Räcker den här buren till två undulater?
Denna bur: http://www.cyberzoo.se/fagel/fagelburar/undulat-fink/rc-ulla-grongron-70x425x69cm-undulat.html Räcker den till två undulater? :/
Känns liten enligt mig.
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
#1 Så jag kan inte ha två undulater där i? :/ (dem ska självklart inte vara i buren 24h om dygnet)
Nej, tyvärr. Den har olagliga mått. Dessutom brukar en bur med helt raka kanter vara att föredra. De med böjda tak brukar bli svårare att inreda och fågeln har ingen nytta av det.
http://www.zooplus.se/shop/83864/83919/83920/burar/334670 Den här buren ligger i ungefär samma prisklass. Den har laglig storlek, ser snygg ut. Den buren hade jag köpt om jag inte hade råd/plats för en större.
Mvh Tex
På sida 38 har du vilken yta som krävs för fåglar : http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000892/1242046835238/DFS_2005-08.pdf
#3 Tack! Ska försöka mäta ut måtten, och se om den buren får plats på mitt skrivbord :) (har inge annanstans i mitt rum där jag kan ha buren).
Åh, fick inte plats med buren på mitt skrivbord >< tror jag får köpa till ett lågt soffbord och ha buren framför skrivbordet intill väggen :P behöver buren vara högt upp?
Det skulle säkert fungera att på något sätt hänga den på väggen annars. Tänk på att hela ytan inte behöver vara fri heller, det gör knappast något om 10cm av långsidan inte får plats på skrivbordet och sticker ut i luften.
#7 Bygga som en hylla, över min säng? Kan jag göra det? o.o
#6 Ja, de vill gärna sitta så högt upp som möjligt. Jag har för mig att jag har läst någonstans att den högsta punkten i buren bör vara minst 140cm över golvet. Men jag kanske minns fel.
#8 Jag hade inte rekommenderat det. Undulater skräpar ner en hel del och du vill knappast ha en massa frön och fågeldamm i sängen. Kan du inte köpa en högre hylla och ha framför skrivbordet, intill väggen, som du tänkte först?
#10 Har fönster på båda sidorna om mitt skrivbord :/ så någon hylla där blir ju väldigt svårt.. kan bygga en hylla som ligger nära dörren, men dock hamnar buren halvt över sängen ändå :/ men det är ju bättre iaf än över hela sängen.
#11 Kan du inte ha skrivbordet framför fönstret och ha undulatburen där skrivbordet står?
Jag antar att du inte vill byta säng. Annars borde det fungera att ha en loftsäng, ställa skrivbordet under sängen, och ha undulatburen där skrivbordet står just nu.
#12 Detta skrivbord använder jag ofta till att plugga vid och spela spel på min pc. Kan tyvärr inte ha en bur där som täcker över hela skrivbordet :/
#13 Jag menar inte att buren ska stå på skrivbordet, utan att du ska flytta så att skrivbordet står framför fönstret (eller är det ett sånt där högt hörnskrivbord?) och sedan ha en högre hylla där skrivbordet står nu, som du då har undulatburen på.
Skrivbordet står redan mot ett fönster >< och kan ej flytta på den (har ett rätt litet rum).
Då vet jag tyvärr inte hur du ska göra. Finns det inga möjligheter till att ha undulaterna i något annat rum? Är det helt omöjligt att möblera om i rummet? För annars kan man flytta på sängen och ha det mot någon vägg med fönster så att buren får stå mot en vägg utan fönster. Om det är absolut omöjligt kan du väl täcka för ett fönster med någonting, till exempel gardiner, och ha en hylla med undulaterna framför fönstret ändå. Med så många fönster som du verkar ha lär det knappast göra så stor skillnad om ett är övertäckt.
Undulater ska helst inte stå brevid fönster då det orskar ev. drag ifrån dåligt tätade fönster. Sedan blir det även varmt när solen ligger på, och kanske inte finns någonstans att sitta i skugga.
Dålig idé enligt mig att ha en fågelbur ovanför sängen. Fröer, fågeldamm och avföring i sängen. Fågeldammet kan i värsta fall skapa allergi.
Kanske du kan skaffa mindre akvarium än det du har nu, och då får du plats med fåglar.
Köp hellre från Zooplus så får du mer för pengarna och du får gladare fåglar, ju större bur desto bättre och som tidigare talare påtalat är denna buren för liten.