Arg Nymfparakit
Hej, min hane Livlig har varit sådär arg förra veckan och nu. Han blir glad en liten stund, sen blir han arg och hugger mot min hand när han ätit ifrån min hand. Men honan är alltid snäll, men hanen är sådär arg hela tiden. Jag vet inte vad jag ska göra, Om han är sådär hela tiden, tror jag att det inte kommer att funka att ha honom här hos mig. Honan kommer också hänga med eftersom dom är ett par. Jag är med båda lika mycket och dom får komma ut ur buren varje dag, men han bara surar. Jag brukar komma hem efterskolan och han blir sur, medan honan blir glad. HJälp mig. Den förra ägaren sa att det är kanske pga en period som dom blir så, men han blir sur och glad så man vet inte vad man ska reagera på.
vad jag vet om dem är att de skaffas sig favvomänniskor och han hade väll troligen de hos förra ägaren och han bara saknar den jättemycket , medans honan kanske har valt dig ?
rätta mig om jag har fel ;
// Claudia Bertheau
BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com
Du hade nyss skaffat dom va?
Han kanske inte litar fullt på dig än, så ge det lite tid.
Sen kommer du säkert lära dig hans gränser och då finns det väl ingen anledning att dom ska behöva flytta?
1, troligen, vet inte. 2, Han litade på mig mycket och han tog sin fot på min hand förut och nu blir han bara arg hela tiden. Jag tror inte att man ändrar beteendet snabbt. Jag håller på med han exakt lika mycket och varje dag. Det känns som att han hatar mig. Han borde lita på mig. För att honan var mer avvaktande så om hon litar på mig nu, borde han också för att han är mer modigare. Så jag tror att han inte gillar mig.
#3 Det kan ju vara så att han börjar lita på dig, men det kan fortfarande vara kvar en bit tills han känner och litar på dig helt.
Sen så blir inte alla våra fåglar 100% tama utan det får man helt enkelt se som en bonus. Som sagt så lär du lära känna hans gränser så får ni umgås på hans villkor. 🙂 Då finns det ingen anledning till att nån av dom ska behöva flytta igen.
Det kan sluta med att bandet med honom kommer vara jättestarkt i slutet bara för att det blir mer "jobb" med den relationen.
2 dagar efter gav jag han lite godis ifrån min hand och han åt bara och efter bara fortsatte han, men veckan efter, så blev han arg hela tiden. Jag vet inte vad jag ska göra med han, Jagskaffade fåglar till att hålla på med, som är tama men han går det inte, så fort som det går riktigt bra så blir han sådär ifrån början, så det är ungefär som jag börjar om hela tiden, Jag kan inte bara hålla på sådär.
#5 Men du trivs väl med honan? Varför inte bara lära dig att leva med hanen också även om han skulle fortsätta såhär?
Men ge det mer tid! Det tar tid att bygga upp en relation också. 🙂
Och det kommer säkert kännas som att du får börja om från början ibland, och sen sker det framsteg.
Du har väl bara haft dom sen i slutet av januari gissar jag utifrån din andra tråd? Det tar mer tid så stressa inte 🙂
Jag tror ju att man måste vilja ta hand om djuren även när dom inte alltid uppskattar sällskap från människor.
Det är ju alltid extra roligt och mysigt när djuren är helt tama och vill umgås, men låt inte det vara krav nummer ett. Se det hellre som en bonus.
Men den förra ägaren säger att om jag bara håller på med en av dom mer än den andra så, blir den som jag håller på med minsta blir avundsjuk och blir grinig. Så jag måste hålla på med dom två lika mycket. Men jag vill ha tama men jag visste inte att hanen blir arg och sen börjar det om så där. Men jag kan ge dom tid men om det skulle bara fortsätta att han blir arg och jag måste börja om med han, så kan jag ej ha kvar honom.
#7 Fåglar är flockdjur och ska inte vara ensamma, så ska du ha bort hanen så måste honan följa med!
Du kanske tolkar hanens signaler fel? Han kanske drar sig undan för han blir osäker eller rädd?
Jag har en liten undulat, Vivi som kom hit och var livrädd och litade inte på mig. Nu efter fyra år, så vågar hon äntligen ta godis ifrån min hand och ibland hoppa upp på den.
Så allt handlar om umgås med fåglarna, prata med dem, stirra inte dem i ögonen utan blinka försiktigt. Ha händerna i buren med något gott och upprepa med handträningen varje dag. Och tycker du deras skrik är jobbigt, så har jag ett tips till dig.. Öronproppar👍.
honan följer med hanen såklart. Men hanen litade på mig mycket förut och jag hållde på med dom varje dag exakt lika mycket och ibland lät jag dom vara. Dom får flyga ut varje dag. Men han blev plötslig aggersiv. Så fort som det blir stora framsteg med honom så blir han arg och då är det som att jag börjar om. Det är vad jag inte ville skulle hända. Dom blir lunga då jag har handen i buren. Men då dom skriker, stör det ej mig
Som nr 8 skriver så ägna mer tid åt fåglarna, ge dom mer tid djur behöver tid för att känna sig hemma, och det är inte bra för dom att flytta för mycket.
Det vet jag men det är så att jag brukar inte hinna att hålla på med att börja om hela tiden, eftersom jag får läxor.
Har du ändrat något i buren, tex flyttat någon leksak/matskål etc?
En annan idé är att köpa fler leksaker, så att han får mer stimulans. Tex har leksaksholken bra leksaker att beställa. Det är bra att ha flera olika slags leksaker, både i trä, läder, plast, så att fågeln själv kan hitta en favoritleksak som han/hon gillar. De har ju olika tycke o smak som vi människor.
Har haft liknande problem med en av mina fåglar men tycker hon verkar lite nöjdare sen hon fick ett par nya leksaker. Sen kan det ju kanske bero på att han saknar sin nya ägare och då behöver du ge honom tid Men mitt tips är leksaker och tålamod! :) Men sätt inte in alla nya leksaker på en gång utan en i taget så att de hinner vänja sig lite.
Jag har jätte många leksaker här så jag byter alltid varje vecka
hej den förra ägaren och jag pratade med varandra och hon sa att hon kunde ta den till hennes kusin och jag sa ja eftersom hon sa att hon inte visste att hon var förälskad med fåglarna om ni vet vad jag menar så jag ville inte säga nej så jag gav dom tillbaka fåglarna.
Så du har alltså inte nymfparakiterna kvar hos dig. Ingen hona, ingen hane?
nopp, jag ville inte vara den elaka personen så jag ville göra hennes kusin glad
Tror inte de skulle tänka dig som elak om du har köpt nymfparakiterna av fd ägaren. Men jag tror du gjorde ett bra val och en fin tanke åt kusinen där. Men skaffa nu inte nya fåglar på ett tag (nu är jag den elaka personen), så du hinner med plugget och allt där emellan.
ok tack men jag kommer nog inte köpa fåglar på ett tag kanske för jag får läxor så jag får se om det blir fåglar på ett tag.
Farido, en nyfiken fråga. Hade inte du gjort dig av med nymfparakiterna?
Såg nämligen denna annons. Ångrade sig kusinen och du fick tillbaka fåglarna?
Den är inte min
jag har inte zoonen
Lustigt.. Användaren har raderat sitt konto (eller bytt nick) helt plötsligt också.
Jag var bara nyfiken som sagt Farido.
#23 Eller hur Farido/Birdman..*blink blink host host*
Farido, hette/heter dina nymfparakiter Livlig och Joiyeuse? Och är tre och två år?
Nej mina hette inte det, dom hette Greta som är tjejen och bert. Båda dom var 3,5år gamla
ja, men det var då ägaren kallade dom, efter 3 dagar då jag skaffade mig dom kallade jag dom Greta och Bert. Men skrev hela tiden deras gamla namn. Men jag vill nu låsa denna tråd.
Bara för jag ifrågasätter hela tiden? Men om du kallade dem för Greta och Bert, varför skrev du Livlig och Joiyeuse i zoonen-annonsen?
Farido, det är lättare att säga sanningen. Typ: Ja jag har kvar fåglarna och jag försöker hitta ett hem åt dem.
Asså så här är det, då hon ville ha tillbaka dom så tog det lång tid för dom och jag trodde att dom inte skulle komma och hämta dom så jag la upp en annons och då så kom dom efter några dagar efter att jag hade lagt annonsen och då tog jag bort annonserna. Så, jag ville inte säga det för jag trodde att ni skulle bli arga på mig och säga att jag gjorde fel eller nåt. =(
Så nu vet ni, nu blir ni nog sura på mig? :(
Farido… Jag är inte arg eller sur på dig. Bara så du vet.
Men du tog bort annonsen och ändrade ditt nick igår på zoonen, då jag frågade om den. Det blir jag lite konfunderad över.
Men nej Farido, jag är som sagt inte sur. Då du hade annons ute på fåglarna trodde jag att du hade kvar dem. Men NU vet jag och nu slutar jag ifrågasätta! Tack för du förklarade.
ok, vad glad jag blir om att ni ej blir sura.