser jag det på en grå,dvs normalfärgad? Eller en vit?
I butiken verkar dom inte veta så mycket kring detta,då de sa bestämt att detta var en hane.
Ja, har hon ruggat har hon ju definitivt fått vuxenfjädrar och bör då vara en solklar tjej.
Om du kikar på nymferna på min hemsida ser du Flinga, min vithuvade pärlhona. Under henne är bild på Vanilla och brorsan Humle innan han färgade ut. Nästa bild är på Kummin, som också är vithuvad pärl, fast bilden visar då han är vuxen. Där ser man tydligt hur pärlorna försvunnit efter ruggning. http://kvitter.cybersite.nu/document.htm?doc=77652
Min naturfärgade hane, Opal, ser på sin bild ut som en vuxen nymfhona ungefär, eftersom han är bebis på bilden och de då inte går att se kön på. Nu har han klargult huvud med lysande orange kindfläckar. Så på viltfärgade är skillnaden ganska tydlig.
Med vit, menar du då vit som i lutino eller vithuvad lutino? På vithuvad lutino ser man inte skillnad alls. På vanlig lutino ska man se svaga ränder på undersidan av stjärten medan hanens är jämnt ljusgula.
Vilket fint gäng! Flinga och Humle ser nästan likadana ut. 🙂
Verkar så svårt detta med färger och att veta kön. Finns det verkligen inget knep att veta kön innan ruggning? (förutom dna)
Jag är inte alls kunnig på färger och så,men vill ju att nästa är en hane. Blir väl en chansning nästa gång.
Hur ofta är hanorna pärl före ruggning? Är det ovanligt,menar jag.
Går det se på ränderna under stjärtfjädrarna före ruggning?
Vad jag menar med vit? Ja,vad menar jag? Visste inte ens att det fanns Lutino och Vithuvad lutino. Men nu vet jag;)
Så jag har en solklar hona? Då är inte Tomas Tomas längre haha
Tack för hjälpen! 🙂
Tack! Japp, Flinga och Humle såg nästan likadana ut som små. Fast sen blev ju Humle precis som Kummin, innan jag tyvärr förlorade honom.
Det är tyvärr i det närmaste omöjligt att veta kön på en nymfunge. Ska man veta säkert bör man köpa en vuxen, utfärgad fågel, av en färg där det syns. På en unge syns det inte på stjärtfjädrarna, utan alla bebisar som är normalfärgade ser ungefär ut som honor.
Köper man av en uppfödare som har koll på färggenetiken finns en viss chans att man kan lyckas få tag i en unge, som på grund av könsbundna färganlag, kan vara säker hane eller hona. T ex som då jag tog hem Opal, som kommer från en sådan kull där hanarna blev vanliga grå och honorna isabeller.
Pärl är inte ovanligt. :)
För mig är vithuvad lutino den jag liksom skulle kalla vit, medan om man köper i butik är det vanlig lutino som är vit. :)
Det verkar onekligen så att det är en tjej du har! Vacker fågel!
Jag skäms över att någon som du ens äger ett djur. Ditt inlägg visar tydligt att du inte har något som helst intresse för fågeln. Jag tycker att du ge bort den till någon som tycker om fåglar - då helst någon som kanske har fler fåglar.

Ja,visst är hon vacker 🙂Tack
Det finns tyvärr inga uppfödare där jag bor. Måste nog bli butik igen.Det är synd,men vad göra..?
Var förbi butiken,som har nymfer, i samband med andra ärenden idag,och då fanns det 2nymfer där. Dom var normalfärgade bägge två,och jag frågade vilket kön dom var. Kvinna sa att bägge var hanar. Väldigt konstigt faktiskt att hon "kunde veta" det..
Min var ju hane också. Undrar om det är okunskap hos dom anställda eller om det är en liten lögn,för många vill ha en hane. Den gamla "myten" att hanar lättare blir tama kanske?
Eg spelar det ingen roll om nästa också blir en tjej. Tänkte bara att jag vill ha ett par,alltså hona och hane.
Vi får se vad storken kommer med 😉
#36 Då hoppas vi att slumpen ger dig en hane! Jag har nymfer från flera olika ställen. Bland annat har jag åkt från Luleå ner till Enköping för fyra av dem. Har du tur hittar du någon nymf hos en uppfödare och transport går att ordna. Eller att du hittar en som är utfärgad, tam och sådär hos en privatperson. Lycka till med allt.
Sälj om det inte funkar mer..