Annorlunda fåglar för lägenhet?
Jag har drömt om fåglar i 14 år men har aldrig skaffat några av olika anledning (föräldrar, sambo, för trångt). Så jag har haft gott om tid att fundera och planera inför ett framtida fågelköp. Till favoriterna hör kråkfåglar, näshornsfåglar och tukaner. Jag hade mer eller mindre bestämt mig för ett par näshornsfåglar av det minsta släktet Tockus som jag skulle ha utomhus i en stor voljär med tillhörande fågelhus.
Men livet blir sällan som man planerar så istället för att gå på husvisningar står jag här nydumpad och letar eget boende. Det där huset med fågelvoljär känns plötsligt fruktansvärt avlägset. Om det ens kommer att ske över huvud taget.
Så nu känner jag att nej, jag har inte lust att vänta ytterligare 14 år till på att kanske skaffa fåglar. Fåglar är trots allt mitt absolut största djurintresse. Det känns tråkigt att närma sig 30 och inte ha skaffat sitt favoritdjur än. Nu har jag ingen sambo att ta hänsyn till heller utan kan ha fåglar inomhus om jag vill.
Så nu är det dags att planera om. Istället för större fåglar i stora utrymmen utomhus så vill jag börja kolla på småfåglar man kan ha i lägenhet. Just nu känns allt så himla värdelöst med separationen så det skulle göra mig gott att börja läsa på om fåglar. Ett roligt projekt att skingra tankarna med.
Som singel kommer jag att vara bunden att bo i liten lägenhet (etta eller på sin höjd en tvåa) vilket såklart begränsar valet avsevärt. Så nu skulle jag vilja ha tips på annorlunda fågelarter som kan passa i lägenhet. Det jag tänker mig är att jag kanske kan avsätta 1,5 -3 kvm till en bur. Tanken är dock att dom ska få komma ut dagligen.
Med annorlunda fåglar så menar jag allt förutom papegojfåglar och finkar i princip (alltså dom vanligaste). Det är främst "raknäbbade" fåglar jag är intresserad av. Jag ser gärna att fåglarna är sociala mot människor, kan vara lösa i lägenheten och inte allt för små då jag har hund.
Några näshornsfåglar är det inte tal om då även dom minsta är för stora. Så min första tanke går till tukanetter (alltså små tukaner), främst smaragdtukanett (Aulacorhynchus prasinus). Kan ett par sådana trivas i en lägenhet tro?
Annars så ber jag er gärna ge mig så många förslag ni kan komma på. :) Duvor, starar, bulbyler osv. Jag är inte bunden till vanligt förekommande arter. Jag kan tänka mig åka till Danmark/Holland/Tyskland och köpa djur. Jag är heller inte begränsad av något speciell kost. Kött, insekter, möss osv är inget jag är ovan med. ;P
Jag vill bara slå ett slag för vaktlar, de blir förvisso inte tama på det sättet, men de är riktigt fina och intressanta små djur. På plussidan finns också deras delikata ägg.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jag älskar vaktlar men det är inte den fågeln jag söker just nu. Jag har faktiskt ett skåp stående i källaren som jag köpt just för att göra om till vaktelbur. :P Men det blev aldrig av.
Men eftersom jag bara kommer kunna skaffa en art så vill jag ha något som skulle fungera som sällskapsfågel och inte bara hobby/prydnad. Men visst hade jag haft ett djurrum hade jag antagligen redan haft vaktlar.
#2 Fast du kan ju ha i två våningar. vaktlar i ett skåp och småfåglar i en bur ovanpå. 😉
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Haha det är sant. :) Eller ha dem i samma beroende på vad det är för burkompisar dom får.
Spana in skrattduvor! 🙂
Eller andra små duvor som diamanter eller kapduvor (oena capensis) kanske, de är nog ännu mer "ovanliga" :) Sällskapliga fast å andra sidan inte så lätta att få tama, så det beror ju på vad man letar efter.
Beostare hade varit mitt alternativ!!! Så fina och häftiga, intelligenta, kan säkert bli tama oxå.
#5 #6 Vad gäller duvor så har jag längre haft ögonen på den australienska tofsduvan (Ocyphaps lophotes). :)
#7 Utav alla vanliga burfåglar så hade jag nog valt en beostare. :)
Dock så har jag inget behov av en pratande fågel (kan bara gissa att beostaren blivit populär just pga sitt härmande) så jag kollar gärna närmare på andra starar och andra grupper innan jag bestämmer mig.
Ja, tofsduvor är vackra! Jag har dock bara sett att folk håller dem utomhus, och de är ju ganska stora i storlek, men jag har å andra sidan ingen riktig kunskap av dem… :) Hoppas du hittar det du söker i alla fall!
Du skulle kunna kolla med den mycket erfarna fågeluppfödaren Jan Högberg. Delge oss gärna svaren här sedan. Han nås via:
Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se
Purpurglansstare?
Även om du sa nej till papegojfåglar i ditt inlägg vill jag ändå
tipsa om gräsparakiter.Det är lågmälda vackra parakiter som
verkligen är ett alternativ.Ex.vis bourkes el.splendid.
Se upp med frukt och insektsätande varianter, om du inte har
erfarenhet, är de mycket svårare att sköta än fröätande.
Kanske något lite ovanligare att ha vore dvärghöna🙂
#13 Det får man inte ha i lägenhet.
#14 Inte? 😮 Då var jag dåligt informerad. Tack för upplysningen!
#10 Bra idé. :)
#11 Dom är riktigt läckra.
#12 När du säger frukt- och insektsätande varianter, menar du just papegojfåglar då eller fåglar generellt?
I fågelvärden är det "softbills" jag har störst intresse för, alltså just frukt- och insektsätande fåglar (samt kött). Visst är dom kanske svårare än fröätare men inte så pass svåra att man ej klarar av dem som första ägare väl?
Det känns rätt trist/dumt att börja med någon vanlig fröätare för erfarenhetens skull om intresset inte riktigt finns där. Speciellt om man inte har plats för flera arter. Då är man "fast" med sina "nybörjarfåglar" i många år innan man kan börja med något man verkligen är intresserad av. Om man inte säljer fåglarna vidare såklart men det känns inte så schysst det heller.
Diamantduvor kanske? Du kan ju ha kinesiska dvärgvaktlar i botten med finkar och duvor. Säkert nåt mer ;) Sen finns ju en lite ovanligare art vid namn harlekinvaktel, dem kan bli tama som hundar! Risfågel är ju också ganska fina, undulater och nymfparakiter också. Bourkesparakiter är ju fina också :) Höns och ankor kan du antagligen inte ha?? Sen finns det ju däggdjur, reptiler och amfibier om det finns nåt du vill ha där.
Morhuvade papegojor! Blir tama som hundar, relativt tysta och är lagom stora. Mycket intelligenta och lekfulla. Annars kan jag rekomendera bulbul och conurer. Mvh
Jag älskar duvor och haft en del olika raser genom åren. Nu ska jag köpa ett nytt par nästa vecka av en ras jag aldrig sett förut (har ingen bild till tråden ännu). De ser i typen ut som brevduvor, men är röda med gröna vingar. Mycket vacker. Någon som vet vad rasen kallas. Skall visst härstamma från Australien.
#19 Utan att veta om de finns i fångenskap, men kan det vara smaragdduva? http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Chalcophaps_indica
Nu har verkligheten kommit ikapp mig och jag känner att fågelprojektet nog får läggas på is återigen. Jag har har hittat en lägenhet nu på 41 kvm men eftersom jag har ett väldigt stort terrarium (den tar upp en hel vägg) så tror jag faktiskt det blir svårt att få plats med en stor voljär också. Jag får nog avvakta.
Men om jag nu ska lägga det på is så är jag faktiskt sugen på att skaffa mig ett par kinesiska dvärgvaktlar istället. Även om jag drömmer om SÄLLSKAPSfåglar så har jag ändå ett stort intresse för HOBBYdjur. Vad gäller just vaktlar kan jag faktiskt förena nytta med nöje. Ägg och eventuella kycklingar skulle jag kunna använda som foder till reptilerna.