Indisk skrattduva
Undrar hur gamla dessa fåglar kan bli? Hon flyger fritt hemma varje dag och är frisk i övrigt. Hon är nu 19 år men är så pigg och med hela tiden vart jag än går flyger hon efter, har endast haft henne i ca 1 år. Zoo affärerna vet inte enligt dom 3 jag frågat så nu vänder jag mig hit. Hoppas det finns någon som kan svara:)
Hej! På denna sidan (http://www.diamonddove.info/bird11%20Ringneck.htm) finns längst ner en avdelning som heter Longevity och som visar några exempel på skrattduvor som har blivit nära 30 år, så det kanske kan vara en liten indikation :) Författaren skriver förvisso att det vanligaste är kring 15 år, men att det finns uppgifter om duvor som blivit över trettio. Så om hon nästan är tjugo kan hon säkert leva en bra bit till!
Har dock ingen erfarenhet själv, men jag hoppas att det ändå svarar på din fråga! :) Tamduvor som blir riktigt gamla kan också bli mellan 20-30 tror jag, mötte en som var 20 år som inte var så skröplig i varje fall, så de kanske blir ungefär lika gamla