Burfåglar iFokus

Burfåglar

Etikettbeteende-och-lek
Läst 1811 ggr
Portis
0

Frågor sparvpapegoja

För tre dagar sen flyttade två st Lessons sparvpapegojor in hos oss. Två hanar, en grön och en blåbrokig. Båda är ungar men den blåbrokiga är lite äldre än den gröna, de kommer från två olika kullar. Eftersom det var många år sedan jag hade fåglar (den gången var det undulater) så dyker det upp en massa frågor 🙂
Kanske någon här som kan svara, kanske till och med någon som har sparvpapegojor?
Ingen av ungarna var hanterade hos uppfödaren. Den yngre av de två är den som är modigast och mest framåt. Har kommit så långt med tamträningen att han äter hirskolv som jag håller i handen. Min taktik nu är att göra den kortare och kortare för att till slut lägga den i handen. Den andre är räddare och vill inte äta något som jag försöker ge honom. Idag höll jag hirskolven precis framför honom men han ville inte smaka. Är det för att han inte slappnat av tillräckligt ännu eller behöver jag vara orolig för att han inte är frisk? Han är mycket lugnare än sin kompis och sitter mest still på en plats. Klättrar ibland på burgallret till matskålen för att äta och sedan tillbaka till sin plats igen. 
Hos uppfödaren fick de vatten i en vattenautomat men jag hade ingen sådan utan de får vatten i en skål. Förstår de ändå att de ska dricka där eller måste jag införskaffa en vattenautomat snarast? 
Sedan undrar jag om det finns någon annan med sparvpapegojor som kan tipsa om vad ni ger till era fåglar förutom frön?
Vill ju göra allting rätt, så tar tacksamt emot alla tips! Ska snart lägga ut en bild på dom 🙂

r0s_85@
1

Hej! Jag har sparvpapegojor :) Du har bara haft dem tre dagar hemma? Då är de bara fortsätta me tamträningen! För den lugna av dem är förmodligen bara lite rädd o vaksam fortfarande :) Min hane är väldigt framåt o tam, medans honan fortfarande efter flera år, är den som gärna hänger i bakgrunden. Mitt tips för att få den blyga mer trygg är att fortsätta me den träning du gör. Efter ca en vecka lr två kan du börja med klicker träning. Det är bästa sättet att få dem motiverade, framåt o dessutom använda huvudet! Dem uppskattar verkligen att få behöva tänka! :) Mina dunisar är heeeeelt sålda på solrosfrön, så använder krossade små minibitar för träning, o ändast vid träning får dem det! Dom gör vadsomhelst för solrosfrön haha^^ Pellets är bra att ge! Antingen som 1/3-1/2 i vanliga fröblandningen(vilket ska vara utan solrosfrön! Undulatblandning o hälften finkblandning o lite parakitblandning utan solrosfrön, använder jag) Du kan oxå ha endast pellets, rekommenderar endast tre olika: Harrisons(finns på leksaksholken), tropican lifetime(finns på animail.se Jag använder det), o så finns de roudybush som är jäkla bra oxå! (Finns på zooimporten.se) Sen får dem självklart grönsaker o bär varje dag! Frukt 2-3 ggr veckan. Vattenautomat är i mitt tycke bäst, mer hygieniskt! Men dem vet att de finns vatten i skålen ;) Fråga mer så skriver jag :) säkert missat nån fråga så ställ den igen då hehe MVH

Portis
1

Åh vad bra att du delger dina kunskaper och erfarenheter! 🙂 I morse åt även den andre när jag bjöd på hirskolv så det är nog som du säger att han varit lite för rädd innan. Bara att fortsätta med träningen!
Jag ger dom parakitblandning utan solrosfrön enligt rekommendation från uppfödaren. Han sa att de har känsliga magar, men jag har inte hört det någon annastans. Hur är det med dina?

Uppfödaren sa att jag inte skulle ge dom frukt alls, bara bär och grönsaker. Och solrosfrön skulle jag helst inte ge alls, möjligen lite som godis och i så fall de strimmiga (inte de enfärgade).
Jag har prövat ge dom morot och majs (det hade de fått innan hos uppfödaren) men det har de inte visat något intresse för.
Pelletsen som du rekommenderar ska jag prova att köpa och ge lite av. Ska köpa bär idag och bjuda dom på. 🙂
Och solrosfrön skulle jag kunna krossa som du gör, så får de inte i sig för mycket.

Som sagt har bara haft dom några dagar så de kommer säkert bli tama med tiden. Klicker låter roligt, det ska jag testa lite längre fram!

Tack för alla tips!

Portis
0

Åh vad bra att du delger dina kunskaper och erfarenheter! 🙂 I morse åt även den andre när jag bjöd på hirskolv så det är nog som du säger att han varit lite för rädd innan. Bara att fortsätta med träningen!
Jag ger dom parakitblandning utan solrosfrön enligt rekommendation från uppfödaren. Han sa att de har känsliga magar, men jag har inte hört det någon annastans. Hur är det med dina?

Uppfödaren sa att jag inte skulle ge dom frukt alls, bara bär och grönsaker. Och solrosfrön skulle jag helst inte ge alls, möjligen lite som godis och i så fall de strimmiga (inte de enfärgade).
Jag har prövat ge dom morot och majs (det hade de fått innan hos uppfödaren) men det har de inte visat något intresse för.
Pelletsen som du rekommenderar ska jag prova att köpa och ge lite av. Ska köpa bär idag och bjuda dom på. 🙂
Och solrosfrön skulle jag kunna krossa som du gör, så får de inte i sig för mycket.

Som sagt har bara haft dom några dagar så de kommer säkert bli tama med tiden. Klicker låter roligt, det ska jag testa lite längre fram!

Tack för alla tips!

Portis
0

Oj, mitt inlägg råkade gå in två gånger.

r0s_85@
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dem helvita solrosfröna är minst fett i, men helt ok att krossa dem vanliga o ge som träningsgodis, lr använda hirskolven :) mina har en stor voljärbur så dem gör av med massa energi även på dagen när jag inte är hemma :) Dem kan ha lite känsliga magar. Därför man inte ska ge enbart parakitblandning. Högst 1/3 ska innehålla det. Tillsammans med Undulatblandning/finkblandning som ska va lika mycket var. Så jag brukar ta varsin stor skopa sånt o nästan en halv skopa parakitblandning. Rekommenderar att ni införskaffar boken "parrotlets" tror den finns på adlibris :) står mycke bra info i den. Frukt ger jag som lör skodis :P typ en jordgubbe o en apelsinbit. Bra vitaminer i dem mest färgglada! Gäller samma sak me grönsaker(mörkgröna) o bär; dem mest färggranna är dem med mest o bäst vitaminer osv. Jätteviktigt att ni skaffar(om ni inte redan har) en uva/uvb lampa för just fåglar! Den ska lysa på halva buren så dem har möjlighet att välja va i ljuset. Den ska lysa MAX 12tim. Jag har timer! Perfekt då jag vill ha sovmorgon på helgen o inte vill gå upp tidigt o tända:P Finns på animail.se apropå känslig mage så kan du ha en liten extra skål med snäckskal plus införskaffa ett så kallat sepiaskal som man fäster i gallret. Jag har även olika sorter vitaminblock o mineralpinnar. Klickerträning är superkul! :D skickar med en bild så du vet vart du ska flika dig till just guiden om träning. Sen finns det birdtricks.com som oxå är pålitliga o extremt kunniga! Dessa två sidor har jag lärt mig väldigt mycket från under åren, när de gäller just träning o uppfostran :) hehe för du kommer behöva en viss uppfostran :P dem tror sig vara störst o bäst i världen^^ tydligast blir det i könsmognaden! Har man då grundtränat sina små dunisar så är övergången rätt mild.. grunden är att dem kan gå dit jag pekar med pinnen (klickerträning i allt jag lärt dem.) Poängen är att dunbollen ska ta sig till pinnen o nudda näbben på pinnens udd. Man får va snabb som fan att klicka EXAKT när näbben nuddar udden :P o snabbt fram me belöning hehe. Andra viktiga är "upp" som jag säger, vilket betyder kliva upp på fingret lr pinnen jag för fram mot gojan. Direkt den har båda fossingar på ex fingret=KLICK=godisbit :) samma sak med "ner" direkt dem klivit av klick/godis. Så viktigast är: Upp. Ner. Gå till pinnen. Med just dessa tre enkla kommandon så kan man kontrollera även en stor o bråkig goja! :D kom ihåg att man aldrig får tvinga eller straffa en fågel/goja!!!! Då försvinner tilliten o man får börja om från noll. Alltså endast positiv träning, få gojan att vilja göra de du vill. Vill den inte är de inte tillräckligt lockande o man får klura ut hur/vad man kan göra för att dunbollen ska finna intresset att ex hoppa upp på fingret :) mitt fall enkelt hehe solrosfrön^^ Fråga gärna mer! :P tycker de är askul o kunna va till hjälp med nått man faktiskt har koll på haha^^ MVH

r0s_85@
0

De där me maten btw! Jag lägger in lite olika grönsaker o bär varje dag. Antingen finhackat, mixat i mixer(de gillar dem bäst, dessutom kan dem inte välja ut nått då allt är en o samma smet hehe) o ibland hela saker som jag stoppar in frön i! Lite fodersök samtidigt som man äter :P fodersök är bästa saken för att hålla dem sysselsatta o hjärnan i trim! :) Vissa grönsaker tog i början lång tid! En hel mån för att ens smaka på lite majs haha samma sak me allt nytt i princip, så tålamod är guld värt när man har me gojor o göra^^ MVH

Portis
0

Tusen tack för all info! 🙂 

Får se till att mixa alla grönsaker och bär så kanske de lär sig att äta det. Stoppade in ett blåbär i hirskolven idag och det tog han i näbben men släppte det snabbt haha :) 
Jag har förstått att de har lite attityd de här små liven ;) Jag har inte märkt det än, än så länge är de bara gulliga och söta. Men det lär väl komma mer och mer antar jag.
Den minste av dom är född i år och kan inte vara mer än 2-3 månader gammal. Bara bebis egentligen! Men han är framåt och otroligt charmig får man säga. Får försöka fota dom i helgen på dagtid när det är ljust. Och ja, UV-lampa tänkta jag beställa plus lite annat som fattas.  MVH