Burfåglar iFokus

Burfåglar

Etikettallmänt-om-burfåglar
Läst 3566 ggr
Fliso
1

Hur valde ni art?

Hej, nu har jag varit fågelintresserad i snart två fulla år (fågelintresserad: spenderade sin tid på att samla fakta om olika arter). Har varit nära på att skaffa fåglar men aldrig gjort på grund av olika anledningar. Och jag har bestämt mig nu att det blir inga fåglar först jag har gått skolan + gymnasiet, eftersom jag vill att de framtida fåglarna inte ska behöva byta ägare/hem. 

Men så tänker jag, vilken art passar min livsstil bäst? Den enda som kan svara på den frågan är ju mig själv. Men hur valde ni art?

Mitchan
0

När jag började fundera på fågelköp var jag galet öppen angående art, jag hade ett par favoriter som jag tittade lite extra på och så, men mycket gick jag efter individen (eller tja, mest kanske ägarna och vad dom berättade om fågeln, sen fick man ju avgöra själv om det verkade seriöst och så). …Jag tittade alltså endast efter omplacering, för att förtydliga. :)
Till slut blev det morhuvad papegoja, lite för att jag helt enkelt hittade en femårig liten sådan som verkade härlig och vars dåvarande ägare var jättetrevliga, och lite för att jag redan visste mycket om dessa arter då jag växte upp med mina föräldrars brunhuvade papegoja (från samma släkte) och var alltså redan väldigt kär i långvinge-arterna. :)
Nästa fågel skulle ha blivit en halsbandsparakit eller vitpannad pionus från början, för att jag tyckte dessa arter verkade fina och trevliga helt enkelt - men det slutade med att det blev en till morhuvad efter att jag hade övervägt det här med möjlig artfrände. …Och så är ju morhuvade såå underbara! ;)

Halsbandsparakiterna mina var… Kanske inte galet planerade. Haha. Jag hade visserligen börjat fundera på fågelköp igen ett tag innan jag råkade komma förbi en annons eller sådär om två halsbandsparakiter för omplacering. Jag hade som sagt tidigare planerat att köpa halsbandsparakit utan att det blev något av det och var fortfarande lite pepp på arten, så jag övervägde kostnaderna av att dubbla flocken, tänkte ut en plan över burar och avdelad utetid i fågelrummet, och sen pratade jag med deras dåvarande ägare halva natten typ. Saker och ting verkade som om det skulle kunna lösa sig finfint, så vi körde på't helt enkelt.

Det var en lite svår fråga då det aldrig vart något SÄRSKILT som gjort så jag bestämt mig för en art, jag har nog aldrig riktigt funderat på vad som skulle passa min livsstil, utan kanske vart lite inne på att själv ändra min livsstil utifrån vad som råkar bli en del av den :)

Fliso
0

#1 Intressant att läsa, har också tänkt att ändra livsstil för framtida fåglarna (eller i stort sett vad det nu blir för djur).

Vad tycker du är viktigt (eller vad ska man tänka på) när man väljer att ta över en placerings-papegoja/or?

Zebrafink
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kan ge några Tips:)

1:Läs fakta om fåglar och du måste veta allt information!(min dotter är 10 år och hon har inte slutat läsa om fåglar och hon vet allt om fåglar mer än mig)

2:När du har läst fakta bestäm vilken fågel eller fink du vill ha.(Finkar som zebrafinkar är bäst)

3:Har du bur som passar mat leksaker rätt ägg foder(om de skule lägga ägg)

4: DU MÅSTE ha de i PAR! Ensama fåglar kan dö av att de inte har nån att prata med(det är bättre att du tar 1 par och de kanske om du vill vara hona eller hane det är bättre)

5:Om du vill ungar aså fågel ungar så är det bäst att du tar finkar!(Zebrafinken är lätt att häcka!men du måste låta dem vara ifred för sig i en egen bur!)

6:om du ska ta en zebra fink så vill jag visa dig hur de ser ut:)

det är en hanne(pojke)

hona

och unge

Zebrafink
0

oj bilderna på hane och hona kom inte!

Fliso
0

#3 Tack så mycket för tipsen! Har kikat på zebrafinkar förut, fina finkar! 😃

kulanturbo
2

Min man hade papegojor när vi träffades. Han hade två triton kakaduor och 3 amazoner. Amazonerna stannade kvar hos hans föräldrar. Själv hade jag haft undulater men alltid drömt om att ha papegojor. Vi bor på landet i stort hus. Grå jako vad det jag alltid drömt om. Lärde mig massor och gick med i fågel klubb. När jag såg en liten jako unge var jag helt såld. Kärlek vid första ögonblicket. Sen har det blivit ytterligare två jako och två brunhuvade. Har tränat hästar och hundar förr. Började träna med fåglarna och de älskade att träna.

Fridafj
1

Jag valde inte art utan arten valde mig då min morfar födde upp brev- och utställningsduvor och jag tyckte att det bästa i världen var att leka med dem sedan jag var så stor att jag förstod vad en duvunge var för något. Fick min första duva från honom när jag var sju, men han slutade med duvhållning när för ett antal år sedan. Jag har därför en förkärlek för fåglar som liknar duvor, exempelvis höns, medan jag inte är så intresserad av papegojfåglar av den enkla anledningen att jag inte fastnade för dem först - skulle jag skaffa några i framtiden är jag dock helt säker på att jag skulle älska dem lika mycket! :) Jag har också en stor kärlek till finkfåglar som jag faktiskt inte vet varifrån den kommer då jag aldrig haft kontakt med finkar själv men de jag har sett på utställningar har jag genast blivit kär i - det är nog litenheten och deras ihärdiga aktivitet som gör att man fastnar, man kan bara titta och titta och titta på de små liven! :)

Fliso
1

#7 och #8 Roligt att få höra era historier. Har aldrig varit i kontakt med fåglar på samma sätt (endast sett i djuraffären), så tycker det är mycket intressant!

Tarotstollan
0

Valde inte själv, en moster till mig ringde sent en kväll och undrade om jag ville ha ett par undulater. Jag var 10 år och visste knappt vad undulater var för något. Hon hade räddat dem från en jobbarkompis som ville kasta ut dem till skatmat!
Min moster blev förbannad och tog fåglarna direkt ifrån henne!
Fick hem fåglarna dagen efter och köpte senare en bok om undulater och på den vägen är det!
Har haft hand om många omplaceringar och blivande "skatmat" sen dess! Undrar faktiskt hur många det blivit genom åren, ångrar att jag inte dokumenterat deras liv!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Snackagojja
0

Har 3 amazoner, 2 blåpannade och en gulkindad samt 1 Princessparakit. De är alla omplaceringar.
Vi har gjort om 1 av våra rum till fågelrum. De tar massor med plats!!!Det finns nästan inga burar som är LAGLIGA enl. L80 till stora papegojor, de får man bygga själv.

Fru Papegojja