Burfåglar iFokus

Burfåglar

Etikettövriga-fågelarter
Läst 2353 ggr
MontEverest
0

diamantduvor

Vet ngn om grit räcker för duvor, eller behövs det ngn sand oxå?

MimmiH
1

Jag citerar ett svar från en annan tråd som CruellaDeVil skrev. Utifrån det tolkar jag det som att även snad behövs, men är inte helt säker:

Hönsfåglar och duvor t ex behöver sand för matsmältningen, då de sväljer fröna hela, medan papegoj- och finkfåglar som skalar sina frön, kan få sandinpackning i tarmarna och dö.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

MontEverest
0

Mm kanske behövs sand oxå.

MontEverest
0

Men det står att grit även innehåller småsten för matsmältningen, så då är det ju inte bara snäckskal.

MimmiH
0

Hoppas du får svar av någon som vet - CruellaDeVil?

MontEverest
0

Ja hoppas på svar.

Vad händer med duvor om de inte får tillgång till ngt som de kan krossa fröna med?? Blir det näringsbrist och dödsfall då? Vilken sand behövs, finns många olika sorters sand i djuraffär…har sett väldigt finkornig röd sand och sen vanlig finkornig sand..sen annan sand som bara verkar va till burbotten, fast på alla förpackningar är det bilder på antingen undulater el.kanariefåglar….

MimmiH
0

Jag frågade en erfaren uppfödare, här är hans svar:

Fåglar har två magar. Den första är den egentliga magen och benämns körtelmagen. Därefter följer muskelmagen, som är olika beskaffad beroende på art. Här söndermals fröna hos fröätare genom dels rivhinnorna på muskelmagens insida dels med hjälp av sand och grus. Grit går bra att ge fåglar och har viss “sandeffekt” i muskelmagen. Oavsett fåglarna på förpackningen, har sanden samma effekt för fröätarna. Det som kallas fågelsand är helt OK. Om fröätarna inte får sand/grit får muskelmagen det jobbigare, men det blir inte ond bråd död.

Enligt Gary A Gallerstein (Amerikansk fågelgubbe och fågelveterinär) behöver papegojor inte sand eller grit över huvud taget medan kanarier och finkar ska ha det i mycket små mängder. Han nämner i sin bok "The complete pet bird owner's handbook" att

"två sandkorn i veckan" bör vara adekvat mängd. Han omnämner också risken för sandinpackning utan att ange riskgraden. Personligen anser jag och veterinär Wiechel att risken är mycket liten.

Papegojor krossar vanligtvis fröna (dock inte alla!!) mer effektivt än finkar, som oftast nöjer sig med att skala dem. Därigenom bör muskelmagen hos finkar ha ett lite tuffare jobb, men här hyser jag en del tvivel beträffande sandkorn till gojor. Även de hårda kärnorna skall malas ner och jag är osäker på om rivhinnorna i muskelmagen inte behöver lite hjälp även hos gojor.

Att duvor och hönsfåglar absolut behöver sand eller grit råder det dock total enighet om. /Jan

MontEverest
0

Tack för svar! Då räcker det med grit. Men kanske köper lite sand oxå.

[Yllhilda]
0

Jag har alltid ett stort sandbad med krossat skal(köps i färdig påse), en skål med vatten att bada i(men det gör aldrig mina frivilligt), en vattenskål samt fröskål. Det verkar dom vara ganska nöjda med. Har testat groddar också men det var inte poppis.

MontEverest
0

Badar de nått i vattnet eller sanden??

[Emma--]
0

Till mina skrattduvor har jag CeDe minerals. Det åt dom i sitt förra hem också (hos CruellaDeVil)

[Yllhilda]
0

#9 Dem badar lite i sanden tror jag, för regelbundet finns det sand utanför buren också. Dvs att sanden sprättar när de badar.

MontEverest
0

vart köper du cede minerals? och är det ngt pulver du har i maten?

aha ja då gör de säkert ngt med sanden i alla fall…

MontEverest
0

Vad tycker ni annars att era duvor gör under dagarna?? de verkar ju inte lika aktiva som undulater precis..

[Yllhilda]
0

Mina duvor spenderar dagarna med att promenera och leta frön, putsa sig, sova, lägga ägg, prata, inspektera hemmet och "skrämma bort" kråkor och dylikt som är mindre än 200 meter från fönstret.

[Emma--]
0

#12 Jag köper på djurmagazinet. Jag brukar ha lite i en skål på golvet och när det är nystädat brukar jag även sprida ut lite i botten för då brukar dom gå runt och leta. 

Mina göra inte alls mycket. Sitter mycket still och släpper man ut dom så går mina mest runt på golvet men kan flyga runt lite. 
Annars äta, putsa, skita och ligga ner nånstans eller sitta still nånstans. Allan brukar samla halm att bygga bo med också. Så hjälps han och Torborg åt att bygga bo. :P 

Men mina äldsta kan vara rätt gamla, vet ju inte riktigt. Får se hur den yngre kommer bete sig som jag just fått hem :)