Burfåglar iFokus

Burfåglar

Etikettallmänt-om-burfåglar
Läst 1723 ggr
Memris
2

Nymfar & Sebrafinkar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har alltid läst att man inte ska sammanföra "kroknäbbar med raknäbbar" och har därför hållt våra finkar i en bur och nymfarna i en annan.
Nymfarna går fritt hela dagarna o de börjar alltid dagen med att flyga och hälsa på finkarna.
Vår hane härmar deras ljud och de kan ta en tupplur bredvid varandra med bara gallret emellan.

De har fått flyga ute tillsammans några ggr, finkarna har varit nyfikna på nymfarnas bur men inte tvärt om.

De äter ju samma godis, 2-3 ggr per vecka får de hirskolv.

Nu har vi en stor voljär och medan vi skruvade ihop den och började sätta in inredning så kommer alla fåglar och är jättenyfikna.
Vi har dörren öppen och alla 10 finkar och de 2 nymfarna hoppade in och började undersöka.
2 timmar senare stod burdörren fortfarande öppen och alla satt och sov!

Ville inte störa så jag ställde in varsin matskål i botten, en med finkmat och en med nymfmat.
Inne på dag 3 nu och nymfarna åker in och ut som förut och finkarna flyger 2-3 st i taget och byter av.
Ingen har intresserat sig för den andre fågelsortens matskål och idag fick de hirskolv och det smaskades gemensamt och delades utan problem.

Står som ett frågetecken, har två tomma burar här som ingen gör anspråk på.
De sjunger och kvittrar, flyger och sitter uppburrade och knastrar med näbbarna och visar att allt är toppenmysigt.
De beter sig också som vanligt med oss, kommer och sitter på axeln o vill klias o den tamaste finken kommer när det ska hängas tvätt, det är spännande :)

Iom att de alltid varit nära varandra o deras andra burvoljärer står ju "vägg i vägg" så känns det som att de vana vid varandras ljud, beteenden, bakterier osv.
Måste jag sära på dem eller ska jag låta det vara tills vidare?