Mina diamanter finns inte mer
Måste bara få skriva av mig detta så att jag kan gå vidare, det känns väldigt tungt nu. Köpte 2 diamantduvor för ca tre år sedan, hona och hane som jag planerade att låta få några enstaka ungar då det skulle vara trevligt både för dem och mig. Visade sig efter ett tag vara två hanar som dessutom bråkade en del, så efter en tids ensam-levande för att avvänjas från varandra bytte jag ena hanen mot en hona hos en uppfödare nära mig. De passade varandra direkt, men i samband med att honan flyttade in (hon var 1,5, samma ålder som hanen så i början trivdes hon inte i buren men vi bytte då ut den mot en annan som hon verkade gilla bättre) kom deras andningsbesvär. Jag har fortfarande ingen aning vad det var - deras enda symptom verkade vara att de vippade på stjärten och ibland nös, i övrigt betedde de sig som vanligt. Var hos två olika veterinärer och fick behandling mot kvalster hos den första, och då blev hanen vid två olika tillfällen väldigt dålig, så jag antog att det var av medicinen. Vi var sedan hos Fågelkliniken där de fick antibiotika och mot svamp, men då hade hanen tyvärr hastigt gått bort under en natt. Han hade varit lite mer hängig än honan, som vi fortsatte att ge mot svamp. Hon var hos veterinären på återbesök och då sade hon att hon trodde att det kunde vara en kronisk skada på lungorna från en virusinfektion som de haft långt tidigare. Hon skulle alltså vara frisk, men skadad i lungorna och luftsäckarna. Blodprovet som togs visade på att hon var "frisk", vilket vi gärna ville veta då honan ju var ensam och skulle kunna få en kompis iom att hon inte hade något som smittade. Vihade bestämt med hennes uppfödare att hon skulle få en kompis om två veckor, då hon förutom att hon var ledsen (antog jag) var pigg och åt bra i övrigt. Så i förrgår blev hon plötsligt dålig på kvällen och dog i sin sjukbur under natten, jag var inte hemma men hon kunde inte gå berättar mamma. I båda deras fall var alltså dödsfallen plötsliga och verkade i sig inte ha någon koppling till deras andning - och inga av symptomen de hade tyckte jag stämde in på de vanliga sjukdomarna som veterinärerna föreslog. Förlåt mig så innerligt för detta långa inlägg men behövde som sagt skriva av mig - veterinärbesöken och behandlingarna tog många långa månader och jag är så ledsen för de stackars fåglarnas skull. Nu vet man i alla fall bättre än att tänka att allting kommer att gå bra när man köper fåglar och att äggen och ungarna bara ska komma. Om du läst så här långt, tack så mycket, och hälsa din fågel från mig! /Frida
Va trist att det blev så! Beklagar. Tyvärr går det inte alltid bara bra :(