Annons:
Etikettfinkar
Läst 1065 ggr
Mini87
2017-02-28 08:20

AKUT Zebrafinkarna fuktar inte äggen!!

Hej! Mitt zebrapar la sitt första och på alla hjärtans dag, 15 februari och önnu har inget kläckts. Det kan ta lite längre tid ibland har jag läst lite överallt så det oriar mig inte så mycket ännu. Det som oroar mig nu är att varken honan eller hanen badar något innan dom byter av varandra i bort, vilket som borde göra då det ska mjuka upp skålen så ev. Ungar kan ta sig ut äggen lättare. Det är deras första kull och båda mår bra och är pigga, som hjälps åt med både att riva och har förstärkt bort från tills för ca 2 dagar sen sist. Båda har börjat ligga i boet samtidigt oftare dom sista dagarna och det går hela tiden legat en i boet när den andra varit ute och sträckt på vingarna, ätit och druckit, lekt i gungan och snackat med mig såklart. Jamen sjunger dagarna igenom och börjar så fort han ser att jag görpå mig i lägenheten och slutar förstnär han ska sova. Honan låter som vanligt men 'gnäller' också när hon ligger i boet precis som om hon pratar med äggen 😊 Vad ska jag göraför att ungarna ska kunna ta sig genom skalen? Likaså räknas ruvperioden från första eller sistaägget är lagt? Hittar inte det någonstans! Ochhir många dagar innan kläckning börjar zebrorna bada innan dom lägger sig i boet? Snälla någon hjälp, är otroligt tacksam för svar! Vet att det går på krafterna för dom att ruva längre än dom ska så vill inte vänta för längeatt ta bort boet helt så dom får vila, men inte för tidigt heller ifall det är så att det kan ta med tid än jag trött över beräknat datum ochjläckas trots att jag inte ser föräldrarna bada på dagarna innan dom lägger sig på äggen.. Orolig finkmamma här!😯 Tack på förhand för svar! Mvh EmLii och finkarna A-team 🐣

Annons:
Maleficum
2017-02-28 12:12
#1

Kan inte påminna mig om att mina finkar bada innan de la sig i boet nån gång (var dock några år sen sist jag hade zebror). Har du kollat så äggen är befruktade? Ofta brukar man få räkna från dagen de börjar ruva, beroende på fåglar så sker det antingen från första ägget är lagt eller först efter att alla ägg är lagda. Har för mig mina zebror inte börja ruva förrän de flesta äggen var lagda.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Mini87
2017-03-03 19:21
#2

Va inga befruktade ägg, och känns bra då ena verkar lite hängig nu! Hoppas han är pigg imorgon igen.. tack för svar och hjälp!

Upp till toppen
Annons: