Burfåglar iFokus

Burfåglar

Etikettallmänt-om-burfåglar
Läst 2928 ggr
Jellyfish
2012-04-02 19:01
5

Dagens tips

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte dra igång en liten tråd, dels för att få fart på forumet och dels för att få fart på miljöberikandet. Här kan man skriva vad som helst, behöver inte vara direkt om mijöberikande, utan det kan lika gärna vara ex. något ni har hittat i köket som fåglarna tycker är gott - eller varför inte så simpelt som en bra hemsida?

Mitt dagens tips till er är:

När ni äter frukt, t.ex päron eller äpple, så kan ni skiva ett par tunna skivor, hälla lite frön på en plan yta, och sedan trycka skivorna lite lätt så att fröna fastnar på fruktskivan. Sedan kan ni sätta in skivorna på pinnar i buren, mellan gallret, eller om ni vill göra det lite svårt för fåglarna kan ni hänga det i ett snöre. Ett roligt sätt att potionera ut endel av dagens frögiva, eller bara som gottis.  Jätte poppis för fåglar av alla storlekar och sorter, allt från finkar till papegojor.

Gjorde precis detta till mina undulater, fast med apelsin. Lägger in en bild, för allt blir roligare med bilder! :]

Sweelin
2012-04-02 19:23
1

Låter fiffigt! Glad

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Jellyfish
2012-11-23 21:38
1

Tack! :D Tänkte dra igång denna tråden igen, och börjar med att portionera ut lite tips om grejer att tänka på när man möblerar om i buren :)

2.1 Till att börja med så är det smart att släppa ut fåglarna på friflygning innan man börjar krångla ut grenar och kvistar ur buren, för även om de är handtama så kan man råka skrämma slag på en liten fågel, eller peta till den av misstag.

MimmiH
2012-11-23 22:34
0

Bra tråd :)

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

Dierpmis
2012-11-25 20:34
0

Vilken bra tråd! Måste följa denna :)

http://erjfoto.se/

Fliso
2012-11-25 20:39
0

Lägger in en fjäder här ;)

Jellyfish
2012-11-27 00:42
1

Kul att den blir så uppmärksammad :D Känn er riktigt inbjudna till att dela med er av era tips här :]

2.2 Försök efterlikna naturen så mycket som möjligt, särskilt när du inreder buren. Ha olika tjocklekar (gärna olika trädslag) på pinnarna, och ha dem vinklade åt flera olika håll, helst inte bara horisontella, utan gärna med lutning. Grenar som är grenade åt olika håll är mycket roligare än en rak pinne.

Och det finns inget som säger att alla pinnar bör vara fixerade, så länge pinnarna inte sitter löst på ett sätt så att dem kan trilla ner så är det fördelaktigt att ha ett par pinnar som "rör" sig, dels för att det känns mer naturligt för fåglarna, och jag ger mig sjutton på att det främjar deras balanssinne. Det är väll ingen slump att undulater föredrar gungor som sovplats framför en fixerad pinne ;) Ett tips är att hänga upp en kvist som sitter fast i gallret i ena änden, men att man har andra änden upphängd i ett snöre, så att den blir rörligare längst ut. Eller helt enkelt hänga upp en kvist som en gunga, alltså hänga upp den i ett snöre i varsinn ände. Ju längre snören, desto mer kommer pinnen röra sig. Anpassa efter dina fåglar.

När jag inreder buren brukar jag försöka sätta grenar som rör sig olika mycket. Jag brukar också försöka planera lite så att inredningen erbjuder flera olika vägar för fåglarna att förflytta sig i buren, och inte bara pinnar som är insatta på lite olika höjder för fågeln att sitta rakt upp på.****

Jellyfish
2012-12-05 23:46
1

Tjao, tänkte slänga in en easy piecie här, bara för att få mig att uppdatera här lite oftare.

1.2 Foder-relaterad aktivering

Att proppa en te-kartong eller liknande kartong med diverse smått och gott kan uppskattas stort av fåglarna. Kan vara lite klurigt i början att komma på att locket ska öppnas, så då kan man ha det halvöppet med en hirskolv som sticker ut litegrann för att locka dit fåglarna. När fåglarna sen är vana vid detta kan det användas för att gömma en del av dagens frö-ransons om man pysslar med fodersök.

För advancera dett kan man täcka över/linda in hirskolvar eller annat gott i toapapper och gömma i kartongen.

Jellyfish
2012-12-06 21:35
1

1.2 Foder-relaterad aktivering

Du behöver inte alltid riva grönfödan för att fåglarna ska kunna ha nytta av dem. Även hårdare grönsaker som t.ex morötter kan vara jättekul för fåglarna att slakta. Hemma så uppskattas det oftast mer än röror med rivna/mosade grönsaker.

Jellyfish
2012-12-09 22:01
1

1.4 Foder-relaterad aktivering - Frögömma

Tjao! Idag tänkte jag tipsa om en grej som lätt kan bli en "standard"-miljöberikning, nämligen att ge den dagliga ransonen frön i en frögömma. Det ger fågeln längre och mer sysselsättning än om den bara ska skala fröna, och kan även varieras och stimulera fåglarnas nyfikenhet. Det går ut på att blanda fröna i något substrat/material. Detta kan göras i olika svårighetsgrader.

I början kan man bara fylla skålen med substratet och hälla fröna ovanpå, så att fågeln vänjer sig vid att skålen inte bara innehåller frön. Beroende på vad man har för substrat kommer även lite frön sjunka ner en bit och fågeln kommer bli frestad att picka upp fröet. Nästa svårighetsgrad kan vara att man rör om fröna och susbtratet så att det är en jämn blandning, och fågeln måste verkligen picka/sprätta/lyfta för att få tag på fröna. För att få fart på det hela kan man vid den här svårighetsgraden också strö lite frön över frögömman, så att fågeln verkligen förstår att här finns maten. Vill man göra det riktigt svårt kan man häll fröna underst och lägga substratet/materialet(misstänker att jag missanvänder susbtrat något?) över fröna så det blir en liten utmaning för fågeln att komma åt fröna.

Exempel på passande material:

Jord-Toapapperstussar(varierad storlek)-Småpinnar-Riven morot(eller annat färskfoder, kan vara ett bra sätt att få dina fåglar att prova mer grönt)-Gräs/hö-Sågspån-Kartongbitar

Jättefiffigt är om man gör detta i ett extra badkar, då fåglarna kan både sprätta och picka, och överhuvudtaget äta i en naturligare ställning.

Detta är väldigt enkelt, och kan fungera som är bra grundregel när man grejar med fodersök. Kan utvecklas enormt med hjälp av personlig fantasi! Jag skulle älska om någon har förslag på hur man kan utveckla detta, eller tips på fler material man kan använda! :]

Dierpmis
2012-12-09 23:35
0

Vilket bra tips! :D
Nu blir nog fågelbadet nya matplatsen Flört

Vet någon som la kottar över fröna, själv har jag ställt en toarulle på högkant och hält fröna i den. När dom tillslut kom på hur man kunde välta toarullen gick det väldigt snabbt :)
Man kanske skulle kunna lägga pärlor i vägen eller bitar av hampasnöre

http://erjfoto.se/

Jellyfish
2013-06-10 14:23
1

1.5 Foder-relaterad aktivering

Gjorde en rätt kul grej till mina fåglar förra helgen. Jag grävde upp en maskrosplanta med en hel jordklump och alltså hela rötterna (och andra goa rötter samt gräser m.m.) sen tryckte jag ned det i en lite större matskål, vattnade hängde in i buren och slängde på lite frön. Själva jordklumpen var ungefär två centimeter högre än matskålen, så undulaterna kunde massakera både växter och jord, och hitta en massa spännande kuliga och nya grejer i jorden och bland växterna, till och med lite små goa frön. 

När jag sen kom hem två dagar senare (oroa er inte, hade fågelvakt:P) var det bara ett halv centimeter tjock lager finsmusslad jord kvar i skålen, och buren och golvet runt om såg rikligt dekorerad ut. 

#10 kottar borde kunna vara en riktigt spännande leksak till fåglar! När jag gick sällskapsdjurs kursen fick vi lära oss att man kunde lägga in kottar i rumsvärme och att de då skulle öppna sig lite. Sen skulle tydligen hamstrar och andra smågnagare ha kul med att pilla ut de naturliga fröerna ur dem. Misstänker att fåglarna skulle tycka detsamma :)

Jellyfish
2013-06-11 11:33
0

Hm.. fick en idé igår när jah hade duschat fåglarna och såg hur dem drack upp vattendropparna som var på gallret. Blev lite sugen på att spä ut honung/sirap i vatten och sen pensla på en pinne som man kan hänga upp i buren ganska ostadigt, så att den dinglar och åker fram och tillbaka. Tror ni att fåglarna skulle tycka det var kul? Pågrund av den höga sockerhalten borde ju detta endast göras sparsamt, men det känns ändå som en kul idé :]

Jellyfish
2013-06-15 15:40
0

2.2 Inredning och miljö - regn

Vårat klimat är på tok för torrt för de flesta fågelarterna, vilket kan leda till flera hälsoproblem. För att undvika detta kan man duscha dem med ljummet vatten från en sprayflaska. Viktigt är att man är försiktig så att de nyduschade och blöta fåglarna utsätts för kyla eller drag.

När du ändå sprayar fåglarna, se till att spraya inredningen också, så behålls fuktigheten lite längre. De flesta av mina undulater brukar tycka att det är superkul att klättra runt i buren och smaka på de olika vattendropparna som bildats på galler, leksaker och grenar.

Om man har en bur som man lätt kan flytta så kan man ställa ut fåglarna när det regnar en liten stund. Se bara till att det är samma temperatur ute som fåglarna är van vid, och att det inte blåser kallt.

Förutom att det är ett led i jakten på att återskapa fåglarnas naturliga miljö, så erbjuder det sedan aktivering för fågeln då det ofta uppmuntrar till en ordentlig putsning och att fågeln ser till att fjäderdräkten ligger rätt.

Jellyfish
2013-06-18 14:20
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

3.1 Misc. Aktivering - The tunnel of DEATH! 😮

Som ni kanske förstod av titeln så är detta för de lite modigare fåglarna, eller så kan man göra som jag och göra det lite light de första gångerna så att fåglarna utvecklar sitt mod :)

Att gå genom en tunnel är för många djurarter - kanske inte mullvader - en läskig grej. Okey, kanske inte är det läskigaste för de flesta fåglar heller, men att krypa in i ett okänt föremål kräver lite mod för en liten undulat eller fink :]  Så dags att sätta våra fjun på test och se hur långt de vågar gå för lite godis.

Grejen är rätt simpel, klipp upp ett mjölkpaket i ena eller båda ändarna. Är det första gången du gör detta kan du klippa av den lite så att den blir kortare och inte lika prövande för fågeln. Sen sticker du igenom en pinne i den, så att fågeln kan vandra in i den. 

Voila! Nu har du en tunnel att sätta in i buren. Troligtvis kommer din fågel undersöka den lite från utsidan och inte tycka att den verkar så himla skojig. Det du då kan göra för att locka in den är att fästa en hirskolv eller annat gott i tunneln. Första gången kan gottiset sticka ut lite så att fågeln kan sitta precis utanför tunneln och börja smaska. Sen kommer den frestas att gå in i tunneln för att få tag på resten av gottiset.

Betyg: Inte världens roligaste grej kanske, men den håller ändå. Förmodligen en sådan grej som fåglarna snabbt vänjer sig vid, så jag tänker nog göra det här rätt sällan och utöka svårighetsgraden varje gång, så att de inte tröttnar på det. Alltid bra med variation, även om inte allt är så klockrent och håller för dagligt bruk :]