Några ovanligare arter
Kakariki, ögonringad sparvpapegoja och gulpannad kilstjärtsparakit… Väldigt svårt att hitta bra fakta om dessa arter, så tänkte se om någon här har erfarenheter av dem? Vilken har lättast för att härma, få tam osv? :)
Medarbetare på Jättekanin.
Vi hade kakariki i butiken som jag jobbade i. Supertrevliga fåglar! :) Dock vet jag inte så jättemycket om dom personligt. Men nyfikna, smarta, lättlärda och lätta att hantera enligt mina erfarenheter.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Jag äger två lessons sparvpapegojor. Kan säga att likheterna med ögonringad är nästan identisk! En del tycker ögonringad är liite lugnare.. Sparvpapegojor behöver viss uppfostran, då dem tror sig va bossen o verkar ha noll insikt att dem är minimala små gojor :P dem kan bli supertama om man orkar lägga ner den tid som krävs! Smarta o har man tur lär dem sig nått ord. Min hane kan säga ööötis, med skrovlig robotröst! Alltså han säger sötis hehe men sen kan han många trix! Förstår mer än man tror oxå! Har ni frågor så svarar jag gärna med den erfarenhet jag har ang sparvpapegoja :-) Kakariki är vad jag uppfattat, väldigt aktiva o nyfikna! Använder fötterna mycket för att känna o hantera saker med! Roliga att titta på oxå! Dem blir superlätt handtama, för dem är helt enkelt föör nyfikna :P men att sitta still en längre stund o mysa är inte riktigt deras grej :) Mvh
Har själv 4 kakariki. Mycket trevlig, vacker och NYFIKEN fågel, därav lätta att få tama. Inte allt för högljudda och när dem väl låter är det fint och inte den jobbiga skrikiga tonen vissa fåglar kan ha. Storleken tycker jag själv är alldeles utmärkt. Inte för stor respektive för liten. Mina bor i en stor voljär ute med ett anpassat fågelhus (ombyggd lekstuga). Det tycker jag dem behöver och skulle nog inte sätta denna flygglada fågeln i en bur. Kakarikin är en vänlig fågel som oftast går bra med andra arter. En underbar fågel som man lätt fastnar för! :) Lycka till!
//Med vänliga hälsningar Ida
Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎