Burfåglar iFokus

Burfåglar

Etikettpapegojor
Läst 1945 ggr
Jellyfish
0

Meyerspapegoja

Skickade detta på papegojor.ifokus, men sen såg jag att den sajten itne vara alltför aktiv, så jag skickar det här också: 

Skulle ni föreslå en 15 årig meyerspapegoja som förstapapegoja åt en tjej som innan bara haft halvtama undulater innan? Har ju ett stort intresse för miljöberikning och att ge papegojan ett bra liv. Vad jag förstått hittills så är de i regel rätt försiktiga och sällskapssjuka papegojor. Men brukar Meyers vara svåra att vänja vid nytt? Ex. om jag vill ha med hen till en ny plats (ex, sommarstugan, jobbet, etc) Eftersom den redan är vuxen förstår jag att det beror väldigt mycket på vad den levt för liv innan.

Hur är ljudnivån? Har hört att de är relativt tystlåtna, men att de ändå har röstresurser att visa upp om de blir upprörda. Jämnfört med undulater?

Om du har eller vet något om Meyers så shoot! Vill veta allt om de, även om jag inte bestämmer mig för att köpa just denna :)

Mitchan
0

(Jag har visserligen inte meyers, men morhuvade, från samma släkte iallafall, så jag tänkte att jag kunde bidra litegrann ändå!)
När jag adopterade min första, fem(nu sju)åriga morhuvade hade jag tidigare bara haft en halvtam dvärgpapegoja, men det gick jättebra ändå. Hon är galet social och tycker om allt och alla, och båda mina morhuvade, trots olika bakgrunder, är väldigt duktiga på att anpassa sig till olika situationer och miljöer.

Alaska var, och är, väldigt högljudd för att vara långvingepapegoja, men trots det skulle jag välja henne över en liten flock undulater att lyssna på, när som helst! ;) Ljudet är visserligen relativt högt och ganska gällt, och i Alaskas fall hörs det rätt ofta, men är trots det inte i närheten av lika "oavbrutet" som undulater - men then again omplacerades hon för att en av ägarna hade tinnitus eller något liknande (han spelade i band, har jag för mig) som gjorde att hennes skrik var fysiskt smärtsamma, och det är ju inte särskilt kul.

Jag tycker att om du känner dig engagerad och relativt förberedd, go for it! Prata med säljarna, fråga galet många frågor, om du bor nära kanske du kan få komma och hälsa på fågeln innan du bestämmer dig, osv? :)

Jellyfish
0

Okey, tusen tack för alla tips! Har mejlat ägarna med massor av frågor, och de bodde i närheten också :D 

Hm, är mer van vid hund och hästaffärer, men då är det inte så ovanligt att man kan få ha vuxna djur på prov, hur är det med papegojor? Är det lite för mycket att fråga om?