Kakaduor

Info om moluckkakadua sökes!

2017-09-11 11:24 #0 av: Den vilda djungelkvinnan

Hej!
Jag har alltid tyckt dessa kakaduor är så otroligt vackra men har aldrig haft varken tillräckligt intresse eller tid att skaffa. Har läst en del och dessa är tydligen väldigt krävande att hålla som husdjur!
Jag har stor djurvana men har aldrig haft större fåglar alls. Träffat mycket papegojor då en nära vän haft Amazoner. Dock vill jag inte ha just amazonpapegoja.

Om jag/vi någonsin ska skaffa fågel är det en moluck som gäller men det blir ju inte än på länge i så fall. Kommer läsa på länge och även träffa uppfödare och så innan vi bestämmer oss helt.
Jag vet att detta är en av de svårare gojor att hålla och det undanbedes att folk skriver det 30 gånger. Jag söker information och det är inget vi ska skaffa i en handvändning och kanske inte ens alls.

Kan ni ge lite information om denna fågel? Svåraste utmaningarna med att hålla den som husdjur inomhus och även positiva saker! Det kanske inte alls är en fågel för oss och det är därför jag söker personliga erfarenheter om dem.
Alla tips/info och gärna bilder mottages tacksamt!

Mvh
Den vilda djungelkvinnan.

Anmäl
2017-09-11 12:01 #1 av: Wellcraft

För det första så borde du förbereda dig på att skaffa två.
Något annat som är viktigt  är att hitta en stor och rymningssäker bur, detta kan bli svårt. Jag hade rekommenderar att inreda ett rum till gojorna istället.
Sedan skriker dem, har ni grannar nära? 

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Anmäl
2017-09-11 14:23 #2 av: Den vilda djungelkvinnan

Hur stor blir en moluckkakadua och hur stor bur behöver 2 st? Jag förstår att ju större desto bättre men vad är en rimlig storlek?
Vi bor i radhus. Så vi har en granne vägg i vägg. Men det står faktiskt i vårt hyresavtal att ljud från barn och husdjur ingår när man hyr lägenhet här.

Anmäl
2017-09-11 14:24 #3 av: Den vilda djungelkvinnan

Vad blir skillnaden rent praktiskt och skillnaden för fågeln om man har en istället för två?

Anmäl
2017-09-11 14:51 #4 av: Wellcraft

"Vi bor i radhus. Så vi har en granne vägg i vägg. Men det står faktiskt i vårt hyresavtal att ljud från barn och husdjur ingår när man hyr lägenhet här."
Må så vara ,men ni ska vara medvetna om att moluckernas skrik låter nästan lika högt som ett startande jumbojet.
Mao inget vanligt vardagsljud.
Moluckkakaduer är ofta högljudda och skriker ofta, orkar ni själva med det och är grannar och hyresvärdar okej med att ett jumbojet startar flera gånger om dagen ibland lång tid åt gången, vägg i vägg?

De blir riktigt stora och bryter sig lätt ut ur burar som finns på marknaden. Något att också ha i åtanke är att de förstör mycket och deras kraftiga näbb kan bryta sönder det mesta, så ett snyggt hem får man nog vinka adjö till om man skaffar moluck.
Läs på JBV vad minimått är för bur/voljär.

Papegojor är mycket sociala, och enligt mig samt flera jag känner som jobbar med dessa djur är det rent djurplågeri att inte låta dem vara med en artfrände.
Sociala fåglar som är komplicerade att hålla som ex. moluck blir snäppet enklare om de har en artfrände, eftersom risken för depressioner och sjukdomar minskar.
De finns i nuläget ingen lag som säger att fåglar måste hållas i par eller grupp, och det är skamligt.
Därmot rekommenderar JBV starkt att hålla fåglar i par eller grupp, hålls fågeln själv så krävs mycket kontakt med människor, så man kan inte lämna den helt ensam medan man jobbar i flera timmar.

Större kakaduor kan dessutom ha ett lurigt temperament och det krävs att man kan uppfostra och hålla dem rätt. Speciellt i tonåren kan de bli oförutsägbara och aggressiva.
Om de är understimulerade blir det värre.

Men en moluck eller annan större kakadua som hålls rätt är mycket riktigt ett häftigt djur :) 

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Anmäl
2017-09-11 18:05 #5 av: Maleficum

Att tänka på är att Moluckerna kräver tillstånd att ha (vilket kan komplicera saker) och sen kan de låta förfärligt mycket och högt! https://youtu.be/JRnLPDcLGHs och det går inte att säga till dem att sluta när man tycker det är jobbigt. Oftast låter de som mest på morgon och på kvällen. Och det hörs långt! Ett annat ljud de kan få för sig att göra https://youtu.be/mXxO-3Z2yMI

Dessutom har kakaduor ett fjäderdam som hamnar överallt så var beredd på mycket städande!

Hemsida
Deviantart, foton, teckningar och målningar

Anmäl
2017-09-11 20:37 #6 av: Den vilda djungelkvinnan

Tack för bra och utförliga svar!
Ja det är ju tankar på om jag har tiden att stimulera en såpass intelligent fågel tillfredsställande och sen även ljudet som är det avgörande. Städning osv. är inget problem.
Men skriker de alltid? Alltså flera gånger varje dag i obehagliga toner så att säga? Eller är de mest lugna och gör ljud, givetvis, men mer i "normal" styrka men dessa extrema skrik är de mest vid glädje och frustration eller är det mer standard? Svårt att formulera mig där. Men hoppas någon förstår! Måste de ha en voljär där de kan flyga? Eller räcker det med att få vara lösa inne och kanske följa med ut i sele (?)? Vet att min vän hade sele på amazonerna. Kanske inte passar kakaduor alls?
Har som sagt inte haft mer än undulat och Kanarie när jag bra barn. Ingen fågelkunskap alls så att säga!

Anmäl
2017-09-11 20:38 #7 av: Den vilda djungelkvinnan

Är det direkta skillnader mellan könen? Om man ska ha två stycken, är det av motsatta kön då? Finns det isf inte risk för ungar?
Eller ska man ha av samma kön?
Känns ju som att det är två man måste skaffa om vi ska ha.

Anmäl
2017-09-11 21:03 #8 av: Wellcraft

Jag skulle säga att de i princip alltid använder sig av obehagliga toner och skriker högt, har inte upplevt dem som särskilt kvittriga fåglar, utan det är skrik. Men en del prat också förstås.
Flera gånger om dagen, ofta långa stunder åt gången.
Vill man inte ha ungar så kan man bara ta bort äggen.
Man kan ha av samma eller av motsatt kön.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Anmäl
2017-09-12 00:32 #9 av: Maleficum

Gick på gymnasium som bla hade fågelrum med massor av olika papegojor (bla kakaduor, amazoner och aror men även mindre sorter) och det var öronproppar som gällde speciellt om man var där på morgonen.

Min brorsa har en amazon och vist kan han ha lugna dagar nr han inte direkt skriker utan mer småpratar och kraxar men är nog fler dagar som han får skrik stunder, har man tur är de få och inte speciellt långa men vissa dagar är han riktigt jobbig. Är lite jobbigt också då han ofta triggas av telefonsignaler så han sätter ofta igång när man svarar i telefonen.

Sen kan de ofta fästa sig vid en speciell person eller kön vilket kan göra det svårt för andra i familjen att hantera dem. Som brorsan papegoja som föredrar män och kan helt sonika komma och flygattackera tjejer. Han har vid ett tillfälle bitit hål i min mammas öra. Jag kan passa honom och sånt om inte min bror eller pappa är nära men han uppskattar inte direkt mitt sällskap och han blir deppig om jag passar honom under flera dagar och han inte får träffa min bror eller pappa.

Men som med mycket annat är de ju alla individer och vist kan man ha tur och få tag på en ovanligt lugn individ eller så får man en huligan :P

Hemsida
Deviantart, foton, teckningar och målningar

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.