Burfåglar iFokus

Burfåglar

Etiketthälsa-och-skötsel
Läst 4334 ggr
Fridafj
2013-07-01 13:42
1

Luftsäckskvalster?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! 

Jag har två diamantduvor, hane och hona, ungefär 3 år gamla. Jag har haft hanen i tre år, och honan i 10 månader. 

De andas tungt, med hela kroppen och stjärten, (dock ej med öppen näbb, man hör inte heller deras andetag), nyser då och då, kliar sig vid näbben/näsborrarna (och i hanens fall även på huvudet) som om någonting irriterar dem där, och har allmänt uppburrade fjädrar. 

De är ganska trötta, speciellt på förmiddagarna, och låter inte speciellt mycket, och hanen har inte uppvaktat henne aktivt. (Det kom dock två ägg för ca. 2 månader sedan, som de inte visade något intresse för. De äter även med god aptit, och är mer aktiva på kvällarna då de flyger omkring i mitt rum och pockar på golvet eller solar sig i fönstret i oändlighet.)

Dessa symptom har kommit gradvis och jag kan ärligt säga att jag inte har någon aning om när det först uppstod, då jag inte förstod att de var sjuka först. 

Jag har varit några turer hos veterinären, och vi har provat tre olika kurer - först vindruvor (glukos) som återställer rätt pH-värde i krävan samt ger en energikick - sedan ögondroppar i dricksvattnet, dvs bakteriedödande medel - men det har inte förändrat deras beteende, de är varken bättre eller sämre än tidigare. 

Senaste gången (drygt en vecka sedan) fick de medicin mot kvalster i luftrören/luftsäckarna (sternostoma tracheacolum), en droppe på huden på magen som går in i deras blodomlopp och dödar kvalstren. Efter en vecka ger man en droppe till, vilket dödar de kvalster som har kläckts efter första droppen. Jag har läst lite i artiklar på nätet där det står att man ska kunna se resultat av denna kvalsterdöd väldigt snabbt, efter 24 timmar, men mina små älsklingar är precis som tidigare. (Det har gått 11 dagar sedan första droppen medicin) 

Veterinären sade att om det var kvalster de hade, skulle man kunna höra ett svagt knastrande läte när de andades om man håller fåglarnas bröstkorg intill sitt öra, och detta knastrande läte har jag hört hos båda fåglarna, och veterinären har lyssnat på hanen och även han hört det. Jag undrar om det är någon här som har någon erfarenhet av luftsäckskvalster, och har hört någonting om det här knastrandet tidigare - jag har nämligen inte stött på den diagnosen i artiklar om kvalstren på nätet. I andra efterforskningar har jag stött på att vid vitamin A-brist är symptomen precis de som mina fåglar har (och Gud ska veta att de har fått för lite grönsaker - de vägrar att äta upp det och så tappar jag musten), men vad är då knastrandet i bröstet och varför dödar inte medicinen de eventuella kvalstren? 

Har under senaste veckorna tvättat matskålarna med diskmedel varje dag samt tvättat hela buren igår med desinfektionsmedel.

Tacksam för svar! 

PS. Honan (ljus) har ett gammalt sår precis vid näbben där det aldrig kom några nya fjädrar. Hennes köp gick tyvärr inte helt problemfritt…

MimmiH
2013-07-02 23:29
0

Hej, jag har ingen erfarenhet av luftsäckskvalster. På kramisens hemsida står det lite om luftsäckskvalste, det står dock inget om knastrander:

Luftsäckskvalster (Sternostoma tracheacolum) skakningar på huvudet, andning med öppen näbb, andningsbesvär men även förändrade andningsljud såsom väsningar och kippningar efter luft. Nedsatt eller upphörd förmåga att sjunga eller ge ljud ifrån sig är inte heller ovanligt. Det är viktigt att förebygga smitta genom att alla nyinköpta fåglar hålls i karantän och det kan vara nödvändigt att behandla alla fåglar i karantänen innan de släpps in till den befintliga flocken. Behandlingen består av utspädd Ivomec eller Dectomax™(innehåller doramectin). 

Från: http://www.fagelfenix.n.nu/om-oss

Vilken veterinär har du varit i kontakt med? Du kan rådfråga någon av följande fågelkunniga veterinärer, kan rekommendera Cecilia Trägårdh, Gunnel Anderson och Marianne Tornvall, skriv gärna och berätta vad du fick för info:

http://www.skoldpaddormedmera.se/undulaterveterinarer.html

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

Fridafj
2013-07-04 13:19
1

Hej Mimmi, tack så mycket för ditt tips! 

Det är så svårt det här med kvalster för jag vet inte hur jag ska tolka symptomen - det kanske skiljer sig från finkar till duvor till undulater, det framgår ju inte av de olika artiklar man läser. 

Bor i Skåne just nu så går på Gamlegårds djurklinik vid Skivarp, men ska som tur i oturen flytta till Uppsala snart så har faktiskt möjlighet då att gå till t.ex. Roslagstull. Ska kontakta dem nu i vilket fall, och kan skriva och berätta hur det gick senare!

Fridafj
2013-07-06 14:18
1

Har fått en tid på fredag på Fågelkliniken hos Cecilia, så jag återkommer efter det och berättar hur det gick! :)

Fridafj
2013-07-16 14:47
0

Hej igen Mimmi, har varit hos Cecilia Trägårdh nu och tänkte att jag i varje fall kunde uppdatera med hur veterinärbesöket gick - 

I avföringsprovet syntes inga parasitägg, och i röntgen som de gjorde av Achilles (han är lite sämre, på det sättet att han är lite mer uppfluffad och väger mindre än vad honan gör. Honan är snäppet till överviktig nästan skulle jag tro, men det blir att ta itu med efter att detta omedelbara problemet har tagits hand om. Tycket det är bättre att de äter mycket än att de inte äter något alls! :) ) syntes inga kvalster, utan bara att det var komplikationer på lungorna och lungsäckarna. Hon lyssnade på deras andning med stetoskop och kunde konstatera att det lät lite, men inte det knaster som den förra veterinären sade. 

Hur som helst, det lutar mot bakterier eller svamp, och det kommer vi att få se i blodprovet som hon tog, också på Achilles. Har dock inte fått detta än, utan just nu går de på antibiotika (Baytril) 2 ggr om dagen, men när närmre diagnos ställts ska medicinen bytas till någonting mer inriktat.

Fridafj
2013-08-14 11:56
0

Tänkte att jag kunde uppdatera denna tråden lite. Båda fick antibiotika i 10 dagar utan någon förändring mot det sämre eller bättre, och på blodprovet syntes ingenting utom antikroppar. Kan vara svamp, eller så att de haft och bekämpat någon virusinfektion för länge sedan men att lungorna tog stryk, kan också vara kroniskt. Testar medicinera dem mot svamp, vilket är det sista som går att göra då jag har testat allt annat. 

Hanen, han som var värre däran, dog tyvärr för drygt en vecka sedan, jag tror inte att det var av just andningsproblemen i sig då han varken blivit bättre/sämre, men han reagerade dåligt på kvalstermedicinen som de fick för flera veckor sedan, så det kan ha varit det. Jag vet inte. 

Honan är just nu ensam, verkar vara en smula ledsen över det men just nu kan jag inte göra något åt det, men annars är hon precis som förut - aktiv, äter mycket, har väldigt stark röst, tycker om att flyga. Dock fortfarande tung andning, situationen har inte förändrats och hon är inne på sin andra veckas medicinering mot svamp.