Burfåglar iFokus

Burfåglar

Etikettparakiter
Läst 2680 ggr
[mandyK]
0

Katarinaparakiter

Jag går i tankar om att skaffa ett par katarinaparakiter, men har dock ingen erfarenhet av fåglarna utom den fakta jag fått från nätet. Har tidigare haft undulater och känner nu att jag vill gå vidare till lite ovanligare arter! Kommer att ha dem i inomhusvoljär. I hemmet finns också två katter, två marsvin och en kanin. Ni som har erfarenhet; hur är de som sällskapsfåglar i allmänhet? Hur väl går de ihop med andra fåglar/djur (min mamma är ivrig att även skaffa en dvärgvaktel som kan gå i samma voljär)? Kan ni rekommendera någon uppfödare i södra Sverige (Skåne)?

MimmiH
0

Mina katarinaparakiter är ett par som är tätt sammansvetsade. Men de är intressanta och gulliga att se på när de umgås med varandra.

Om man kan ha kinesisk dvärgvaktel med dem är jag osäker på. Man måste ha något mjukt i taket så att de inte skadas eller bryter nacken när de blir rädda.

Helst bör katarinaparakiter få vara enda art, Cruelladevil här på sajten föder upp katarinaparkaiter och vet vilka arter som går ihop med katarinaparakiter.

Kolla på svensk fågelhobbys sajt vilka uppfödare som ev. finns i Skåne.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

[mandyK]
0

Tack så mycket!! Då blir det nog ingen vaktel för min del, kommer i vilket fall börja med bara katarinorna så jag lär känna arten lite! Hur är de att handskas med i allmänhet? För de mycket oväsen? Har hört att det är en tystlåten fågel men detta kanske inte stämmer? Ska kolla vidare lite med Cruelladevil tack för tipset!

MimmiH
0

Mina är inte tama, jag har inte heller försökt få dem tama. De är ett äldre omplaceringspar som jag haft i några år.

Det beror på hur känslig man är för fågelljud. För det mesta har de ett lågmält behagligt kvitter, lite olika typer av läten, men blir någon upprörd eller missnöjd så kan de skrika ganska högt. Detta kan hända om den ena vill vara inne och den andra i utevoljären och ingen vill ge sig - ha ha.

Låter klokt att du skippar vaktlarna.

Lycka till :)

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

[mandyK]
0

Jo har kollat lite på videor och tycker lätena påminner om marsvinskutter haha! Tycker iaf att de verkar vara en väldigt mysig fågel så ser fram emot att få hem ett par! Tack så mycket för dina svar!!

MontEverest
0

Hur är katarinor i sättet?? Om man jämför med en undulat… Har funderat mkt på katarinor oxå, men rätt svåra att hitta någonstans? Uppfödare i stockholm? Dock ska jag inte skaffa nu eftersom jag redan har undulater, men ev i framtiden!